Fafrees 20F054 elektromos kerékpár – tökéletes városi bicikli
A "MUTASD A KUPONKÓDOT!" gomb megnyomása után az akciót tartalmazó weboldal új ablakban megnyílik és a kuponkód a vágólapra kerül.
FAFREES 20F054 elektromos kerékpár teszt
Amennyiben egy városon belül egyik helyről a másikra, a lehető leggyorsabban szeretnénk eljutni, akkor elmondható, hogy remek alternatívát jelenthetnek a rollerek, kerékpárok, ezen belül akár az elektromos kivitelűek is. Véleményem szerint egy nagyvárosi környezetben a legfontosabb szempont egy elektromos kerékpár kiválasztásánál a kompakt méret, a megfelelő áttétel (az sem probléma ha nincs váltó) és a megfelelően méretezett akkumulátor. A mai tesztben, az előző elvárásokat teljesítő, érdekes nevű, FAFREES 20F054 elektromos kerékpár bemutatóját olvashatjátok, mely kompakt méretével és különleges kialakításával akár az idősebb korosztály figyelmét is felkeltheti, hiszen nagyon könnyű a nyeregbe pattanni és a tekerés sem jelent nehézséget. A 20 inches kerekek megfelelő védelmet jelentek az úthibákkal szemben, a széles keretek között állítható magasságú ülés és kormányoszlop pedig szinte minden felhasználónak megfelelő kényelmet biztosít.
A lenti két bejegyzésben a már korábban tesztelt és leginkább városi közlekedésre alkalmas elektromos biciklik tesztjét is elolvashatjátok.
Himo Z20 elektromos kerékpár – sokkal jobb is lehetne
Himo Z20 - az egyik szemem sír...A Himo Z20 elődje a C20 még a mai napig is igencsak sikeres elektromos kerékpárnak számít, de emellett a felhasználók részéről számos kritika is éri. A nyeregbe ...
Fiido D2 elektromos kerékpár teszt – minőségből jeles
Itt a tavasz, pattanj Te is a Fiido D2 elektromos kerékpár nyergébe!A tavalyi évben az elektromos rollerekre koncentráltunk, idén az elektromos kerékpárok, az e-bike-ok kerülnek terítékre. A ...
A hagyományos, küllős kerekekkel szerelt FAFREES 20F054 elektromos kerékpár agymotoros hajtást kapott, mely a hátsó kerékbe került beépítésre. A kerékpárt három különböző módon használhatjuk, mégpedig tisztán elektromos hajtással – ez Magyarországon nem felel meg az előírásoknak -, maximum 25 km/h sebességig motoros rásegítéssel vagy hagyományos módon, a combizmunkra hagyatkozva. A bicikli kis tömegű, könnyedén összecsukható, a 36 V-os 10,4 Ah kapacitású akkumulátor a maximum 25 kilogrammal terhelhető hátsó csomagtartó alól egy mozdulattal eltávolítható és 5-6 óra alatt akár a vázon kívül is feltölthető. A biztonságos megállásról a féklámpával kiegészített V-fékek gondoskodnak, míg a hajtásban egy hét fokozatú Shimano Tourney TZ típusú váltó van a segítségünkre, a fokozatok között egy SIS rendszerű, könnyen kezelhető markolatváltóval lépkedhetünk. Sötétben is jól látunk és jól látszódunk az első/hátsó LED-es lámpáknak köszönhetően, a figyelmet felkelteni pedig egy pici csengő segítségével tudjuk.
A tulajdonságok felsorolása után nem is maradt más hátra, minthogy közelebbről is szemügyre vegyük a FAFREES 20F054 elektromos kerékpárt.
A FAFREES 20F054 elektromos kerékpár általános leírása
A FAFREES 20F054 elektromos kerékpár egy ideális városi közlekedési eszköz, mely elektromos rásegítéses üzemmódban – a körülmények függvényében -, akár 80-100 kilométer megtételére is képes. Ha szállítanod kell, kis tömege és mérete miatt könnyedén betehető az autód csomagtartójába, hiszen összecsukva csupán 87 centiméter hosszú, 73 centiméter magas és behajtott pedálokkal csak 36 centiméter széles, mindezt 20 kilogrammos tömeg mellett. A 7 sebességes Shimano váltó szinten minden helyzetre megoldást kínál, és ha elfogyott az energia, az akkumulátort külön is feltöltheted.
