A "MUTASD A KUPONKÓDOT!" gomb megnyomása után az akciót tartalmazó weboldal új ablakban megnyílik és a kuponkód a vágólapra kerül.
Eleglide M2 elektromos kerékpár teszt
Azt gondolom, hogy az Eleglide márkát – mely a Geekbuying saját fejlesztése – már nem kell bemutatni azoknak a felhasználóknak, aki az elmúlt pár évben elektromos rollert és/vagy kerékpárt kerestek, hiszen a brand mára a piac megkerülhetetlen szereplőjévé vált. A vásárlók szeretik és keresik a közepes árfekvésű termékeiket – eddig komolyabb panasszal nem igazán találkoztam a minőséggel kapcsolatban. Ha a gyártó e-bike-jaira fókuszálunk – hiszen jelen teszt alanya nem más, mint az Eleglide M2 elektromos kerékpár -, akkor elmondható, hogy nem engedik el a vásárlók kezét a fejlesztések tekintetében sem, hiszen az első modell után – ami az M1 volt -, sorban jöttek ki az újabb darabok; először az M1 Plus, majd az M1-, illetve az M1 Plus ráncfelvarrott verziói. Ugyan a régebbi modellek közül már nem mindegyik beszerezhető, de a lenti ajánlatok a teszt írásának időpontjában még elérhetőek voltak, ráadásul 2023. július 25-ig az első 50 Eleglide M2 vásárló ajándék Mi Band 8 típusú aktivitásmérőt kap ajándékba a Geekbuying webáruházból történő vásárlása során.
ELEGLIDE M1 Upgraded Version Electric Bike (250W) – EU raktár
ELEGLIDE M1 Plus Upgraded Version Electric Bike (250W) – EU raktár
ELEGLIDE M1 Plus 29 Inch Electric Bike (250W) – EU raktár
Természetesen a kis képeken az nem látszik, hogy az első időben 26″-os kerekek 27,5 colosra nőttek (sőt, egy 29″-es méretű változat is elérhető), a kormány szélesebb lett, az akkumulátor kapacitása szignifikánsan nőtt, az első lengéscsillapító fejlődött, illetve az M1 Plus Upgraded modellben megjelent az LCD-s kijelző az addigi egyszerű változat helyett, sőt, némely változatot applikáción keresztül is lehetett vezérelni. A mostani tesztalany Eleglide M2 elektromos mountain bike esetében pedig szinte mindent megtalálunk, ami szem-szájnak ingere.
Az Eleglide elkötelezett amellett, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a fenntartható közlekedést. A kiváló ár-érték aránytól a prémium minőségi szabványukig arra összpontosítanak, hogy kiváló minőségű, megfizethető élményt nyújtsanak termékeikkel, amely túlmutat azon, hogy egyszerűen eljussunk A-ból B-be. A márka a környezeti felelősség-vállalásról és a fenntartható jövő iránti elkötelezettségről szól, főbb céljuk a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése azáltal, hogy csökkentik az emberiség fosszilis tüzelőanyagoktól való függését – mindezt minden kompromisszumtól mentesen.
A 27,5″ méretű-, küllős kerekekkel szerelt Eleglide M2 elektromos kerékpár agymotoros hajtást kapott, mely a hátsó kerékbe került beépítésre. A kerékpárt három különböző módon használhatjuk; tisztán elektromos hajtással (ehhez a mellékelt gázkart fel kell szerelni), motoros rásegítéssel vagy hagyományos módon, a combizmunkra hagyatkozva. Az első két mód használata során a 250 W névleges teljesítményű motor 25 km/h sebességig gyorsítja a mountain bike-ot (applikációban és a szervizmenüben beállítható 32 km/h maximális sebesség is), így ha a gyári beálltást használjuk, akkor a magyar jogszabályoknak megfelelünk. A bicikli nem összecsukható, a 36 V-os 15 Ah kapacitású akkumulátorát nagyjából 10 óra alatt a vázon kívül is feltölthetjük, hiszen az egy mozdulattal eltávolítható. A biztonságos megállásról hidraulikus tárcsafékek gondoskodnak, míg a hajtásban elől 3-, hátul 8 fokozatú (Sunrun FD-SR310 és Shimano Tourney TY-300 típusú) váltók vannak a segítségünkre, működtetésük Rapidfire Plus rendszerű váltókarokkal történik (Altus SL-M315). Az utak egyenetlenségét egy állítható előfeszítésű, lockolható, hidraulikus teleszkóp nyeli el.
Az e-bike felszereltsége átlagosnak mondható, a szükséges és kötelező prizmákat megkapjuk, csengő is van, ellenben hátsó világítás és a sárvédők hiányoznak. A tulajdonságok felsorolása után nem is maradt más hátra, minthogy közelebbről is szemügyre vegyük az Eleglide M2 elektromos kerékpárt, illetve nézzük meg, hogy érdemes volt-e közel két évet várnunk az új modellre.
