Fiido D2 elektromos kerékpár teszt – minőségből jeles
A "MUTASD A KUPONKÓDOT!" gomb megnyomása után az akciót tartalmazó weboldal új ablakban megnyílik és a kuponkód a vágólapra kerül.
Itt a tavasz, pattanj Te is a Fiido D2 elektromos kerékpár nyergébe!
A tavalyi évben az elektromos rollerekre koncentráltunk, idén az elektromos kerékpárok, az e-bike-ok kerülnek terítékre. A közeljövőben egy terjedelmesebb cikkben megpróbálunk segítséget adni a vásárláshoz, ahogy azt a rollereknél is megtettük, ennek a posztnak a felvezetéseként most be is mutatunk egy olyan elektromos modellt, mely meglepően kedvező tulajdonságokkal rendelkezik – akár 25 km/h sebesség és akár 50 km-es hatótáv vegyes módban – és az ára is az alsó szegmensben helyezkedik el, ráadásul össze is csukható, így könnyen szállítható. Mai tesztalanyunk nem más, mint a Fiido D2 elektromos kerékpár.
A teszt előtt most is kísérletet teszünk megfejteni a jogszabályokat, és talán egy kicsit egyszerűbb most a dolgunk, mint az elektromos rollerek esetében volt, de még mindig lesz pár megválaszolandó kérdés. Nagyon jó volna ha a KRESZ is haladna a technikai fejlődéssel és teljesen szabályosan tudnánk közlekedni az elektromos eszközeinkkel.
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. ( II.5. ) KPM – BM együttes rendelet (KRESZ) 1. számú függeléke alapján a helyváltoztatásra használt jármű mivoltát, és azt, hogy az mely járműkategóriának minősül, kizárólag a KRESZ fogalom-meghatározásai alapján kell és lehet megítélni.
Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.
Segédmotoros kerékpár: külön jogszabályban L1e járműkategóriába sorolt kétkerekű, L2e járműkategóriába sorolt háromkerekű jármű, továbbá az L6e járműkategóriába sorolt quad és mopedautó.
A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben a két- és háromkerekű gépjárművek típusjóváhagyási eljárása vonatkozó 1. cikk (2) bekezdése a segédmotoros kerékpárokat két alcsoportba sorolja, úgymint kétkerekű járművekre (L1e kategória), vagy háromkerekű járművekre (L2e kategória), melyek legfeljebb 45 km/ó tervezési sebességgel és az alábbi jellemzőkkel rendelkeznek - bennünket most az L1e kategória érdekel.
Kétkerekű típus (L1e):
– belsőégésű motor esetén a hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3,
– elektromos motor esetén a legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW.
Sajnos azt az elektromos kerékpároknál megtapasztalhattuk, hogy a szabályok nem teljes mértékben egyértelműek és elég nagy a káosz, ezért megpróbáljuk kideríteni, hogy a Fiido D2 elektromos kerékpár valójában milyen járműnek minősül. A fentiek alapján a kerékpár fogalmában használt „emberi erő hajt” kifejezés logikus értelmezése szerint kerékpárnak kizárólag az olyan eszköz tekinthető, amelyhez tartozó hajtó mechanizmus (pedál) működtetésével (tekerés) készteti mozgásra az azt vezető ember. A kerékpár fogalmában az ember általi-, illetve a legfeljebb 300 W teljesítményű motor általi hajtás nem vagylagos, hanem és kapcsolatban áll, ezért az értelmezésünk szerint csak az olyan eszköz minősülhet kerékpárnak, amelynek rendeltetésszerű használatához az emberi erő kifejtése elengedhetetlen. Amennyiben a motor teljesítménye ennél nagyobb, vagy emberi erővel történő hajtás nélkül, kizárólag motor hajtja a járművet, úgy az már nem kerékpár, hanem segédmotoros kerékpár (esetleg motorkerékpár) besorolású. Ebben az esetben csak érvényes kötelező gépjármű biztosítással és vezetői engedéllyel valamint bukósisakot viselve vehetünk részt a közúti közlekedésben.