● három különböző hajtási mód a hagyományos- és az elektromos élményért (tiszta elektromos, emberi erővel hajtott, rásegítéses)
● 20 hüvelykes levegős gumiabroncsok, elől és hátul V-fékkel szerelve a biztonságos haladásért
● 250 W teljesítményű elektromotor, akár 25 km/h maximális sebesség eléréshez és maximum 30°-os emelkedő leküzdéséhez tervezve
● akár 80-100 km hatótáv rásegítéses módban
● 25 km/h maximális sebesség
● könnyedén összecsukható és kinyitható, alumíniumötvözetből készített váz, mely könnyű és rozsdamentes
● alacsony fogyasztású, erős fényű LED fényszóró
A FAFREES 20F054 elektromos kerékpár főbb jellemzői
Általános | Márka: FAFREES Típus: elektromos kerékpár Modell: 20F054 Szín: fekete Anyag: alumínium ötvözet |
Jellemzők | Terhelhetőség: 120 kg Maximális sebesség: 25 km/h Motor teljesítmény: 250 W Kerék átmérője: 20 hüvelyk Emelkedő leküzdése: 30° Elméleti hatótáv rásegítéses módban: 80-100 km Módok: 3 féle (emberi erő, elektromos motor, rásegítés) Védettség: IP54 Rendszer: pedálszenzoros Világítás: első és hátsó LED, féklámpával Fékrendszer: első és hátsó V-fék Váltó: Shimano Tourney TZ 7 fokozatú, pozícionált, SIS rendszerű markolatváltóval Akkumulátor: 36 V, 10,4 Ah Töltési idő: kb. 5-6 óra Lengéscsillapítás: nincs Kijelző: van Tempomat: van Energiavisszanyerő rendszer: nincs Applikáció: nincs Telefontartó: nincs USB aljzat telefon töltéséhez: van |
Méret és súly | Termék súlya: 20,00 kg Csomagolás súlya: 25,50 kg Termék mérete (HxSzxM): – nyitva: 153,00×54,00×116,00 cm – csukva: 87,00×36,00×73,00 cm Csomagolás mérete (HxSzxM): 92,00×38,00×73,00 cm |
A doboz tartalma | 1 x FAFREES 20F054 elektromos kerékpár 2 x kulcs 1 x EU csatlakozós töltő 1 x brit hálózati csatlakozós tápkábel 1 x szerszám készlet 1 x hátsó prizma 1 x csengő 2 x küllőre szerelhető fényvisszaverő prizma 1 x használati utasítás |
Kicsomagolás, első benyomások
A csomag a Geekbuying lengyel raktárából érkezett, a feladástól számított harmadik napon átvehettem a kerékpárt a DPD futárától – bár ebben semmi szokatlan nincs, lengyel raktárból rendelve egy terméket, az esetek 90%-ában öt munkanapon belül már használhatjuk is.
A nagyméretű, natúr színű kartondobozban, két sor rögzítőpánttal biztosítva és gondosan becsomagolva érkezett meg a bicikli. Ahogy a lenti képgalériában is látható, minden elemre külön figyeltek és szinte egyesével tekerték őket körbe habfóliával, ezen kívül a két oldalon egy-egy vastag helykitöltő lapot is találunk. A FAFREES 20F054 elektromos kerékpár természetesen összecsukva található a dobozban, kivett nyeregcsővel, tépőzárral összefogott kerekekkel, mely szintén a sérülést igyekszik kiküszöbölni. Az EU szabványú csatlakozóval szerelt tápegység (42 V/2 A) – mely mellé még egy brit csatlakozós hálózati kábel van mellékelve – egy kis kartondobozban kapott helyet, egy nagyobban pedig a kiegészítőket (kulcsok, csengő, csavarok, csavarhúzó, fényvisszaverő prizmák, pedálok) találjuk. A tartozékok sorát gazdagítja egy első- és egy hátsó műanyag sárvédő is, melyek felszerelésével szerencsére nem nekünk kell bajlódnunk.
Általában a rollerek/kerékpárok tesztelése során először elkészítem a bejegyzéshez szükséges fényképeket, majd az ezt követő napokban indulok el két-három próbakörre – ami általában 50-100 megtett kilométert jelent – a teszt megírásához elengedhetetlen tapasztalatok megszerzéséhez (az eszköz viselkedése, hatótávolsága, különböző sebesség és terepviszonyok között). A fotózás előtt nem próbálom ki a rollert/biciklit, így ha valami probléma adóik, az csak a képek elkészítésének helyszínén derül ki. Ebből talán már ki lehet találni, hogy valami történt, mégpedig a bicikli defektes gumival érkezett. A fotók is ilyen állapotban készültek, de ugye így nem lehet közlekedni, ezért meg kellett javítanom. A következő bekezdésben erről lesz szó, akit nem érdekel, ide kattintva folytathatja az ismerkedést a FAFREES 20F054 elektromos kerékpárral.