Általános leírás
Az Eleglide M2 elektromos kerékpárt bátran elviheted magaddal egy könnyedebb erdei túrára is, egészen biztos kitart az út végéig, hiszen elektromos rásegítéses üzemmódban – a körülmények függvényében -, akár 125 kilométer megtételére is képes. Ha elfogyott az energia, akkor sem kell az út mellett várnod a segítséget, hiszen a 24 sebességes váltó segítségével a domboldalak is leküzdhetőek és így vagy úgy, de mindenképpen haza jutsz. Otthon pedig nagyjából 10 óra alatt újra 100%-ra töltheted az akkumulátort akár a lakásodban is, hiszen az akkupakk egy mozdulattal eltávolítható és a váztól függetlenül feltölthető. Az applikáción keresztül pedig ellenőrizheted a megtett távolságot és akár le is lockolhatod a kedvenc elektromos kerékpárod.
- három különböző hajtási mód a hagyományos- és az elektromos élményért (tiszta elektromos, emberi erővel hajtott, rásegítéses)
- 27,5 hüvelykes levegős gumiabroncsok, hidraulikus tárcsafékkel szerelve a biztonságos haladásért
- 250 W teljesítményű elektromotor, akár 32 km/h maximális sebesség eléréshez (applikációból és menüből állítható)
- nagy akkumulátor-kapacitás, akár 125 km hatótáv rásegítéses módban
- hidraulikus első teleszkóp állítható előfeszítéssel és lock-out funkcióval a simább haladásért, 100 mm-es rugóúttal
- 120 kg maximális terhelhetőség
- nagy szilárdságú, alumíniumötvözetből készített váz, mely könnyű és rozsdamentes
- könnyedén cserélhető külső akkumulátor
- applikáció lock funkcióval
- alacsony fogyasztású, erős fényű LED fényszóró
Főbb jellemzők
Általános | Márka: Eleglide Típus: elektromos kerékpár Modell: M2 Szín: fekete Anyag: alumínium ötvözet |
Jellemzők | Terhelhetőség: 120 kg Maximális sebesség: 25 km/h (applikációban 32 km/h-ra emelhető) Motor teljesítmény: 250 W Motor nyomatéka: 55 Nm Kerék átmérője: 27.5×2.40″ Emelkedő leküzdése: n.a. Elméleti hatótáv rásegítéses módban: 125 km Módok: 3 féle (emberi erő, elektromos motor, rásegítés) Vízállóság: IPX4 Rendszer: pedálszenzoros Világítás: első LED Fékrendszer: első és hátsó hidraulikus tárcsafék Váltó: – első: Sunrun 3 fokozatú, Rapidfire Plus rendszerű váltókarral – hátsó: Shimano Tourney TY-300 8 fokozatú, Rapidfire Plus rendszerű váltókarral Akkumulátor: 36 V, 15 Ah (540 Wh) Töltési idő: kb. 10 óra Lengéscsillapítás: – elől: rugós első villa állítható előfeszítéssel és lock-out funkcióval, 100 mm-es rugóúttal Kijelző: van Tempomat: nincs Energiavisszanyerő rendszer: nincs Applikáció: van (Andoid, iOS) Telefontartó: nincs USB töltőaljzat: nincs |
Méret és súly | Termék súlya: 22,00 kg Termék mérete (HxSzxM): 180,00 x 68,00 x 106,00 cm |
A doboz tartalma | 1 x Eleglide M2 elektromos kerékpár 1 x EU csatlakozós töltő 1 x gázkar és bal oldali markolat 1 x 7 darabos szerszám készlet 1 x hátsó váltóvédő 1 x hátsó prizma tartókarral 4 x küllő prizma rögzítővel 4 x rögzítőcsavar 2 x pedál 2 x kulcs 1 x használati utasítás |
Kicsomagolás, első benyomások
Acsomag a Geekbuying lengyel raktárából érkezett, a feladástól számítva a szokásos 1 héten belül nyeregbe is pattanhattam. Többek között a kiemelkedő garanciális ügyintézés mellett ezért is javaslom ezt a webáruházat elektromos roller és -kerékpár beszerzésére, hiszen azok a termékek amiket európai raktárból rendelünk meg és a státuszuk nem “pre-order”, pár munkanapon belül megérkeznek, mert valóban készleten vannak. És mivel az EU-n belüli vásárlások esetén semmi egyéb fizetnivalónk nincs a termék vételárán és az esetleges postaköltségen kívül (természetesen lehet biztosítást kötni a szállításra, ezen kívül a termék Lengyelországba történő visszaszállítási díjának fedezésre garanciális meghibásodás esetére), ezért nem igazán érhet bennünket meglepetés a rendelésünkkel kapcsolatban. A nagyobb/súlyosabb termékek szállítása az esetek többségében DPD vagy GLS szolgáltat igénybevételével történik, így a nyomkövetés megoldott.
