A "MUTASD A KUPONKÓDOT!" gomb megnyomása után az akciót tartalmazó weboldal új ablakban megnyílik és a kuponkód a vágólapra kerül.
Duotts C29 elektromos kerékpár teszt
ADuotts márkáról elsőre a nagy teljesítményű motorral (vagy motorokkal) szerelt elektromos rollerek jutottak eszembe, de az utóbbi időben egyre több elektromos kerékpárt is találhattok az ajánlatok között. Egy friss brandnek ahhoz, hogy a piacon megvethesse a lábát, több szempontnak is meg kell felelnie; nem lehet drágább, mint a már ismert gyártók hasonló tulajdonsággal bíró modelljei, ezen kívül a minőségre is kifejezetten figyelniük kell – ez utóbbi talán még az árnál is fontosabb. A mai tesztben szereplő Duotts C29 elektromos követelménynek egészen biztos, hogy megfelel, mert 900$ környéki áron nem nagyon találhatunk ehhez hasonló specifikációval bíró elektromos mountain bike-ot, talán csak az applikáció hiánya miatt lehet némi hiányérzetünk.
A DUOTTS küldetése az, hogy partnereiket és ügyfeleiket tökéletes minőségű termékekkel lássa el. A legmodernebb dizájn és innováció úttörőjeként a DUOTTS elektromos robogói és -kerékpárjai nagy sebességükről, kiváló stabilitásukról és számtalan felejthetetlen utazásukról váltak ismertté.
A 29″ méretű-, küllős kerekekkel szerelt Duotts C29 elektromos kerékpár agymotoros hajtást kapott, mely a hátsó kerékbe került beépítésre. A kerékpárt három különböző módon használhatjuk, mégpedig tisztán elektromos hajtással, motoros rásegítéssel vagy hagyományos módon, a combizmunkra hagyatkozva. Az első két mód használata során a 750 W névleges teljesítményű motor akár 50 km/h sebességig gyorsítja a mountain bike-ot, így az a magyar jogszabályok értelmében több okból sem számít elektromos kerékpárnak, ezért a közúti használatához segédmotoros jogosítvány, bukósisak és biztosítás szükséges – bár a vezérlőt beállíthatjuk úgy is, hogy megfeleljen az ebike kategóriának – erről később még lesz szó. A bicikli nem összecsukható, a 48 V-os 15 Ah kapacitású akkumulátorát nagyjából 8-10 óra alatt akár a vázon kívül is feltölthetjük. A biztonságos megállásról mechanikus tárcsafékek gondoskodnak, míg a hajtásban elől 3-, hátul 7 fokozatú Shimano Tourney TZ típusú váltó van a segítségünkre, az utak egyenetlenségét pedig egy állítható előfeszítésű, lockolható, teleszkópos villa csillapítja.
A bicikli három különböző verzióban vásárolható meg; a legolcsóbb az alapmodell, mely első- és hátsó sárvédő nélkül érkezik és itt a csomagtartó sem tartozék. Az eggyel bővebb összeállítású variációban az előzően felsorolt kiegészítők a vételár részét képzik, míg legdrágábban a dupla akkus kivitelt vásárolhatjuk meg az alapmodell felszereltségével (itt talán jobb döntés lett volna a gyártótól a sárvédős modellt kiegészíteni). Valószínűleg ezen marketing-döntés hátterében az állhat, hogy az akkumulátor külön is megvásárolható, így a vásárló tetszés szerint párosíthatja az általa kiszemelt (vagy éppen raktáron lévő) modellel.
A tulajdonságok felsorolása után nem is maradt más hátra, minthogy közelebbről is szemügyre vegyük a Duotts C29 elektromos kerékpárt.
Általános leírás
ADuotts C29 elektromos kerékpárt bátran elviheted magaddal egy könnyed erdei túrára, egészen biztos kitart az út végéig, hiszen elektromos rásegítéses üzemmódban – a körülmények függvényében -, akár 100 kilométer megtételére is képes, így akár hosszabb távot is bevállalhatsz. Ha elfogyott az energia, akkor sem kell az út mellett várnod a segítséget, hiszen a 21 sebességes Shimano váltó segítségével a meredekebb domboldalak is leküzdhetőek és így vagy úgy, de mindenképpen haza jutsz. Otthon pedig pár óra alatt újra 100%-ra töltheted az akkumulátort, de egy második akkumulátor segítségével akár azonnal folytathatod a száguldozást, hiszen az akkupakk egy mozdulattal eltávolítható.