Defekt javítása elektromos kerékpár esetén
Ugyan egy elektromos kerékpár esetében a defekt javítása semmiben nem különbözik attól, mintha egy hagyományos biciklin kellene belsőt cserélni vagy lyukat foltozni – mármint, ha már kivettük a kereket. Itt nincs gyorszár amit egy mozdulattal kioldhatunk, itt 19-es kulcs van, meg elfordulásgátló. Sajnos nem minden szerviz vállalja el a javítást, főleg akkor nem, ha a kerék mérete nem általános, így fel kell készülnünk a saját erőnkből történő megoldásra. Az ADO Z20C esetében, háromból három műhely utasított el azzal az indokkal, hogy a 20/4-es belső méret nem beszerezhető, belsőt meg nem ragasztanak. Kénytelen voltam nulla gyakorlattal nekiállni, azóta azon az elektromos kerékpáron már a tizedik defektem javításán is túl vagyok, köszönhető a borzalmasan gyér minőségű külső guminak.
Ebben az esetben szerencsére más a helyzet, ránézésre a külső – Kenda márkájú – gumik eléggé strapabírónak tűnnek és a FAFREES 20F054 elektromos kerékpár mérete sem akkora, hogy ne merjünk belevágni az otthoni javításba. A szükséges szerszámok és a javításhoz szükséges anyagok a lenti galéria első képén látszanak – esetleg egy 5-ös imbuszkulcs kellhet még a váltó levételéhez és a V-fék bowdenjének meglazításhoz, ha utóbbit nem tudnánk kiakasztani. Kevesebb gyakorlattal rendelkezők esetén javaslom, hogy minden lépést fotózzanak le, így az összeszerelésbe sem csúszhat hiba.
Ha az alábbi folyamatot követitek, akkor nagy valószínűséggel saját magatok is meg tudjátok javítani a lyukat. Előfordulhat, hogy a leírás szakmailag nem a legprofesszionálisabb, de a végeredmény tekintetében elmondhatom, hogy nálam ezek a bevált lépések.
- helyezzük a kerékpárt egy stabil helyre (esetleg kerékpárjavító állványa, vagy fejére fordítva az ülésére), majd állítsuk be a váltót úgy, hogy a lánc a legkisebb fogaskeréken álljon
- lazítsuk meg a tengelyanyákat mindkét oldalon, majd:
- ha van csatlakozó a motor és a vezérlő között, akkor húzzuk szét
- ha nincs, akkor a vezérlőnél húzzuk szét a motorhoz tartó vezetékeket, majd kössünk rájuk egy drótot/damilt/bármit, amivel a szerelés végén vissza tudjuk húzni azokat a vázba
- vágjuk el a gyorskötözőt, ami a motor kábelét rögzíti a vázhoz
- tekerjük ki a tengelyanyákat, vegyük le az alátéteket, a váltóvédőt (fotózzuk le a sorrendet)
- kössük ki a V-féket (tárcsafék esetén erre nincs szükség, ott arra kell figyelni, hogy a javítás alatt ne húzzuk meg a fékkart)
- levehetjük a láncot a patentszem kiszedésével és a váltót is egy 5-ös imbuszkulcs segítségével, de egy kis gyakorlattal ezek a lépések elhagyhatóak (a képeken a lánc és a váltó is a helyén van)
- vegyük ki a hátsó kereket, különösen figyelve az elfordulásgátló alátétek helyzetére
- ha nincs forgásirány feltüntetve a gumin, akkor jelöljük meg az eredeti állapotot, majd engedjük ki a maradék levegőt és a gumileszedő szárszám segítségével pattintsuk ki a külsőt a felni oldalából, majd vegyük le és vizsgáljuk át belülről is
- keressük meg a lyukat a belsőn, majd szakszerűen ragasszuk meg (jelölés, csiszolás, ragasztó, folt)
- helyezzük vissza a javított és pici levegővel felfújt belsőt a külső gumiba (használhatunk babahintőport is) és a szeleptől indulva a szerszám segítségével tegyük vissza a külsőt a felnire a forgásiránynak megfelelően
- pumpáljuk fel a gyártó által megadott nyomásra a gumit
- helyezzük vissza a kereket a vázba, tegyük vissza a váltóvédőt, az (elfordulásgátló) alátéteket, a láncot, majd húzzuk meg a tengelyanyákat és akasszuk vissza a V-féket
- dugjuk össze a motor csatlakozóját a nyilaknak megfelelő állásban/csatlakoztassuk a vezetékeket, majd egy gyorskötöző segítségével rögzítsük a vázhoz, miután meggyőződtünk arról, hogy a motor működik
- kis idő múlva ellenőrizzük újra a keréknyomást, szükség esetén fújjunk utána
Talán a fenti pár lépés segítséget/bátorságot nyújt a hozzám hasonlóan nem túl gyakorlott elektromos kerékpár tulajdonosoknak a defektek javításában ha kerékpárszervizben nem segítenének.