A nagyméretű, natúr színű, a brand névével és honlapcímével ellátott kartondobozban leszerelt kormánnyal, kiszerelt első kerékkel utazott az elektromos kerékpár, gondosan becsomagolva; a gyári kapcsok mellett pántos megerősítést is kapott. Maga a csomag jókora, fogófülek nem találhatóak rajta, viszont az említett pántoknál megragadva szükség esetén egyedül is szállítható. Sajnos az ekkora terjedelmű és tömegű szállítmányok esetén fokozott a veszélye annak, hogy útközben történik valami a beltartalommal, de általában – mint ahogy ebben az esetben is – azokon a helyeken ahol a váz sérülhet, valamilyen kitöltő anyagot találunk a karcolások/törések megelőzése érdekében, illetve az érzékenyebb helyek plusz szivacsos csomagolást is kapnak. Az Eleglide M2 elektromos kerékpár teljes összeszerelése a vásárló feladata, ebbe beletartozik az első kerék-, a nyereg-, a kormány- a pedálok és az első lámpa felszerelése – a szükséges lépések részletes ismertetése a következő bekezdésben olvasható. A képekkel illusztrált-, angol nyelvű használati utasítás végigvezeti a felhasználót a folyamatokon, így kellő idő ráfordításával, minimális kézügyesség mellett is kivitelezhető a procedúra.
Az EU szabványú csatlakozóval szerelt tápegység (42 V/2 A) egy kis kartondobozban kapott helyet, egy nagyobb dobozban pedig a kiegészítőket (kulcsok, szerszámok, pedálok, gázkar-kit, stb.) és a használati utasítást találjuk. Az akkumulátor a vázra szerelve utazott, mely talán nem a legjobb megoldás, de a csomagolás teljes mértékben képes volt megvédeni a külső behatásoktól, ami akkumulátorok esetében igazán fontos feladat.
A következő lépésben össze kell szerelnünk az Eleglide M2 elektromos kerékpárt, amihez először óvatosan ki kell szabadítanunk a karton fogságából úgy, hogy se a doboz, se a kerékpár ne sérüljön. Ez egyedül nem biztos, hogy sikerül, érdemes segítséget kérni, hogy ne okozzunk véletlenül kárt az új szerzeményünkben. A lenti galériában a lépések fotóval is megtekinthetőek, így talán az általam mért egy – másfél órás művelet lerövidíthető. A sorrend szabadon változtatható, én az alábbi menetrendet követtem:
- a kerékpárt a kiemelése után helyezzük egyenes talajra, támasszuk ki, majd szabadítsuk meg a csomagolóelemektől (gyorskötöző, buborékos fólia, zacskók, stb), és tegyük félre azokat az elemeket, amik nem a váz részei (első kerék, nyereg, prizmák)
- a stabilabb megtámasztás érdekében helyezzük fel a pedálokat, figyelve a megfelelő oldalra és a meghúzás irányára (a bal oldali pedál balmenetes és „L” betű -, míg a jobb oldali pedál jobbmenetes és „R” betű jelöli a tengelyen)
- a stucnit a rajta található két csavar meglazításával állítsuk irányba, majd a kormányszár bilincsén található négy darab imbusz csavart tekerjük ki, helyezzük a kormányt közel megfelelő pozícióba, majd a bilincset visszahelyezve húzzuk meg mind a négy csavart
- az átellenes oldalon található két imbusz csavart húzzuk meg miután a kormányszár a felsőcső folytatásaként egyenesen előre mutat
- távolítsuk el a villák közül a szállításhoz használt távtartót, az első kerékről a védőkorongot, illetve a féknyeregből a piros színű összenyomásgátlót (ezután véletlenül se működtessük az első féket, mert ezzel a saját magunk dolgát nehezítenénk, hiszen ilyenkor a fékmunkahengerek kijönnek a helyükről), majd helyezzük a kerék tengelyét a villák közé és rögzítsük mindkét oldalon a csavaranyák meghúzásával
- helyezzük el és rögzítsük a küllőprizmákat
- szereljük fel az első lámpát és a hátsó prizmát
- szereljük fel a nyerget, melynek magassága a gyorszárnak köszönhetően könnyedén változtatható
A szerelés nem okozott nehézséget, bár figyelmetlenségem miatt elsőre fordítva helyeztem be az első kereket, de szerencsére hamar korrigáltam. Amennyiben rendelkezésre áll egy kerékpárállvány, akkor emeljük fel az első kereket és a féknyergen található két imbuszfejű csavar meglazításával állítsuk be a nyereg pozícióját, hogy a tárcsa ne érintkezzen forgás közben a betétekkel, majd rögzítsük a csavarokat. Természetesen ezt a műveletet állvány nélkül is elvégezhetjük, de úgy nehezebb a dolgunk. A dobozban található elektronikus gázkar felszereléséről nem lesz szó a tesztben, mert annak használata esetén bukjuk a szabályos közlekedést és a menüből nem kapcsolható ki a funkció, így annak használata során a rendőr akár meg is büntethet bennünket.