- három különböző hajtási mód a hagyományos- és az elektromos élményért (tiszta elektromos, emberi erővel hajtott, rásegítéses)
- 29 hüvelykes levegős gumiabroncsok, elől és hátul tárcsafékkel szerelve a biztonságos haladásért
- 750 W teljesítményű elektromotor, akár 50 km/h maximális sebesség eléréshez és maximum 25°-os emelkedő leküzdéséhez tervezve
- nagy akkumulátor-kapacitás, akár 100 km hatótáv rásegítéses módban
- 150 kg maximális terhelhetőség
- nagy szilárdságú, alumíniumötvözetből készített váz, mely könnyű és rozsdamentes
- könnyedén cserélhető külső akkumulátor
- alacsony fogyasztású, erős fényű LED fényszóró
Főbb jellemzők
Általános | Márka: Duotts Típus: elektromos kerékpár Modell: C29 Szín: fekete Anyag: alumínium ötvözet |
Jellemzők | Terhelhetőség: 150 kg Maximális sebesség: 50 km/h Motor teljesítmény: 750 W Kerék átmérője: 29×2.10″ Emelkedő leküzdése: 25° Elméleti hatótáv rásegítéses módban: 100 km Módok: 3 féle (emberi erő, elektromos motor, rásegítés) Vízállóság: IPX4 Rendszer: pedálszenzoros Világítás: első LED Fékrendszer: első és hátsó mechanikus tárcsafék Váltó: – első: 3 fokozatú, folyamatos feszítésű váltókarral – hátsó: Shimano Tourney TZ 7 fokozatú, pozícionált, SIS rendszerű váltókarral Akkumulátor: 48 V, 15 Ah Töltési idő: kb. 8-10 óra Lengéscsillapítás: – elől: rugós első villa állítható előfeszítéssel és lock-out funkcióval Kijelző: van Tempomat: van Energiavisszanyerő rendszer: nincs Applikáció: nincs Telefontartó: van USB töltőaljzat: van |
Méret és súly | Termék súlya: 28,00 kg Termék mérete (HxSzxM): 184,00 x 113,00 x 74,50 cm |
A doboz tartalma | 1 x Duotts C29 elektromos kerékpár 1 x EU csatlakozós töltő 1 x szerszám készlet 2 x sárvédő csavarokkal 1 x pumpa 1 x telefontartó 1 x használati utasítás |
Kicsomagolás, első benyomások
Acsomag a Geekbuying lengyel raktárából érkezett, a feladástól számítva a szokásos 1 héten belül megérkezett a pakk. Többek között a kiemelkedő garanciális ügyintézés mellett ezért is javaslom ezt a webáruházat elektromos roller és -kerékpár beszerzésére, hiszen azok a termékek amiket európai raktárból rendelünk meg és a státuszuk nem “pre-order”, pár munkanapon belül megérkeznek, mert valóban készleten vannak. És mivel az EU-n belüli vásárlások esetén semmi egyéb fizetnivalónk nincs a termék vételárán és az esetleges postaköltségen kívül (természetesen lehet biztosítást kötni a szállításra), ezért nem igazán érhet bennünket meglepetés a rendelésünkkel kapcsolatban. A nagyobb térbeli kiterjedésű termékek szállítása az esetek többségében DPD-n vagy GLS-en keresztül történik, így a nyomkövetés is megoldott.
A nagyméretű, natúr kartondobozban leszerelt kormánnyal utazott az elektromos kerékpár, gondosan becsomagolva; a gyári kapcsok mellett ráadásként a DPD-től is kapott egy extra ragasztószalagos megerősítést. Maga a csomag ugyan jókora, de a két oldalon, az ellentétes végeken elhelyezett egy-egy fogófülnek köszönhetően szükség esetén egyedül is szállítható. Sajnos az ekkora terjedelmű és tömegű szállítmányok esetén fokozott a veszélye annak, hogy útközben történik valami a beltartalommal, de általában – mint ahogy ebben az esetben is – azokon a helyeken ahol a váz sérülhet, szivacspárnákat találunk a karcolások/törések megelőzése érdekében, illetve az érzékenyebb helyek plusz szivacsos csomagolást is kapnak. A Duotts C29 elektromos kerékpár teljes összeszerelése a vásárló feladata, ebbe beletartozik az első kerék-, a nyereg-, a kormány- a sárvédők és a pedálok felszerelése – a szükséges lépések részletes ismertetése a következő bekezdésben olvasható. A képekkel illusztrált-, angol nyelvű használati utasítás végigvezeti a felhasználót a folyamatokon, így kellő idő ráfordításával, minimális kézügyesség mellett is kivitelezhető a procedúra.
Az EU szabványú csatlakozóval szerelt tápegység (54,6 V/2 A) egy kis kartondobozban kapott helyet, egy nagyobb dobozon belül, ahol pedig a kiegészítőket (kulcsok, gyorszáras első tengely, csavarhúzó, telefontartó, pedálok, pumpa) és a használati utasítást találjuk. Az akkumulátor egy légpárnás cellákkal körbevett zacskóban utazott, mely teljes mértékben képes volt megvédeni a külső behatásoktól, ami akkumulátorok esetében igazán fontos feladat. A tesztalany esetében a tartozékok sorát gazdagítja egy első- és egy hátsó műanyag sárvédő és egy hátsó csomagtartó is, azaz a korábbi felsorolásom szerinti második verzióról beszélünk.