A Fiido D2 elektromos kerékpár három hajtási móddal rendelkezik, nézzük meg, hogy ezek milyen besorolásnak felelnek meg külön-külön.
- kizárólag emberi erővel hajtott mód: kerékpár, semmiben nem különbözik egy átlagos biciklitől
- tisztán elektromos hajtás: a fentiek értelmében nem kerékpár, ebben az esetben kizárólag az elektromotor dolgozik
- vegyes mód (pedelec): az előző két mód kombinációja, itt vizsgálni kell a rásegítő motor működését, ettől függ, hogy kerékpár, vagy segédmotoros kerékpár amin ülünk
Véleményünk szerint ebből az következik, hogy ha csak tekerünk, vagy vegyes módban haladunk (ebben az esetben csak 25 km/h sebességig működő rásegítéssel – lásd a kép alatti magyarázatot), akkor kerékpáron ülünk. Míg a fenti szabályok miatt azt gondoljuk, hogy tisztán elektromos módban nem közlekedhetünk kerékpárosként; ilyenkor a kerékpárunk segédmotoros kerékpárrá válik, és bukósisakkal, jogosítvánnyal, biztosítással is kellene rendelkeznünk – sőt, típusengedéllyel is – ha ilyen módon kívánnánk használni. Az már más kérdés, hogy egyáltalán köthetnénk-e rá biztosítást – valószínűleg nem. Arra nem találtunk jogszabályt, hogy abban az esetben mi történik, ha ugyan van lehetőség tisztán elektromos üzemben való haladásra, de azt nem használjuk, felülírja-e ez a tény a többi mód használatára érvényes szabályokat. Talán nem, ha valaki tudja, kérjük ossza meg velünk.
Miért írtuk a típusengedélyt? Mert a KöHÉM Rendelet 3. § (3) bekezdése alapján gépjármű, mezőgazdasági vontató, lassú jármű, ezek pótkocsijai, valamint segédmotoros kerékpár belföldi üzemben tartás céljára csak típusbizonyítvány vagy forgalomba helyezési engedély alapján értékesíthető. A Rendelet „B” Függeléke 1. Cikkének (1) bekezdése szerint a két- és háromkerekű járművek típus-jóváhagyási eljárása nem vonatkozik az alábbi járművekre és így típusjóváhagyásra sem kötelezett:
h) pedálos rásegítéssel rendelkező kerékpárra, amely külső, folyamatos 0,25 kW névleges teljesítményű elektromos motorral rendelkezik, amelynek teljesítmény-leadása fokozatosan csökken és megszűnik, amint a jármű eléri a 25 km/ó sebességet, vagy előbb, ha a kerékpáros abbahagyja a pedál hajtását.
A fenti rendelet értelmében meg kell vizsgálni, hogy pedelec módban 25 km/h fölött mi történik a rásegítéssel, mert ha itt kikapcsol a motor, akkor egy pedálos rásegítéssel rendelkező kerékpáron ülünk. Az egész szabályozás – hogy is mondjam? – furcsa egy kicsit, mert a lenti táblázatban látható, hogy akár 50 km/h sebességgel is tekerhetünk lakott területen kívül, ha bukósisakot is használunk. Plusz ha esetleg megállít bennünket egy rendőr, akkor azt elég nehezen tudja ellenőrizni, hogy ment-e a motor, vagy önmagunktól tekertünk gyorsan. Szerencsénkre a Fiido D2 elektromos kerékpár elméleti legmagasabb sebessége pont 25 km/h, ennél a rásegítés sík úton nem is tud többet, sőt, minél erősebben tekerjük a pedált, annál kevésbé működik a motor (kevesebbet segít rá), így azt mondhatjuk, hogy ha a vegyes módot használjuk, akkor kerékpározunk.