A Eleglide M2 elektromos kerékpár használatba vétele
Ahogy az lenni szokott, a kerékpár vagy bekerül a csomagtartóba vagy a saját lábán eljut a tópartig, ahol a szokásos fotók elkészülnek – jelen esetben az első variációt alkalmaztam. Ugyan a bicikli nem összecsukható, de az autó csomagtartójába (307 SW), lehajtott hátsó ülések mellett pont befért. Megoldás lehet még egy kerékpáros tetőcsomagtartó is, mert a nagyjából 22 kilogramm még kezelhető tömeg. Ebből adódóan az Eleglide M2 elektromos kerékpár összeszerelve könnyedén mozgatható, egy átlagos fizikumú kerékpárosnak nem jelenthet nehézséget egy vasúti szerelvény vagonjába beemelni, ha pedig az akkumulátor levesszük és a hátizsákunkban szállítjuk, akkor még könnyebb dolgunk lesz.
A bicikli össze van szerelve, vessünk rá egy közelebbi pillantást mielőtt elindulunk vele az első utunkra. Első ránézésre egy átlagos méretű-, ejtett felsőcsővel rendelkező montain bike-ot látunk (a nyeregcső mérete 18″, azaz megközelítőleg 46 cm) 27,5″-os kerekekkel, és egy külső akkumulátorral. Ha levennénk a kulccsal zárható, matricával díszített akkupakkot, akkor egy kifejezetten dizájnos, kecses mountain bike-ot látnánk. A fekete matt fényezést kapott vázon a dizájnelemek piros színben jelennek meg, ahogy a fejcsövön elhelyezett nagyméretű brandlogó is. Az Eleglide M2 elektromos kerékpár 180 cm hosszú, a kormány legtávolabbi pontja 108 centiméterre van a talajtól – a fejcső magassága alátétekkel változtatható -, az egyenes kialakítású kormány pedig 69 cm széles. A nyeregmagasságot tág határok között állíthatjuk be a gyorszár segítségével, sajnos a memóriahabos nyereg nem igazán kényelmes hosszútávon.
Jó hír, hogy a motortól a vezérlőig futó kábel meg vagy szakítva egy gyorscsatlakozóval, ami egy esetleges defekt vagy gumicsere alkalmával megkönnyíti a szerelést, hiszen ehhez a művelethez a kereket ki kell venni a vázból. Ha nem így lenne, akkor a vezérlő felé futó vezetékeket kellene lekötnünk (a motorhoz tartozó 3 fázist és a Hall-szenzor csatlakozóját), sok elektromos kerékpárnál és rollernél ez valós problémát jelenthet a szerelésben nem gyakorlott tulajdonosoknak. A kábelek normálisan vannak elvezetve a vázon kívül, az erre a célra kialakított fülekbe gyorskötegelő segítségével vannak rögzítve, a hegesztési varratok szépek, összességében nem lehet okunk panaszra. Egyedül a vezérlő alatt található tömítetlen lyuk ad okot némi aggodalomra, hogy vajon egy hirtelen zápor vagy egy pocsolyán történő áthaladás esetén az esetlegesen bejutó víz okoz-e valamilyen kárt.
Az első LED alacsony fogyasztású, nagy fényerejű, fényével megfelelően világítja be az utat az Eleglide M2 elektromos kerékpár előtt, de természetesen az esti erdei tekerésekhez egy nagyobb teljesítményű, kormányra szerelhető darabot illik beszereznünk; például ezt, esetleg ezt a példányt. A hátsó prizma magában még nem elég ahhoz, hogy sötétben is biztonsággal észre vegyenek bennünket a közlekedés résztvevői, ezért egy hátsó világításra is áldoznunk kell még. A 27,5 colos-, hagyományos küllővel szerelt alufelnikre terepmintás, Kenda gyártmányú gumiköpenyek kerültek, melyek pontos mérete 27.5×2.35/55-584 és a gyár által előírt keréknyomásuk 2,8-4,5 bar közötti. A gyártó által megadott ideális keréknyomás előre 3,4-, míg hátra 3,8 bar. Amennyiben a minta nem tetszene, a külső gumiköpeny könnyedén cserélhető, mert ez egy létező, beszerezhető méret, ahogy defekt esetén az autószelepes belsőt is könnyedén lehet találni.