A FAFREES 20F054 elektromos kerékpár használatba vétele
A javítás után a bicikli bekerült a csomagtartóba és irány a Pamut tó a fotók elkészítéséhez. A FAFREES 20F054 elektromos kerékpár egy átlagos autó csomagtartójában elfér, összecsukva csupán 87 centiméter hosszú, 73 centiméter magas és behajtott pedálokkal csak 36 centiméter széles, mindezt 20 kilogrammos tömeg mellett – egy emberes mutatvány. A kerékpár nyitása és összecsukása egyébként nem egy nehéz művelet, a biztosítófül oldása után a reteszt meghúzva a zsanérok mentén hajtható össze/nyitható ki a bicikli. Esetemben még dobozban érkezett a partra, ezért az első dolog a csomagolóanyagok eltávolítása volt.
A következő lépésben kell kinyitni és rögzíteni a vázat, majd a kormányt, behelyezni a nyeregcsövet, a jelzéseknek megfelelően betekerni a pedálokat, végül felszerelni a csengőt és a hátsó prizmát. Egyébként a bicikli összecsukva is könnyen megáll, a központi állványt nem spórolták le a mérnökök, ezen kívül egy ötös imbuszkulccsal állítható hosszúságú stabil oldalkitámasztót is találunk a FAFREES 20F054 elektromos kerékpáron, kissé hepehupás talajon sem kell aggódnunk amiatt, hogy eldőlne. Ebben a lépésben már tág keretek között be lehet állítani a nyereg és a kormány magasságát – sorban: 70-110 cm és 103-117,5 cm között. Mindkét elem gyorszáras, utóbbi pedig egy nútban fut, így nem tudjuk ferdén installálni.
A FAFREES 20F054 elektromos kerékpár egyedi formája miatt nem egy átlagos kinézetű bicikli. Az alsó vázcső íves kialakítású, legalacsonyabb pontja 16 centiméterre van a talajtól ha az alsó kitámasztót és az összecsukáshoz szükséges zsanért nem számítjuk. Csak fekete színben érhető el, melyet narancssárgás-barna dizájnelemek tesznek vidámabbá. Érdekes módon a kerékpár élőben nem kelt „old school” érzetet – a gyári képek alapján ez volt a személyes benyomásom -, sokkal inkább a kozmopolita életérzést nyújt olyan értelemben, hogy a szinte a világ bármely pontján megállná a helyét; el tudnám képzelni Amsterdamban, de akár Osloban is a munkába igyekvők tömegében.
A váz mindkét oldalán fehér betűkkel a brand neve olvasható, míg a homlokcsövön – a LED-es első lámpa takarásában – feltűnik a gyártó logója is. A 25 kilogrammal terhelhető-, a csomagok rögzítéséhez gyári gumipókkal ellátott, mattfeketére fújt hátsó csomagtartó alatt találjuk a kivehető akkumulátort, előtte egy műanyag fedél takarásában a vezérlő egységet, illetve az akkupakk lezárásához szükséges zárat. A kerékpárhoz kapott kulcsnak kizárólag védelmi szerepe van, nem szükséges a FAFREES 20F054 elektromos kerékpár működéséhez – csak egy kis pöcköt működtet, ami megakadályozza az akku kivételét úgy, hogy zárt állapotban belecsúszik az akkumulátoron található lyukba (bővebb infót és képeket ebben a bekezdésben találtok). Nagyon jó hír, hogy nem csak LED-es első lámpa tartozik a felszereléshez, hanem egy hátsó is, mely féklámpa funkciót is ellát és az akkumulátor szerves részét képzi. A hegesztések szépek, nem találhatunk minőségbéli problémát, elmondható, hogy rendben van a bicaj. Amibe bele lehet kötni az, hogy a kontroller környéke nincs szigetelve, ezért már kisebb esőben is megázhat és ettől akár el is romolhat – főleg ha nincs kellően meghúzva a két csavar, mely a záróelemet tartja a helyén. Erre érdemes odafigyelni és kerülni az esőben történő kerékpározást, de ha így kell tennünk, akkor legalább egy nylonzacskóval védjük a kritikus részt (képek az akkumulátorról szóló bejegyzésben láthatóak).
A kerékpár Shimano Tourney TZ típusú, hat sebességes hátsó váltóval, de hét sebességes menetes racsnival szerelve (14-28T) érkezik, melyhez SIS rendszerű, pozícionált, hét fokozatban állítható markolatváltót kapunk. A legtöbb Kínából érkező elektromos rolleren ez a felállás, ami azt jelenti, hogy egy fokozat egészen biztos, hogy kimarad a sorból. Erre megoldást jelenthet egy 6/7-es Tourney (vagy magasabb minőségű) váltó beszerzése vagy a fogaskeréksor lecserélése. Külön figyelmet érdemel a műanyagból készült, átlátszó láncvédő, mely azon kívül, hogy fancy, tökéletesen védi a nadrágunkat a beakadástól és az olajcsíkoktól. Az első és hátsó V-fékek beállítás után kielégítő fékhatást biztosítanak a használat során, a FAFREES 20F054 elektromos kerékpár tökéletesen működik tárcsafékek nélkül is, azok talán nem is passzolnának a dizájnhoz.