A következő lépésben össze kell szerelnünk a Duotts C29 elektromos kerékpárt, amihez először óvatosan ki kell szabadítanunk a karton fogságából úgy, hogy se a doboz, se a kerékpár ne sérüljön. Ez egyedül nem biztos, hogy sikerül, érdemes segítséget kérni, hogy ne okozzunk véletlenül kárt az új szerzeményünkben. A lenti galériában a lépések fotóval is megtekinthetőek, így talán az általam mért másfél – két órás művelet lerövidíthető. A sorrend szabadon változtatható, én az alábbi menetrendet követtem (vagy adott esetben lett volna érdemes követnem):
- a kerékpárt a kiemelése után helyezzük egyenes talajra, támasszuk ki, majd szabadítsuk meg a csomagolóelemektől (gyorskötöző, buborékos fólia, zacskók, stb), és tegyük félre azokat az elemeket, amik nem a váz részei (sárvédők, első kerék, csomagtartó)
- a stabilabb megtámasztás érdekében helyezzük fel a pedálokat, figyelve a megfelelő oldalra és a meghúzás irányára (a bal oldali pedál balmenetes és “L” betű -, míg a jobb oldali pedál jobbmenetes és “R” betű jelöli a tengelyen)
- a kormányszár bilincsén található négy darab imbusz csavart tekerjük ki, helyezzük a kormányt közel megfelelő pozícióba (a célkereszt ne középre, hanem az ablak alsó részére kerüljön), majd a bilincset visszahelyezve húzzuk meg mind a négy csavart – amennyiben a kábelek nincsenek gyárilag csatlakoztatva, akkor szín szerint dugjuk össze őket a nyílnak megfelelően
- az átellenes oldalon található két imbusz csavart húzzuk meg miután a kormányszár a felsőcső folytatásaként egyenesen előre mutat
- a kormány magasságát a stucni kihúzásával vagy süllyesztésével érhetjük el, amihez ki kell tekernünk néhány menet erejéig a kormányszár tetején lévő rögzítőcsavart
- távolítsuk el a villák közül a szállításhoz használt távtartót, illetve az első kerékről a védőkorongot, majd helyezzük a kerék tengelyét a villák közé, dugjuk át a gyorsszorítót és rögzítsük
- az első lámpát az első sárvédővel együtt kell felszerelni, majd mehet fel a hátsó sárvédő és a csomagtartó (amennyiben ezzel a verzióval rendelkezünk)
- szereljük fel a nyerget, melynek magassága a gyorsszorítónak köszönhetően könnyedén változtatható
- a telefontartó felszerelése után csatlakoztassuk a piros színű kábelvégeket a rájuk nyomott nyílnak megfelelő pozícióban
- végül csúsztassuk a helyére az akkumulátort, majd a mellékelt kulccsal biztosítsuk leesés vagy eltulajdonítás ellen
A figyelmes olvasó észrevehette, hogy sem csengő, sem, fényvisszaverő prizmák nem kerültek felszerelésre – egészen egyszerűen azért nem, mert ezek nem tartoznak a Duotts C29 elektromos kerékpár gyári tartozékai közé. Ahogy hátsó lámpát (még piros prizmát sem) sem kapunk, ezeket a szabályos közlekedés érdekében mind nekünk kell beszereznünk és felszerelnünk.
A Duotts C29 elektromos kerékpár használatba vétele
Ahogy az lenni szokott, a kerékpár vagy bekerül a csomagtartóba vagy a saját lábán eljut a tópartig, ahol a szokásos fotók elkészülnek. Jelen esetben az utóbbi variációt alkalmaztam, mert a bicikli nem összecsukható, a közel 30 kilónak köszönhetően az autó tetejére való felemelése sem egyszerű mutatvány és sajnos egyéb megoldással nem rendelkezem. Egyébként a Duotts C29 összeszerelve könnyedén mozgatható, egy átlagos fizikumú kerékpárosnak nem jelenthet nehézséget egy vasúti szerelvény vagonjába beemelni – talán ez lehet a legjobb módja a szállításnak, ha nem rendelkezünk szállítóeszközzel és egy tőlünk távolabbi pontból induló túra helyszínére szeretnénk eljuttatni a kerékpárt.