A kerékpár Shimano Tourney TY-300 típusú hátsó váltóval és nyolc sebességes – Sunrun típusú – menetes racsnival szerelve (13-28) érkezik, melyhez Rapidfire Plus rendszerű, pozícionált, nyolc fokozatban állítható Shimano Altus SL-M315 típusjelű váltókart kapunk. Az első lánctányér 42-34-24-es kiosztású, az áttétel az első váltókarral megegyező gyártmányú, három fokozatú karral szabályozható, de hosszútávon most is érdemes elgondolkodni egy komolyabb váltószetten. A 160 mm átmérőjű-, 6 csavarral rögzített-, kötött forgásirányú féktárcsákat egy-egy XOD XD-E300-as, hidraulikus rendszerű (ásványi olajjal feltöltött)-, fék lassítja, kifejezetten hatásosan. Az első túránk előtt célszerű szakszervizben átvizsgáltatni és szakszerűen beállítatni a fenti két alkatrészcsoportot, hogy ne érjenek bennünket meglepetések már az első utunkon sem.
A kormányon található eszközökről nem esett még szó, ezek balról jobbra a következőek: a bal oldali, gumival borított markolat előtt találjuk az első tárcsaféket működtető fékkart, alatta pedig az első váltó váltókarját – ennél a rendszernél két fül segítségével tudjuk a fel-, illetve leváltást megtenni. Következik az LCD kijelző, majd a jobb oldalon a csengő, a hátsó váltókar és -fékkar, míg a sor végén természetesen a jobb oldali markolatot találjuk. Az aktuálisan használt tárcsa számát jól látható piros vonal jelzi a váltókarok mellett/alatt.
A háttérvilágítással rendelkező, brandelt, 1,5″ átmérőjű kijelző napfényben is kitűnően látható, az összes fontos infó leolvasható róla. A display központi részén a pillanatnyi sebességünket olvashatjuk le, mellette a rásegítés mértéke jelenik meg 0 és 5 között. A lenti sáv bal oldalán az összes megtett/pillanatnyi utunk hossza látható kilométerben vagy mérföldben, míg a jobb alsó sarok az ötös osztású akkumulátortöltöttség-jelző helye. Fékezéskor, a világítás bekapcsolásakor, az esetlegesen bekövetkező hibák esetén, illetve az applikáció használatakor egyéb ikonok is megjelennek a kijelzőn.
A megjelenítőn összesen négy darab nyomógombot találunk; felül a ki/bekapcsoló-, alul a világtáskapcsoló-, bal oldalon pedig a rásegítés erősségét szabályzó gombok kaptak helyet, segítségükkel az alábbi funkciók vezérelhetőek:
- bekapcsológomb megnyomása 3 másodpercig: ki/bekapcsolás
- + vagy – gombok használata: a rásegítés erősségének beállítása
- világításkapcsoló egyszeri megnyomása: világítás ki/bekapcsolása
- világításkapcsoló hosszas megnyomása 0 rásegítés esetén: tolást segítő mód aktiválása
- világításkapcsoló 2x-i gyors megnyomása: váltás a pillanatnyi- és az összes megtett táv között
- világításkapcsoló 3x-i gyors megnyomása: váltás km és mph között
- bekapcsológomb nyomva tartása 8 másodpercig: összes megtett távolság nullázása
- + és – gombok egyszerre történő megnyomása: belépés a szervizmenübe
Az alábbi táblázatban láthatóak az Eleglide M2 elektromos mountain bike kerékpár kijelzőjének menüpontjait, melyek közül mindegyik állítására lehetőségünk van, de a P5 és P6 pontokat nem fejti ki a használati utasítás, így nem biztos, hogy érdemes elállítani őket. A menüpontok között a + és – gombokkal tudunk lépkedni, az értékek a világítás nyomógombjának megnyomása után állíthatóak, szintén a + és – gombokkal. A menüből kilépni a bekapcsológomb megnyomásával tudunk, miután a világítás gombjával az adatokat elmentettük. Minden egyértelmű, a P4-es pont igényelhet esetleg magyarázatot; mégpedig ha az értéke 0, akkor a következő induláskor rásegítés nélkül kapcsol be a kerékpár, míg, ha 1, akkor egyes fokozatban. Az igazat megvallva ez így eléggé hiányos emlékezzünk csak vissza a Duotts C29 16-os menüjére.
Menüpont | Mit állít | Értékek |
---|---|---|
P1 | kijelző fényereje | 1-2-3 |
P2 | kijelző kikapcsolási ideje (s) | 0-30 |
P3 | maximális sebesség (km/h) | 0-32 (25) |
P4 | induláskor rásegítés mértéke | 0-1 (0) |
P5 | – | 0-1 (1) |
P6 | – | 0-1 (1) |
P7 | lock funkció | 0-1 (0) |
Essen pár szó az akkumulátorról is. A Lítium-ion cellákból álló 36 V-os pakk kapacitása 15 Ah – azaz a tárolt energia mennyisége 540 Wh -, valószínűleg 2.000 mAh-ás, 18650-es cellákból van összerakva, melynek a gyártója nincs feltüntetve. A dizájnos ház aljának közepén került elhelyezésre a csatlakozósor, míg egyik végén találjuk a reteszgombot, melyet az oldalt található kulcsnyílásba helyezett kulccsal nyithatunk és zárhatunk, ha a vázon kívül szeretnénk a töltés elvégezni vagy csak biztonságban szeretnénk tudni a pakkot. Az akkumulátor könnyedén eltávolítható, a retesz oldása után az akkupakk felfelé húzásával kiemelhetjük azt. A gumidugóval ellátott töltőcsatlakozó magán az akkun található, a maradék kapacitás a töltöttség-ellenőrző gomb megnyomásával ellenőrizhető – négy kis LED ad visszajelzést (100/75/50/25%). A teljes töltés nagyságrendileg 10 óra alatt megtörténik, töltés közben a töltőn található LED pirosan-, míg feltöltött állapotban zöld színben világít. Az akkumulátort a kerékpár elektromos használathoz be kell kapcsolnunk a töltőcsatlakozó mellett található billenőkapcsoló 1-es állásba való átbillentésével.