A 20 colos, hagyományos küllővel szerelt alufelnikre Kenda gyártmányú gumiköpenyek kerültek, melyek pontos mérete 20×1,95 és a gyár által előírt keréknyomásuk 2,8-4,6 bar közötti. Amennyiben a minta nem tetszene, könnyedén cserélhető, mert ez egy létező, beszerezhető méret, ahogy defekt esetén belsőt is könnyedén lehet találni.
A kormányon található eszközökről nem esett még szó, ezek balról jobbra a következőek: a bal oldali, gumival borított markolat előtt találjuk az első féket működtető fékkart – ez a hagyományos kerékpáros elrendezés, elektromos bicikliken általában itt a hátsó fék karja található meg. A síkból kiemelkedő-, gumírozott kezelőgombokkal egybeépített, telefon töltésére is alkalmas USB aljzattal felszerelt, IPX5-ös védettségű, háttérvilágítással ellátott kijelző a markolattól jobbra kapott helyet. Sajnálatos módon erős napfényben nem igazán olvasható le róla semmi, ahhoz, hogy ilyenkor lássunk is valamit, le kell árnyékolnunk a kezünkkel. Magáról a kijelzőről – és annak esetleges rejtett módjáról – semmilyen érdemleges infót nem találtam, nem is nagyon fordul elő más típusú kerékpárokban. Bekapcsolása a középső ‘i’ feliratú gomb hosszú megnyomásával történik, miután az akkumulátor alján 1-e állásba billentettük a főkapcsolót. A retró hatást keltő, pixeles display tökéletesen illeszkedik a dizájnba, nekem kifejezetten tetszik ez a fajta megoldás. Sok színt nem találunk az LCD panelon, a fehér és fekete mellett a kék tűnik még fel.
A felső sorban láthatjuk az akkumulátor töltöttségét és a bekapcsolt lámpát jelző ikont, alatta a pillanatnyi sebességünket, majd ezt követik a jellemzők, amik között az „i” gomb nyomogatásával tudunk lépdelni. A megtekinthető adatok a következők: megtett táv (jelenlegi és összes), maximális- és átlagos sebesség, az elégetett kalória mennyisége, a tekerés ideje és a rásegítés erőssége Wattban. A FAFREES 20F054 elektromos kerékpár kikapcsolásakor az aktuális adatok nem vesznek el, egészen a menüben történő törlésükig megtekinthetjük őket (természetesen az összes megtett távolság ilyen esetekben sem fog törlődni). A bal alsó sarokban a beállított rásegítés (PAS) mértéke látszódik 1 és 5 között (a nagyobb érték jelenti az erősebb rásegítést), fölötte pedig egy öt skálás diagramon azt is láthatjuk, hogy éppen milyen teljesítményen dolgozik a motor. Booster – azaz gyalogos rásegítéses – módban a számok helyén egy kerékpárt toló ember ikonja jelenik meg, ekkor 6 km/h sebességgel jön mellettünk magától a bicikli. Természetesen az esetleges hibakódokról is értesülhetünk, mégpedig a jobb alsó sarokban.
A kijelzőn található nyomógombokkal az alábbi funkciók vezérelhetőek:
- „i” gomb megnyomása kikapcsolt állapotban: bekapcsolás
- +/- nyíl: PAS erősségének beállítása
- + gomb hosszas nyomása: világítás bekapcsolása
- – gomb hosszas nyomása: tolást segítő mód aktiválása
- + és – gombok egyszerre történő megnyomása: belépés a menübe/mentés és kilépés a menüből
- +/- gombok használata a menüben: navigálás
- „i” gomb megnyomása a menüben: megerősítés (OK)
- gázkar működtetése teljes gázon 5 másodpercig: tempomat aktiválása
- „i” gomb hosszas nyomása bekapcsolt állapotban: kikapcsolás
A szintén régi korokat idéző – két fő részre osztott (kijelző/rendszer beállítás) – menübe a + és – gombok egyidejű megnyomásával jutunk, majd azon belül ugyanezeket a gombokat kell használnunk a navigáláshoz. Az „i” gomb az OK-nak felel meg, a mentéshez pedig újra a felső és az alsó gombok együttes megnyomására van szükség. A teljesség igénye nélkül állíthatjuk a mértékegységet, nullázhatjuk a megtett utat, beállíthatjuk a kijelző fényerejét és a kerékméretet. Túl sok mindenre itt nincs lehetőségünk, talán a „speed limit” menüpont lehet az érdekes számunkra, mert ennek az értéknek az átállításával szabályozhatjuk az egyes rásegítési fokozatok hatását. Ha kisebb értékre állítjuk, akkor a fokozatokhoz tartozó rásegítés erőssége (a maximális sebesség amíg az adott fokozat segít bennünket a tekerésben) arányosan lecsökken, ha növeljük, akkor nő.