A bicikli össze van szerelve, vessünk rá egy közelebbi pillantást mielőtt elindulunk vele az első utunkra. Első ránézésre egy átlagos méretű-, ejtett felsőcsővel rendelkező montain bike-ot látunk (a nyeregcső mérete 45 cm, azaz megközelítőleg 18″) 29″-os kerekekkel, melyre utólag rászereltek egy kontrollert és ellátták egy külső akkumulátorral. Ha levennénk a kulccsal zárható, márkajelzéssel feltüntetett akkupakkot, akkor csak az alsó vázcső hajtás felőli részén található fekete doboz és a kijelző árulkodna a kerékpár elektromos mivoltáról, na meg persze a gázkar. A fekete matt fényezést kapott vázon a dizájnelemek kék színben jelennek meg, ahogy a fejcsövön elhelyezett nagyméretű brandlogó is. A Duotts C29 elektromos kerékpár 184 cm hosszú, a fejcső 113 centiméteres magasságig állítható, az egyenes kialakítású kormány pedig 71,5 cm széles. A nyeregmagasságot tág határok között állíthatjuk be a gyorszár segítségével, ráadásul maga a nyereg kifejezetten kényelmes, hosszabb távra is megfelelő utazási komfortot biztosít.
Jó hír, hogy a motortól a vezérlőig futó kábel meg vagy szakítva egy gyorscsatlakozóval, ami egy esetleges defekt vagy gumicsere alkalmával megkönnyíti a szerelést, hiszen ehhez a művelethez a kereket ki kell venni a vázból. Ha nem így lenne, akkor a vezérlő felé futó vezetékeket kellene lekötnünk (a motorhoz tartozó 3 fázist és a Hall-szenzor csatlakozóját), sok elektromos kerékpárnál és rollernél ez valós problémát jelenthet a szerelésben nem gyakorlott tulajdonosoknak. A kábelek normálisan vannak elvezetve a vázon kívül, az erre a célra kialakított fülekbe gyorskötegelő segítségével vannak rögzítve, a hegesztési varratok szépek, összességében nem lehet okunk panaszra.
Az első LED-csoport alacsony fogyasztású, nagy fényerejű, fényével megfelelően világítja be az utat a Duotts C29 elektromos kerékpár előtt, de természetesen az esti erdei tekerésekhez egy nagyobb teljesítményű, kormányra szerelhető darabot illik beszereznünk; például ezt, esetleg ezt a példányt – ahogy korábban már említettem, egy hátsó világításra úgyis áldoznunk kell, mert hátulra még egy vörös prizma sem jutott. A 29 colos-, hagyományos küllővel szerelt alufelnikre terepmintás, Chaoyang gyártmányú gumiköpenyek kerültek, melyek pontos mérete 29×2.10/52-622 és a gyár által előírt keréknyomásuk 2,7-4,4 bar közötti. Amennyiben a minta nem tetszene, könnyedén cserélhető, mert ez egy létező, beszerezhető méret, ahogy defekt esetén az autószelepes belsőt is könnyedén lehet találni.
A kerékpár Shimano Tourney TZ típusú, hét sebességes hátsó váltóval és hét sebességes menetes racsnival szerelve (14-28T) érkezik, melyhez SIS rendszerű, pozícionált, hét fokozatban állítható váltókart kapunk. Az első lánctányér 42-34-24-es kiosztású, az áttétel egy folyamatos feszítésű váltókarral szabályozható, de hosszútávon talán érdemes elgondolkodni egy komolyabb váltószetten. A 160 mm átmérőjű, 6 csavaros, no-name mechanikus rendszerű fék esetében a féktárcsák és a féknyergek is egyszerűen cserélhetőek komolyabbra – akár hidraulikusra is – ha erre lenne szükség, de beállítás után a gyári változat is kielégítő fékhatást biztosít a használat során. A hátsó hubmotor által elérhető óriási maximális sebesség (50 km/h) miatt – de nem csak ezért -, mindenképpen javasolt az első túránk előtt szakszervizben átvizsgáltatni és szakszerűen beállítatni a fenti két alkatrészcsoportot.
A kormányon található eszközökről nem esett még szó, ezek balról jobbra a következőek: a bal oldali, gumival borított markolat előtt találjuk az első tárcsaféket működtető fékkart, mellette pedig az első lánckerék áttételének változtatásáért felelős, folyamatos feszítésű váltókart. A bal oldali gumimarkolat melletti kettős kapcsoló felső gombjával a világítást tudjuk ki/be kapcsolni, az alsóval pedig a hangos dudát szólaltathatjuk meg, majd az első váltót működtető váltókar következik. A jobb oldalra tudjuk a stabil-, USB-A töltőporttal felszerelt telefontartót felszerelni, közvetlenül a hátsó váltó karja mellé, majd a gázkar és a hátsó fékkar zárja a sort.
A háttérvilágítással rendelkező, G51 típusú, nagyméretű kijelző a bal oldalon található, mely napfényben is kitűnően látható s melyről az összes fontos infó leolvasható. A bal oldali szekcióban látható az akkumulátor töltöttségének állapota egy hat digitből álló ikonon belül, alatta pedig a rásegítés ereje jelenik meg; a beállítástól függően 1-5 közötti értéket (PAS) olvashatunk le. A jobb oldalon a pillanatnyi sebességünk alatti negyedben kaphatunk információt az összes megtett- és a jelenlegi út hosszáról, az akkumulátor feszültségéről és a tekerésünk idejéről. A megjelenített mértékegység minden esetben km, ez bosszantó, de egyben vicces is, mindenesetre hiba.