Menettulajdonságok, használhatóság
Nem maradt más hátra, mint felpattanni a kormány mögé – bukósisak, esetleg védőfelszerelés! – és megtenni az első métereket. A kijelzőn tetején található bekapcsológomb hosszú megnyomása után a display-en megjelennek az aktuális értékek, az Eleglide M2 elektromos kerékpár útra kész. A rásegítés mértékének kiválasztása után indulhatunk, érdemes az ismerkedés során 1-es fokozatba kapcsolva elkezdeni tekerni a pedált és kitapasztalni a rásegítés erejét, bár egyik módban sem fog lobogni a hajunk, a 250 W teljesítményű, 55 Nm nyomatékú elektromotort nem versenyzésre tervezték, erre ott van a korábban már említett Duotts C29, akár 50 km/h végsebességgel.
– mágnes, vagy pedál szenzor segítségével: a kerékpár hajtómű tengelyére szerelt mágneses tárcsa mozgása közben keletkező mágneses tér megváltozását érzékeli egy érzékelő (szenzor) segítségével, ami működésbe hozza az elektromotort
– nyomaték érzékelésen alapuló rásegítés (jellemző a középmotoros kialakításokra): a nyomatékszenzor azonnal érzékeli a tekerés közben kifejtett forgatónyomatékot és a nyomaték nagyságának megfelelően segít rá a hajtásra – a motor tekeréskor azonnal-, vagy minimális késéssel bekapcsol
A rásegítés mértéke a beállított értéktől függ, az első fokozat 12 km/h-ra gyorsít, a következő fokozatokban elérhető maximális sebességek 16/20/23/25(32) km/h. A kijelzőn folyamatosan látjuk a valós pillanatnyi sebességünket nincs szignifikáns eltérés összehasonlítva a GPS által mutatott értékkel. Az áttételek- és a kerékátmérő ismeretében kiszámítható a sík úton elérhető legnagyobb elméleti sebesség, ami jelen esetben emberi erővel hajtva kb. 38 km/h. Ahogy tapasztaltam, a motor folyamatosan működik, ha a rásegítés be van kapcsolva, tehát a haladásunk során akkor is kapunk egy kis pluszt, ha a fokozatnak megfelelő sebességhatár fölött vagyunk – bár ezt csak motor hangján hallani, így azt nem tudom megmondani, hogy ez mennyit számít, mert 20 km/h-ra sík úton nem nagy kunszt felgyorsítani saját erőből sem.
Elindultunk, az Eleglide M2 elektromos kerékpár stabil, masszív, nagy nem kell azon aggódni, hogy egy kátyú kibillent bennünket az egyensúlyunkból, lejtőn lefelé közel 50 km/h óra sebességnél nem azon aggódtam, hogy instabil a bicikli, sokkal inkább azon, hogy ugye jól tettem be az első kereket és eléggé meghúztam-e az anyákat. A gumik jól teljesítenek, a relatív nagy kerékátmérő miatt az egyenetlen felület sem jelent különösebb problémát, a 100 mm rugóúttal rendelkező-, állítható előfeszítésű-, lockolható hidraulikus teleszkópos első villa pedig képes tovább fokozni a komfortot. A fékek kitűnően teszik a dolgukat, a nyikorgást jelen esetben el lehet felejteni – és ezek nem csak szavak, hanem valóban nincs semmi hang lassításkor. Eddig nem közlekedtem hidraulikus fékekkel szerelt kerékpárral, de össze nem hasonlítható komfortot és élményt jelent a mechanikus társaihoz viszonyítva.
A váltó tekintetében a Shimano sorban a Tourney az abszolút belépő szint, így előfordulhat, hogy nagyobb terhelés alatt nyekergést-, nehezebb váltást tapasztalhatunk, de sík úton, könnyű terepen, ezen a téren sem lehet okunk panaszra. A hátsó váltóval nem is igazán volt gondom, de az előre szerelt Sunrunnal még sík úton is néha küzdenem kellett, hogy elsőre áttaláljon a következő tárcsára, ez terhelés alatt még jobban előjön – pedig az első váltókar is pozícionált. Valószínű, hogy a gyártónak pár helyen kompromisszumot kellett kötnie, hogy beférjen a keretbe, így eshetett a választás erre a váltóra (a hátsó menetes racsni gyártója is a Sunrun) és kerülhettek fel műanyag pedálok, illetve maradt le a hátsó világítás és a sárvédők (esetleg a csomagtartó). A legnagyobb problémának a telefontartó hiányát érzem, mert ha az applikációt menet közben is szeretnénk használni, akkor kézben mégsem foghatjuk a mobilunk – talán ez nálam az egyedüli mínusz pont a felszereléssel kapcsolatban.