A KRESZ értelmében a kerékpáros megengedett legnagyobb sebességei:
- 50 km/h lakott területen kívül, bukósisak használatával
- 40 km/h lakott területen kívül, bukósisak nélkül
- 40 km/h lakott területen az úttesten
- 30 km/h kerékpárúton
- 20 km/h gyalogos-kerékpáros zónában
- 10 km/h bárhol máshol (például járdán). Járdán abban az esetben közlekedhet kerékpáros, ha a mellette haladó út közlekedésre alkalmatlan.
Kínai webáruházak árainak összehasonlítása, kuponkódok:
FIIDO D2 Folding Electric City Bike (7,8Ah) – EU raktár
A Fiido D2 elektromos kerékpár általános leírása:
A Fiido D2 elektromos kerékpár első lánckerekén 52 fog található, míg a hátsó 12 fogú; ez az áttétel hozzájárul a komfortos utazáshoz különböző útviszonyokhoz közepette is. A kerékpár nagy-kapacitású beépített akkumulátorral rendelkezik, a váz különleges, ráadásul menet közben még a telefonunkat is tölthetjük a beépített USB csatlakozón keresztül.
● három különböző mód a hagyományos- és az elektromos élményért
● 16 hüvelykes levegős, ütésálló gumiabroncsok, elöl, hátul tárcsafékkel szerelve a biztonságos haladásért
● 250W teljesítményű kefe nélküli-, nagy nyomatékú elektromotor, akár 25 km/h maximális sebesség eléréshez és maximum 30°-os emelkedő leküzdéséhez tervezve
● nagy akkumulátor-kapacitás, akár 50 km hatótáv vegyes módban
● 120 kg maximális terhelhetőség
● nagy szilárdságú, alumíniumötvözetből készített váz, mely könnyű és rozsdamentes
● duda, hátsó- és küllőprizma, erős első fényszóró a biztonságos haladásért
● beépített USB töltő, hogy a telefonunk se maradjon energia nélkül
A Fiido D sorozatú elektromos kerékpárok összehasonlítása:
Ahogy a lenti összehasonlításból is látható, a Fiido nem csak egyféle D sorozatú elektromos kerékpárt gyárt, hanem jóval többet, akár Shimano Tourney váltóval szerelteket is – ezeknek a modelleknek a nevében S betű található. A hajtáson kívül az akkumulátorok kapacitásában és a kerekek átmérőjében találhatunk különbségeket. Illetve a D3-as modellek nem csukhatóak össze, így nagyobb helyet is foglalnak.
Még több Fiido modell:
FIIDO M1 Pro Folding Electric Mountain Bike (500W) – EU raktár
Az elektromos kerékpár főbb jellemzői:
Általános | Márka: Fiido Típus: elektromos kerékpár Modell: D2 Szín: fehér/sötét zöld |
Jellemzők | Terhelhetőség: 120 kg Maximális sebesség: 25 km/h Motor teljesítmény: 250 W Kerék átmérője: 16 hüvelyk Emelkedő leküzdése: 30° Elméleti hatótáv: 20-50 km Hajtási módok: 3 féle Világítás: első LED Fékrendszer: dupla tárcsafék Lengéscsillapítás: hátsó Telefontartó: tartozék |
Méret és súly | Termék súlya: 19.00 kg Csomagolás súlya: 24.2 kg Termék mérete (LxWxH): 135x40x110 cm Csomagolás mérete (LxWxH): 80x43x60 cm |
A doboz tartalma | 1 x Fiido D2 elektromos kerékpár 1 x töltő 1 x imbusz készlet 1 x szerelőkulcs 1 x használati utasítás |
Kicsomagolás, első benyomások:
A csomag a Geekbuying lengyel raktárából érkezett, de mostanában az e-bikeok nem is nagyon érkeznek máshonnan, hiszen az Európai Unió tavaly január óta büntetővámmal (18,8-79,3% közötti mértékben) sújtja a Kínából érkező elektromos kerékpárokat. Az indoklásban az szerepel, hogy az ebből az országból érkező olcsó elektromos kerékpárok elárasztják a piacot, a gyártók tisztességtelen nyereségre tesznek szert és veszélyeztetik majd’ százezer ember-, és közel ezer vállalkozás megélhetését az Unión belül. Természetesen a tengeren túlról is át kell jutnia valahogy a kerékpároknak Európába, valószínűleg a webshopok már a korlátozás életbelépése előtt teletöltötték az EU-s raktáraikat, esetleg alkatrészként hajóztatják be a bicikliket és helyben szerelik össze/csomagolják őket. Az tény, hogy a tavalyi év során a kínai webáruházak kínálatában szereplő elektromos kerékpárok ára legalább 20-25%-kal nőtt, az európai kereskedők pedig ennél jóval nagyobb mértékben voltak kénytelenek árat emelni.