A kijelzőn található nyomógombokkal az alábbi funkciók vezérelhetőek:
- M gomb megnyomása kikapcsolt állapotban: bekapcsolás
- fel vagy le nyíl: rásegítés erősségének beállítása
- felfele nyíl hosszas nyomása: világítás bekapcsolása (kijelez, de nem kapcsol)
- lefele nyíl hosszas nyomása: tolást segítő mód aktiválása
- M gomb + felfele nyíl hosszú nyomása: váltás a pillanatnyi/átlag/maximális sebességértékek között
- fel és le nyíl egyszerre megnyomása: belépés a menübe
- gázkar működtetése + lefele nyíl lenyomása: tempomat aktiválása
- M gomb hosszas nyomása bekapcsolt állapotban: kikapcsolás
Az alábbi táblázatban gyűjtöttem össze a Duotts C29 elektromos kerékpár kijelzőjének menüpontjait, melyek közül mindegyik állítására lehetőségünk van (nem úgy, mint a Bezior M26 esetében), de mindenki csak saját felelősségre állítson át bármit, mert egy rossz paraméter akár a vezérlő halálát is okozhatja. A menün belül az M gombbal tudunk lépkedni, az értékek a le/fel nyilak segítségével állíthatóak, míg a menüből kilépni és az adatokat menteni a két nyíl együttes megnyomásával tudjuk (vagy várunk pár másodpercet). Látható, hogy a felhasználó saját maga tudja eldönteni, hogy melyik rásegítéses módot szeretné használni, illetve szüksége van-e zero/non zero indításra. Az első esetben a gázkar álló helyzetben való működtetése esetén is elindul a kerékpár, míg a másik módban csak 5 km/h-ás sebesség elérése után aktív a kar.
Menüpont | Mit állít | Értékek |
---|---|---|
P1 | kijelző fényereje | 1-2-3 |
P2 | sebesség mértékegység | km/mph |
P3 | feszültség értéke (V) | 24-36-48-60 |
P4 | kijelző kikapcsolási ideje (s) | 0-60 (10) |
P5 | rásegítés szintek | 3-5-9 |
P6 | kerék átmérő (inch) | 20-36 (29) |
P7 | sebességmérő szenzor | 0-255 (1) |
P8 | maximális sebesség (km/h) | 0-100 |
P9 | indulás módja (zero/non zero) | 0,1 |
P10 | rásegítés módja (PAS/no PAS/együtt) | 0-1-2 |
P11 | rásegítés érzékenyége | 0-24 (1) |
P12 | motor indítási erőssége | 0-5 |
P13 | mágnesek száma (db) | 5-8-12 |
P14 | áramerősség limit (A) | 0-20 (12) |
P15 | alacsony feszültség kikapcsolási értéke (V) | 38 (40?)* |
P16 | megtett távolság nullázása |
Essen pár szó az akkumulátorról is. A Lítium-ion cellákból álló 48 V-os pakk kapacitása 15 Ah, valószínűleg 2.000 mAh-ás, 18650-es cellákból van összerakva, melynek a gyártója nincs feltüntetve. A robosztus ház aljának közepén került elhelyezésre a csatlakozósor, míg annak egyik végén találjuk a reteszgombot, melyet az oldalt található kulcsnyílásba helyezett kulccsal nyithatunk és zárhatunk, ha a vázon kívül szeretnénk a töltés elvégezni vagy csak biztonságban szeretnénk tudni a 300$ értékű pakkot. Az akkumulátor könnyedén eltávolítható, a retesz oldása után az akkupakk felfelé húzásával kiemelhetjük azt. A gumidugóval ellátott töltőcsatlakozó magán az akkun található, a maradék kapacitás a töltöttség-ellenőrző gomb megnyomásával ellenőrizhető – négy kis LED ad visszajelzést (100/75/50/25%). A teljes töltés nagyságrendileg 8-10 óra alatt megtörténik, töltés közben a töltőn található LED pirosan-, míg feltöltött állapotban zöld színben világít, ilyenkor a kijelzőn 54,1 voltot láthatunk.
Menettulajdonságok, használhatóság
Nem maradt más hátra, mint felpattanni a kormány mögé – bukósisak, esetleg védőfelszerelés! – és megtenni az első métereket. A kijelzőn található “M” gomb hosszú megnyomása után a display-en megjelennek az aktuális értékek, a Duotts C29 elektromos kerékpár útra kész. A rásegítés mértékének kiválasztása után indulhatunk, érdemes az ismerkedés során 1-es fokozatba kapcsolva elkezdeni tekerni a pedált és kitapasztalni a rásegítés erejét, ilyenkor még a gázkar használata nélkül. A hátsó agyba szerelt agymotor brutális erővel indítja meg biciklit, az ehhez a fokozathoz tartozó 19 km/h sebességet pillanatokon belül elérjük.