Stabil oldalkitámasztót is találunk az elektromos kerékpáron, így még kissé hepehupás talajon sem kell aggódnunk amiatt, hogy eldőlne, az oldalsztender helye és hossza jól lett méretezve. A vázméret „M”-es (18″), a gyártó ajánlása szerint 160-195 centiméter közötti magasságú bringásoknak ajánlott, nekem érzetre kicsi volt a 174 centimhez. Persze csak azért, mert előtte nem sokkal a Duotts-szal tekertem, valóban számít az a pár tíz milliméter ami két két bringa kerékátmérője között van, pedig a váza talán minimálisan az Eleglide M2 elektromos kerékpárnak nagyobb. Ugyan a nyereg memóriahabos, de hosszú távon nem kényelmes; a harmadik tesztnapon nem volt kedvem még alsó hangon 20 kilométert tekerni, de az olvasókért mindent.
Hatótáv, akkumulátor
Végül derítsük ki, hogy mennyit tud az elektromos mountain bike egy töltéssel. Természetesen ez függ a sofőr tömegétől, az út minőségétől, az esetleges emelkedők nagyságától és darabszámától, de még a szél is befolyásolhatja. A gyári adat – valószínűleg 15 km/h sebességgel, 70 kilós vezetővel, egyenes úton, szélmentes helyen, 1-es fokozatban haladva – maximum 120 kilométer rásegítéses módban. Ez nem hangzik rosszul, nézzük meg, hogy a valós körülmények között milyen távot lehet bejárni.
Az előző tesztek során az Amazfit GTR 47 mm-es aktivitásmérőjét használtam Amazfit (Zepp) appal. Sajnos az idő múlásával a GPS modul elfáradt és egyre többször kihagyott, ezért egy használt Garmin Fenix 3 HR beszerzése mellett döntöttem, hiszen fals adatot nem írhatok a tesztekbe, nem lenne fair az olvasókkal szemben. Az elmúlt időszakban elég sokat teszteltem és azt láttam, hogy megbízhatóan teszi a dolgát, így a szokásos egyéb applikációk mostantól feleslegessé is váltak. Főleg, hogy az óra az aktivitás befejezése után szinkronizálja az adatokat a Strava és a Komoot felé, ahonnan a .gpx fájl letölthető és a túra akár meg is osztható. A tekeréseket főleg az esti órában-, bőven 20°C fölött hajtottam végre, amikor már nem volt magas az UV sugárzás.
A jelenlegi alkalommal összesen három egymást követő napon készítettem el a teszthez szükséges meneteket, összességében 75,6 kilométert teljesítettem egy töltéssel, mindez 4 óra 50 percemet vette igénybe – az összes emelkedés 1004 méter volt. A harmadik út végén, amikor a kijelzőn a töltöttség értéke leesett 1-re, elindultam hazafelé és végül 4%-nyi akkukapacitásnál állítottam le a tesztet, a kijelzőn ekkor már egy fekete osztás sem maradt. Ahogy már a korábbi tesztekben is írtam, ilyenkor már nem érdemes folyamatosan terhelni az akkupakkot – hiába van túltöltés-, túlmerítés-, melegedés (és még számtalan károsodás) elleni védelem beépítve a rendszerbe – mert nagyon hamar eljön az a pont, amikor a BMS lekapcsol és tekerhetünk izomerővel. A biztonság kedvéért, ha azt látjátok, hogy az akkumulátor töltöttsége tartósan 10%- vagy az egyes osztás alá esik, ne biciklizzetek tovább, főleg ne terhelés alatt (emelkedő, full gáz, stb), mert a cellák már egyetlen túlmerítés hatására is károsodhatnak. Ilyenkor a tolást megkönnyítő módot ajánlott használni, amikor az Eleglide M2 elektromos kerékpár 6 km/h sebességgel halad mellettünk árkon-bokron, nekünk csak a balanszot kell tartani és magunkat cipelni mellette.