Végül a kormány jobb oldalán, a gázkar mellett, a váltó működtetéséhez szükséges SIS rendszerű, RevoShift markolatváltót találjuk. Természetesen a hátsófék karja is itt található, illetve a csengőt is erre a területre érdemes elhelyeznünk.
Essen pár szó a hátsó lámpával kiegészített akkumulátorról is. A Lítium-ion cellákból álló 36 V-os pakk kapacitása 10,4 Ah és 18650-es cellákból áll. A fémből készült ház, melyben maguk a cellák találhatók, egyetlen mozdulattal kihúzható a csomagtartó alól – persze ha a kulcsot a megfelelő állásba fordítottuk és felhúztuk a rögzítésért felelős rudat. A ház egyik végén találhatójuk a csatlakozósort egy 30 A-es biztosíték társaságában, illetve a reteszeléshez szükséges lyukat – ebbe megy bele az előbb emlegetett rúd és nem engedi eltávolítani a pakkot a helyéről. A visszatétel pont ilyen egyszerű, a csomagtartó alsó részén, középen végigfutó nút vezeti az akkumulátor alját és így könnyed mozdulattal visszatolható a helyére. Az ellentétes oldalon a féklámpával egybeépített hátsó világítást találjuk, alul pedig a piros színű műanyag főkapcsolót. A felső részen egy gomb megnyomásával tudjuk bekapcsolt állapotban ellenőrizni az akku töltöttségét, a négy darab kétszínű LED nagyságrendi tájékoztatást nyújt a megmaradt kapacitásról, oldalt pedig a gumisapkával lezárt töltőcsatlakozó látható.
A tartozék fényvisszaverők helyett lehet, hogy érdemes beszorítós darabokat beszerezni, nekem a behelyezhető pöckös megoldással mindig problémám akad, mert nem maradnak síkban a prizmák, tekerés közben elválnak a küllőktől. Leesni még nem estek, ellenben a pedálokba csúsztatható lapkákkal; eddig legalább három alkalommal fordultam vissza összeszedni őket, miután hallottam a koppanásukat az aszfalton.
Menettulajdonságok, használhatóság
Nem maradt más hátra, mint felpattanni a kormány mögé – bukósisak, esetleg védőfelszerelés! – és megtenni az első métereket. A kulcs behelyezése nem szükséges – csak a billenőkapcsoló 1-es állásba való állítása – enélkül is be tudjuk kapcsolni a kijelzőt/kerékpárt. A rásegítés mértékének kiválasztása után indulhatunk, érdemes az ismerkedés során 1-es fokozatba kapcsolva elkezdeni tekerni a pedált és kitapasztalni a rásegítés erejét, ilyenkor még a gázkar használata nélkül. A hátsó agyba szerelt agymotor egészen finoman kapcsol be, még magasabb fokozaton sem rángatja szét a kerékpárt, pedig ez a pedálszenzoros megoldásoknál teljesen normális működésnek nevezhető.
Az elektromos kerékpároknál az erőátvitel (rásegítés) az alábbi módokon oldható meg:
- mágnes, vagy pedál szenzor segítségével: a kerékpár hajtómű tengelyére szerelt mágneses tárcsa mozgása közben keletkező mágneses tér megváltozását érzékeli egy érzékelő (szenzor) segítségével, ami működésbe hozza az elektromotort
- nyomaték érzékelésen alapuló rásegítés (jellemző a középmotoros kialakításokra): a nyomatékszenzor azonnal érzékeli a tekerés közben kifejtett forgatónyomatékot és a nyomaték nagyságának megfelelően segít rá a hajtásra - a motor tekeréskor azonnal-, vagy minimális késéssel bekapcsol
A rásegítés mértéke függ a beállított értéktől, az aktuális- és a menüben beállított maximális sebességtől is. 1-es fokozatban 10 km/h sebesség eléréséig segít a motor a haladásban, majd arányosan elosztva (15, 19, 22) egészen 25 km/h rásegítést érhetünk el ha az ötös szám szerepel a kijelzőn – ez megfelel az EU szabályozásnak. Azt, hogy mikor nem csak mi tekerünk, az érzésen és a motorhangon kívül a kijelző bal szélén is láthatjuk a skálán. A gyártó által javasolt tartós sebesség kizárólag az elektromos motor használatával 20 km/h, ezért nem érdemes a maximális értéket elállítani 25 km/h-ról. Egyébként vízszintes úton a 83 kilómmal 30 km/h volt amit el tudtam érni tekerés nélkül, de a FAFREES 20F054 elektromos kerékpár nem erre az üzemre van kitalálva, ezért nem érdemes ily módon közlekedni.