–
mágnes, vagy pedál szenzor segítségével: a kerékpár hajtómű tengelyére szerelt mágneses tárcsa mozgása közben keletkező mágneses tér megváltozását érzékeli egy érzékelő (szenzor) segítségével, ami működésbe hozza az elektromotort
–
nyomaték érzékelésen alapuló rásegítés (jellemző a középmotoros kialakításokra): a nyomatékszenzor azonnal érzékeli a tekerés közben kifejtett forgatónyomatékot és a nyomaték nagyságának megfelelően segít rá a hajtásra - a motor tekeréskor azonnal-, vagy minimális késéssel bekapcsol
A rásegítés mértéke a beállított értéktől függ, a második fokozat 26 km/h-ra gyorsít, a következő fokozatokban elérhető maximális sebességek 34/40/48 km/h. A vezérlő gyári beállítása szerint a kerékpár mindig a beállított sebességfokozat maximumára gyorsul, tehát ha tekerünk és második fokozatra kapcsolunk, akkor szinte azonnal már 26 km/h sebességgel repesztünk, ami nem kis meglepetést tud okozni a hegyi utakon, ha nem vagyunk rá felkészülve. A kijelzőn egészen addig nem látjuk a valós pillanatnyi sebességünket amíg tekerünk, ilyenkor a módnak megfelelő sebességérték jelenik meg a kijelzőn. Ha a pedálozást abbahagyjuk, vagy a sebességünk a fokozatnak megfelelő érték alá esik, akkor láthatjuk, hogy mennyivel haladunk – egyébként elég pontos adatot olvashatunk le a display-ről, összehasonlítva a GPS által mutatott értékkel; az eltérés maximuma 1,5 km/h volt mit észleltem.
Bármelyik módban húzhatjuk a gázkart akár már induláskor is (emlékezzünk vissza; zero mód), véleményem szerint nagy segítséget jelent ez a fajta használat, ha gyorsan át szeretnénk jutni az út túloldalára vagy ha a kis sebesség miatt (például forduláskor) elvesztenénk az egyensúlyunkat. Ahogy korábban már említettem, a magyar jogszabályok értelmében, ha folyamatosan a gázkar használatával haladnánk, azzal megsértenénk a KRESZ kerékpárosokra vonatkozó szabályait, de a többi paraméter miatt is segédmotoros kategóriába esik a Duotts C29, kivéve, ha levesszük az akkumulátor vagy, ha a P10-es menü értékét 0-ra állítjuk és az egyes (esetleg a kettes) rásegítési módon kívül mást nem használunk – bár abban nem vagyok biztos, hogy ezt a használatot elfogadja-e egy rendőr, mint elektromos kerékpárra vonatkozót, ha megállít bennünket.
Ellenben, ha biztos(abb)ra szeretnénk menni, akkor az előző beállításon kívül a P8 értékét vegyük vissza 25-re (maximális sebesség) és a P12-t állítsuk 1-re (motorteljesítmény=250 W). Ezzel az eljárással egy fékpadon is megfelelő elektromos kerékpárt kapunk, de egyrészt hegyek közé így ne menjünk, mert az élmény az egészen biztos nem lesz pozitív, illetve feleslegesen vettünk egy erős elektromos hegyikerékpárt – városi közlekedésre a könnyed, nagy hatótávú FAFREES 20F054 sokkal inkább ajánlott. Egyébiránt a gázkarral történő haladást nem is nagyon kell erőltetni, hiszen a 21 áttétellel szinte mindenhol fel tudunk tekerni, bár egy még kisebb fogszámú hátsó tárcsa (vagy egy még nagyobb első) jól jönne a lejtőkön való haladáskor, vagy a maximális sebesség közelében. A kontroller a gáz adagolásakor csak a két szélsőértéket ismeri; vagy nem használjuk a gázkart és akkor nem segít, vagy használjuk és akkor a beállított fokozatnak megfelelő maximális sebességet érhetjük el vele. Az áttételek- és a kerékátmérő ismeretében kiszámítható a sík úton elérhető legnagyobb elméleti sebesség, ami jelen esetben emberi erővel hajtva kb. 38 km/h.
Elindultunk, a Duotts C29 elektromos kerékpár stabil, masszív, nagy nem kell azon aggódni, hogy egy kátyú kibillent bennünket az egyensúlyunkból. A gumik jól teljesítenek, a nagy kerékátmérő miatt az egyetlen felület sem jelent különösebb problémát, a teleszkópos első villa pedig képes tovább fokozni a komfortot. A beállított fékek teszik a dolgukat, a fékkart tövig behúzva állóra lehet fékezni a kerekeket – ugyan extrém helyzetben nem kellett használnom őket, de általános körülmények között megfelelő a hatásfokuk, még ha nyikorgás is tapasztalható. Véleményem szerint egy (fél)hidraulikus fék sokat jelentene a biztonságosabb megállás érdekében, főleg terepen – és ugyanez vonatkozik a váltórendszerre is. A Shimano sorban a Tourney az abszolút belépő szint, így előfordulhat, hogy nagyobb terhelés alatt nyekergést-, nehezebb váltást tapasztalhatunk, de sík úton, könnyű terepen, ezen a téren sem lehet okunk panaszra. Az eddig próbált bármilyen elektromos közlekedési eszközök közül ez a kerékpár volt az, amivel fel tudtam tekerni a Margitára a motor segítségével, ezt eddig sem rollerrel, sem ebike-kal nem sikerült abszolválnom – ilyenkor mutatja meg az igazi tudását a 750 W teljesítményű kefe nélküli elektromotor.