A megtett tesztutakat az alábbi körülmények között teljesítettem:
- első alkalommal városban és kis ideig országúton az összes sebességfokozatot használva, emelkedőkön (ca. 25 km)
- második esetben a Veresegyház-Babatpuszta-Veresegyház kedvenc utamon tekertem végig egyes fokozatban dombok-, völgyek között nagyrészt erdőben, agyagos/mély homokos talajon egyes fokozatban, az emelkedőkön felváltva akár négyes rásegítésre is (ca. 27,5 km)
- végül nyugodt kerékpározás városias környezetben, hazafelé emelkedőn, egyes fokozatban, nyugodt tempóban (ca. 23 km)
A kijelző és az applikáció is csak egész számokat mutat az aktuális út hosszánál, ezért a kerékpár által mért értékeket csak a harmadik út végén vetettem össze a GPS által mutatott távolsággal és így azt eredményt kaptam, hogy a computer kitűnően mér; a kijelzőn megjelenő érték 75,3 km volt, ami kis túlzással szinte méterre egyezik a Fenix által mért 75,6 kilométerrel. A 250 W teljesítményű motor ugyan csúcsban, rövid ideig akár 570 W leadására is képes, de a Margitán található Trianon emlékműhöz való feljutáshoz ez nem volt elég; az utolsó pár tíz méteren már tolnom kellett az Eleglide M2 elektromos kerékpárt, bár erre számítottam, az lett volna a csoda, ha felvisz.
A fentiekből látható, hogy a legszélsőségesebb körülmények között is igyekeztem bevetni az elektromos mountain bike-ot és elmondható, hogy nem vizsgázott rosszul. Könnyebb terepre és városba, túrázásra ideális választás, relatív kis tömege (22 kg) és mérete miatt pedig ideális választás lehet lányok számára is, akár tömegközlekedési eszközökön való szállítással együtt is. A fenti környezetben, egyes rásegítési fokozatban véleményem szerint elérhető, de legalább is megközelíthető a gyártó által megadott hatótáv.
Az applikáció használata
Az egyszerűen csak Eleglide névre keresztelt applikáció elérhető mind az App Store, mind a Play Áruház kínálatában. Letöltés, telepítés és regisztráció után a program végigvezeti a felhasználót a kerékpár hozzáadásának procedúráján. A telefonon a Bluetooth bekapcsolása után (jelszó: 6 darab 0) a főképernyőn található „Add a Device” feliratra nyomva – a szükséges engedélyek megadását követően – hamarosan betöltődnek a kerékpár adatai és készen is vagyunk.
A beállítások egyértelműek, minden állítható, amit a szervizmenüből is elérhetünk. Kapcsolhatunk világítást, állíthatjuk a rásegítés nagyságát, megnövelhetjük a maximális sebességet és ki/be kapcsolhatjuk a kijelző lock funkcióját. Ehhez a menüben először engedélyezni kell a funkciót és megadni a gyári kódot, ami 111, majd a kijelző zárolható. Ha a zárolás aktív, abban az esetben három darab vízszintes vonalat látunk egymás mellett a bekapcsolás után, a számjegyek értékét a +/- gombokkal változtathatjuk, a következő digitre a bekapcsológomb dupla megnyomásával léphetünk. Természetesen a gyári beállítás megváltoztatható, ahogy a Bluetooth kód is.
Az applikáció gyors, egyedüli gondolkodási idő akkor van, amikor a kerékpár csatlakozik, mert ilyenkor történik a firmware ellenőrzése is.
Egy kedvező ár/érték arányú, szerethető elektromos mountain bike-ot próbálhattunk ki az Eleglide M2 elektromos kerékpár személyében, a teljes összefoglalót lejjebb olvashatjátok. Amennyiben kérdésetek lenne a vásárlás előtt vagy a működéssel kapcsolatban, ezeket regisztráció után, a teszthez kapcsolódó fórumban tudjátok feltenni, illetve minden észrevételt szívesen fogadok a leírtakkal kapcsolatban; akár a teszt alatti komment szekcióban, vagy a Facebook bejegyzés alatt.
Szia!
Mar hetek, sot lassan honapok ota azon agyalok hogy M2 vagy C29, nem tudok donteni!
Szerintem az osszes videot lattam roluk a neten! 🙂
M2 jobb fek, teleszkop, hatotav, applikacio es talan az egesz jobban osszerakott.
C29 sokkal erossebb, max sebesseg is nagyobb, kenyelmesebb ules, meg toltos telotarto, csomagtarto ami nekem pont jol jonne, de szar csikorgo fek, gondolom a nagyobb motor miatt kisebb a hatotav, ugyeber mindketto 15ah aksival van. Gondolom a teleszkop is jobb M2ben, bar en pont csak varosban hasznalnam.
C29nel attithato a kormany magassaga? M2nel panaszkodtal ra, C29nel meg nem.
Vazmeretre amugy ugyanakkorak? Elvileg mindketto 29es, 186 cm 95 kg vagyok, mindketto kenyelmes lenne nekem?
Amugy budapesten kulkeruletben (XV, IV. ker) futarkodasra hasznalnam. Melyiket ajanlanad?
Arban szinte forintra egyeznek.
Mindkettovel tekertel, nagyon nagy kulonbseg van hatotavban koztuk?
Elore is koszi a valaszokat! 🙂