A motor zero módban működik, azaz, ha valamilyen 0-tól eltérő rásegítést választottunk, akkor a gázkart meghúzva akár már induláskor is igénybe vehetjük a motor erejét. Véleményem szerint nagy segítséget jelent ez a fajta használat, ha gyorsan át szeretnénk jutni az út túloldalára vagy ha a kis sebesség miatt (például forduláskor) elvesztenénk az egyensúlyunkat. Viszont a magyar jogszabályok értelmében, ha folyamatosan a gázkar használatával haladnánk, azzal megsértenénk a KRESZ kerékpárosokra vonatkozó szabályait, így hiába kapunk tempomatot – a gázkar maximális állásában pár másodperc alatt aktiválódik –, azt hivatalosan nem használhatjuk. De nem is kell erőltetni ezt a fajta használatot, hiszen a 7 áttétellel (valójában csak 6 fokozatot kapcsolhatunk) mindenhol fel tudunk tekerni. A kontroller a gáz adagolásakor figyelembe veszi a beállított rásegítés fokozatának megfelelő maximális sebességet is, tehát például 3-as állásban nagyjából 19 km/h-ig segít be a motor – akkor is arányosan -, de ha kisebbre állítjuk a maximális sebességet a menüben, akkor ez az érték is lecsökken. Ezt a tartományt sík úton nagyon könnyen lehet tartani erőfeszítés nélkül pedálozva, ezért ilyenkor a motor alig dolgozik.
Elindultunk, a FAFREES 20F054 elektromos kerékpár stabil, nem kell azon aggódni, hogy egy kátyú kibillent bennünket az egyensúlyunkból. A gumik jól tapadnak, egyetlen felület sem jelentett különösebb problémát, a maximális sebesség ami a teszt kedvéért elértem egy nagyobb lejtőn (aminek a túloldalán előtte gond nélkül feltekertem a rásegítést használva) 51 km/h volt az óra- és 49,5 km/h a GPS szerint. A V-fékek teszik a dolgukat, a fékerő jól adagolható. Ugyan extrém helyzetben szerencsére nem kellett használnom őket, de általános körülmények között jó a hatásfokuk, ott és akkor álltam meg amikor akartam. A váltó tekintetében a Shimano Tourney az abszolút belépő szint, de a markolatváltóval nagyon szépen tette a dolgát, pedig az sem a top kategóriát képviseli. Még emelkedőn is gond nélkül lehetett fel/le váltani, esetleg jól jött volna egy még kisebb lánckerék is, mert lejtőn lefelé elég gyorsan kell tekerni. Sajnos itt is találkozhatunk azzal a problémával, hogy a hét sebességes menetes racsnihoz hat sebességes váltó tartozik, így lesz olyan fokozat amit át fogunk ugrani, bár itt ennek nincs akkora jelentősége, mint egy mountain bike esetén.
Hatótáv, akkumulátor
Végül derítsük ki, hogy mennyit tud FAFREES 20F054 elektromos kerékpár egy töltéssel. Természetesen ez függ a sofőr tömegétől, az út minőségétől, az esetleges emelkedők nagyságától és darabszámától, de még a szél is befolyásolhatja. A gyári adat – valószínűleg 15 km/h sebességgel, 70 kilós vezetővel, egyenes úton, szélmentes helyen, egyes vagy kettes fokozatban haladva – 80-100 kilométer rásegítéses módban. Ez nagyon jól hangzik, nézzük meg, hogy a valós körülmények között milyen távot lehet bejárni.
A teszt során az Amazfit GTR 47 mm-es aktivitásmérőjét használtam Amazfit (Zepp) appal, mint ahogy a tesztek során mindig. Sajnos az idő múlásával a GPS modul fárad és néha kihagy, ezért a mobilomon párhuzamosan elindítottam a Gaia GPS nevű applikációt is, melyet mostanában a túráim során rendszeresen használok. A lenti képernyőképeken vegyesen láthatjátok a két applikációban kapott eredményeket, illetve a kerékpár által mért távot is jelezni fogom.