Stabil oldalkitámasztót is találunk az elektromos kerékpáron, így még kissé hepehupás talajon sem kell aggódnunk amiatt, hogy eldőlne, az oldalsztender helye és hossza jól lett méretezve. Megvallom őszintén, először kissé tartottam attól, hogy a 174 centiméteres magasságomhoz nem lesz megfelelő ez a vázméret, de hamar rá kellett jönnöm, hogy az üléspozíció még hosszú távon is kényelmes. Az első beállítás után többet nem is nyúltam az ülésmagasságot állító gyorszárhoz, viszont a stucnin lehet még emelek a későbbiekben pár centit, hogy elméletben is megfelelő legyen a felvett testhelyzetem, ne csak érzetre legyen jó.
Hatótáv, akkumulátor
Végül derítsük ki, hogy mennyit tud Duotts C29 elektromos kerékpár egy töltéssel. Természetesen ez függ a sofőr tömegétől, az út minőségétől, az esetleges emelkedők nagyságától és darabszámától, de még a szél is befolyásolhatja. A gyári adat – valószínűleg 15 km/h sebességgel, 70 kilós vezetővel, egyenes úton, szélmentes helyen, 1-es fokozatban haladva – maximum 100 kilométer rásegítéses módban és 50 kilométer csak az elektromos motor erejét használva (utóbbit elvből nem fogom tesztelni, mert véleményem szerint ez a közlekedési mód nem tartozik bele egy elektromos kerékpár üzemszerű felhasználásába). Ez nem hangzik rosszul, nézzük meg, hogy a valós körülmények között milyen távot lehet bejárni.
Az előző tesztek során az Amazfit GTR 47 mm-es aktivitásmérőjét használtam Amazfit (Zepp) appal. Sajnos az idő múlásával a GPS modul elfáradt és egyre többször kihagyott, ezért egy használt Garmin Fenix 3 HR beszerzése mellett döntöttem, hiszen fals adatot nem írhatok a tesztekbe, nem lenne fair az olvasókkal szemben. A teszt írása idején a kisfiammal elmentünk kirándulni a Dömös-Rám-szakadék-Dobogókő-Prédikálószék-Vadálló-kövek-Dömös körtúrára és az óra 110,9 km-t mutatott. Ez volt az a pont amikor azt mondtam, hogy hiába szeretem az Amazfitet, de kiszolgálta az idejét, megérett a cserére. Természetesen a biztonság kedvéért most még elindítottam a mobilomon a Gaia GPS nevű applikációt is, melyet mostanában a túráim során rendszeresen használok az OsmAnd mellett. Sőt, néha a Relive is előkerül (vagy éppen párhuzamosan fut), így teljes képet kaphat(t)ok a valós megtehető távolságról és a teszt út terepviszonyairól is. A tekeréseket főleg az esti órában-, bőven 20°C fölött hajtottam végre, amikor már nem sütött hétágra a nap.
De végül a fenti appokra semmi szükség nem volt, a Fenix kiválóan tette a dolgát, a vásárlás utáni harmadik órában már a csuklómon volt, én pedig a kerékpáron. Így végül csak a Garmin appból kinyert screenshotok szerepelnek a lenti galériában, de az értékeket összehasonlítva a Gaia GPS app adataival, azt kell mondanom, hogy az eddigi tesztek során sem kaptatok téves adatokat, a távolságot illetően semmikép. Maga a kerékpár kijelzője kicsit alul mér, körülbelül 5%-kal mutat kevesebbet a valós értéknél (az első út során a tényleges 61,65 km helyett 58,5 km-t mutatott a display).