Jelen esetben a teszt egy teljes lemerülésig tartott, azt is csak két nap tudtam teljesíteni, olyan keveset merült az akkumulátor. Az első három képen a Zeppből kinyert első napi adatok láthatóak, míg a maradék kettőn a Gaia GPS-ből mentett screenshot-ok nézhetőek meg a második nap eredményével. Ahogy látszik, a GPS első nap jócskán kihagyott (visszanézve az előző tesztek térképeit, az a hely egy Bermuda háromszög lehet, ott mindig megszakad az útvonal rögzítése jelvesztés miatt). A két nap eredménye 4 és fél óra tekerés és az óra szerint 61,5 kilométer lett, az esetek többségében 3-as fokozatú rásegítéssel. Pár emelkedőn megemeltem 5-ig, de csak amiatt, mert lusta voltam; leváltva nem is kellet volna hozzányúlnom a kijelzőhöz. A kerékpár jellege miatt kimaradtak az erdei utak, a városi környezetre koncentráltam, azt próbáltam modellezni, hogy ha valaki munkába járásra használna a biciklit egy városon belül, akkor hogyan boldogulna. Természetesen emelkedőket is beiktattam, hogy Városon belül bőven elég a kettes fokozatot használni, így a motor alig dolgozik, mert a 15 km/h sebesség tekeréssel az esetek 90%-ában tartható, ezért a gyári 80-100 kilométeres hatótáv bőven elképzelhető ilyen felhasználás mellett.
A szegmensek nélküli töltöttségjelző 60 kilométer megtétele után ürült ki, de ekkor is még a maradék másfél kilométeres távon 64 W-nyi energiával segítette a tekerést, mielőtt teljesen lemerült az akkumulátor. Természetesen ilyenkor már nem érdemes folyamatosan terhelni, hiába van túltöltés-, túlmerítés-, melegedés (és még számtalan károsodás) elleni védelem beépítve a rendszerbe. A biztonság kedvéért, ha azt látjuk, hogy a töltöttségjelzőn a szint megközelíti a bal oldal szélét, ne biciklizzünk tovább, főleg ne terhelés alatt (emelkedő, full gáz, stb). Ilyenkor használhatjuk a tolást megkönnyítő módot, amikor a FAFREES 20F054 elektromos kerékpár 6 km/h sebességgel halad mellettünk, nekünk csak a biciklit kell tartani és magunkat cipelni.
Összességében elmondható, hogy a FAFREES F20F054 elektromos kerékpár egészen jól sikerült, ideális választás városon belüli közlekedésre. Rásegítéses módban hatalmas hatótávval rendelkezik, így egy töltéssel akár a heti munkába járásra is elegendő lehet az akkumulátor kapacitása, sokat spórolva a BKV bérleten, vagy az üzemanyagon és a parkolási díjon.
Egy igazi városi elektromos biciklit próbálhattunk ki a FAFREES 20F054 elektromos kerékpár személyében, a teljes összefoglalót lejjebb olvashatjátok. Amennyiben kérdésetek lenne a vásárlás előtt, vagy a működéssel kapcsolatban, ezeket regisztráció után a teszthez kapcsolódó fórumban tudjátok feltenni, illetve minden észrevételt szívesen fogadok a leírtakkal kapcsolatban; akár a teszt alatti komment szekcióban, vagy a Facebook bejegyzés alatt.
Összefoglaló
A FAFREES 20F054 elektromos kerékpár egy igazi vérbeli, retró hangulatú városi bicikli lett. Ideális társ a mindennapi közlekedésben, hiszen kis tömegű és helyigényű bicikliről beszélünk. A csomagtartóba épített akkumulátor egy mozdulattal kihúzható és külön is feltölthető, ráadásul integrált hátsó lámpával van egybeépítve, mely a féklámpa funkcióját is ellátja. A 20 colos kerekek már elég nagyok ahhoz, hogy a méretesebb kátyúk se billentsenek ki bennünket az egyensúlyunkból ha véletlenül áthajtunk rajtuk. A kerékpár összecsukása egyszerű, egyedül is könnyen betehető az autónk csomagtartójába, ha magunkkal szeretnénk vinni egy városlátogatásra. Sajnos az elmúlt évben az elektromos kerékpárok árai jelentősen megnőttek, így a FAFREES 20F054 elektromos kerékpár ára átlagosnak tekinthető. Tetszett, városi elektromos kerékpárnak ajánlott vétel.
- nagy hatótávolság
- kis tömeg
- könnyű összecsukhatóság
- összecsukva kis méretű
- kivehető akkumulátor
- tempomat
- hátsó világítás féklámpával
- könnyen ellenőrizhető töltöttségi szint
- beépített csatlakozó a motornál
- az oldalkitámasztó magassága állítható
- gyári csomagtartó gumipókkal
- kényelmes üléspozíció
- 6 sebességes hátsó váltó, 7 sebességes menetes racsnival
- a kontroller beázhat
- napfényben alig látható a kijelző
A FAFREES 20F054 elektromos kerékpárt itt tudod megvásárolni
Még több elektromos kerékpár ajánlat
Friss ajánlatok minden nap
Köszönjük, hogy olvasol minket. Azon fáradozunk, hogy a lehető legjobb ajánlatokat oszthassuk meg Veled. Maradj velünk, építsünk közösséget!