Ahogy a lenti galériában is látható, 60 kilométer és 2 óra 35 perc tekerés után mondtam azt, hogy most már ideje hazafelé venni az irányt, mert az akku töltöttsége emelkedőn beesett 40-41 V közé és a töltöttség értéke is 1-2 osztás között ugrált. Ilyenkor már nem érdemes folyamatosan terhelni az akkupakkot – hiába van túltöltés-, túlmerítés-, melegedés (és még számtalan károsodás) elleni védelem beépítve a rendszerbe – mert nagyon hamar eljön az a pont, amikor a BMS lekapcsol és tekerhetünk izomerővel. Nem ért váratlanul, hogy ez a háztól két sarokra meg is történt, főleg annak tükrében nem, hogy az előző körben 55 kilométer után történt mindez. A kijelzőt figyelve úgy tűnik, hogy a P15-ös menüpontba kerülhet bármilyen érték (gyári beállítás 38), a védelem 40 V alá nem engedi az akkumulátor feszültségét leesni – nagyon fontos, hogy ne próbáljátok 38 alá menni, mert a cellák már egyetlen túlmerítés hatására is károsodhatnak. A biztonság kedvéért, ha azt látjuk, hogy az akkumulátor töltöttsége tartósan 10% alá esik, ne biciklizzünk tovább, főleg ne terhelés alatt (emelkedő, full gáz, stb). Ilyenkor használhatjuk a tolást megkönnyítő módot, amikor a Duotts C29 elektromos kerékpár 6 km/h sebességgel halad mellettünk árkon-bokron, nekünk csak a balanszot kell tartani és magunkat cipelni mellette.
Összesen két olyan tesztet végeztem (fogok végezni) amit dokumentálok is, az első 5 képen található adatok egy túrát szimuláló menet adatai, közúton, falvakban haladtam főleg aszfalton. 65%-ban kettes fokozatban, 10%-ban hármasban, míg a maradék 25% utat egyes rásegítéssel tettem meg. Nem használtam gázkart (természetesen tempomatot sem), próbáltam egy normál túra haladási sebességét tartani. Minden fontos adat látszik a képernyőmentésekből is, még a maximális sebesség is, így elmondható, hogy egy átlagos tömegű vezetővel elérhető a gyártó által megadott maximális sebesség, sőt, egyes fokozatban, sík úton, nálam könnyebb emberrel akár a gyári hatótávolság közelébe is kerülhetünk.
Második alkalommal, a teszt publikálása utáni hétvége egyik napján irány a terep, a helyszín Veresegyház-Babatpuszta-Domonyvölgy-Veresegyház lesz. Itt nem az hatótáv, hanem a terepes képességek lesznek a fókuszban, természetesen az elmaradhatatlan adatokkal együtt. YouTube videóra 1 héten belül számíthattok, majd igyekszem egy kicsit rövidebbre fogni a szokásosnál.
Elkészült a második teszt is, ahogy említettem, a Gödöllői-dombság volt a túra, és a cél nem az idő, hanem többek közt a hegymászóképesség- és a terepfutás kipróbálása volt a cél. Kicsivel 10:00 óra után indultam és szinte percre pontosan 2 órán keresztül kerékpároztam egyes fokozatban, illetve helyenként teljesen kikapcsolt rásegítéssel. Utóbbira a lejtőkön volt szükségem, mert túl akartam élni a túrát és erről már korábban írtam, már egy pedáltekerés hatására elérjük a 19 km/h sebességet és így lehetetlen tudatosan közlekedni. Másrészt viszont az áttételek és a motor erejének köszönhetően olyan meredek helyeken tudtam feltekerni, ahol eddig még soha, illetve a gyalogos túráim során is csak kimelegedve és lihegve. Az első pár magányos kilométer után csatlakozott hozzám Béla – illetve én csatlakoztam hozzá -, akinek csak a fékrendszere árából kijönne a Duotts háromnegyede. Ennek ellenére – megismerkedésünk örömére – Szada határától együtt folytattuk a Babatpusztai tavakig. A bringa jól teljesített, persze nem mertem annyira engedni, mint ahogy Ő tette, de okom nem volt panaszkodni. Elválásunk után hazafelé vettem az irányt, 25 kilométer megtétele után terhelten 44,5 V-ot mutatott a kijelző, terheletlenül pedig felugrott 45,3 V-ig, ami a négyes pálcikának felel meg.
A fentiekből látható, hogy a legszélsőségesebb körülmények között igyekeztem bevetni a Duotts C29 elektromos mountain bike-ot, főleg olyan helyeken, ahová való. A tempomatot és a gázkart csak a kipróbálás ideje alatt használtam, leginkább egyes-kettes rásegítéses módban utaztam, többnyire nem haladtam 25 km/h sebességnél gyorsabban, így a menüben az értékek módosításával elérhető kvázi pedelec szimuláció működhet. Személy szerint lakott terület kívül, a házunkat övező dombok között fogom gyűjteni a kilométereket, mert ez az elektromos kerékpár ott él igazán.
Egy kedvező ár/érték arányú, minőségi elektromos mountain bike-ot próbálhattunk ki a Duotts C29 elektromos kerékpár személyében, a teljes összefoglalót lejjebb olvashatjátok. Amennyiben kérdésetek lenne a vásárlás előtt vagy a működéssel kapcsolatban, ezeket regisztráció után, a teszthez kapcsolódó fórumban tudjátok feltenni, illetve minden észrevételt szívesen fogadok a leírtakkal kapcsolatban; akár a teszt alatti komment szekcióban, vagy a Facebook bejegyzés alatt.