A hatalmas – és elég nehéz – dobozt kibontva az összecsukott Fiido D2 elektromos kerékpár félbehajtott vázát pillanthatjuk meg, a lehető leggondosabban csomagolva. Azokon a helyeken ahol a váz összeérhet, szivacspárnákat és vastag kartonlapokat találhatunk a sérülések megelőzések érdekében, az esetlegesen elmozdulható elemek gyorsszorítóval lettek rögzítve. A nyereg külön műanyag zsákba van csomagolva, míg a szerszámkészlet és az EU csatlakozós tápegység (42V/2A) egy kis kartondobozban kapott helyet. Már ekkor feltűnt, hogy minden igényes, mondhatni, a legkisebb részletre is odafigyeltek már a csomagolás kapcsán is, ez igazán jó előjel lehet a minőségre nézve. A hegesztések szépek, nem találunk sorjás alkatrészt, a bowdenek és a kábelek is normálisan vannak elvezetve, bár nem a vázban futnak. A gyártó logóját szinte minden elemen felfedezhetjük, a vázra ragasztott QR kód segítségével fel is vehetjük velük a kapcsolatot a WeChat-en keresztül, mely Kínában az egyik legnépszerűbb közösségi app.
A lenti képeken látható havas udvar ne tévesszen meg senkit, a Fiido D2 elektromos kerékpár tavaly decemberben érkezett, pont abban a pár napban amikor leesett az első hó, a képek is ekkor készültek. A havazás után azonnal beköszöntött a “tavasz”, így közel 100 km még a hideg napok előtt belekerült a kerékpárba, illetve most már újra használatban van. Érdekesség, hogy az idén elmaradt telet a kerékpár háromnegyedig feltöltött akkumulátorral közel nulla fokon töltötte, és ez egyáltalán nem látszódott meg rajta. Rátöltés nélkül sem esett hirtelen a kapacitás terhelés hatására, a megtehető út hossza – azonos körülmények között mérve – sem változott, mintha előző nap tettem volna le a bicajt, pedig két hónapja pihent. Dicséretes!
A Fiido D2 elektromos kerékpár használatba vétele:
Kicsomagolás után a bicikli bekerült a csomagtartóba és irány a szokásos tópart a fotók elkészítéséhez. Egy átlagos autó csomagtartójában bőven elfér, lehajtott kormánnyal az összecsukott mérete 75,00×65,00 cm, így nem kell különösebben aggódnunk ha utaztatni szeretnénk. A könnyebb szállítás végett egy fogantyú is helyet kapott a vázon (tökéletes hely a kerékpár tereptárgyhoz való rögzítéséehez), ezen kívül a váz alján található fixre szerelt állványon az e-bike összecsukott állapotban is megáll, ráadásul a normál használatot egyáltalán nem akadályozza, nincs útban. Természetesen stabil oldalkitámasztót is találunk a Fiido D2 elektromos rolleren, egyenletes és kissé hepehupás talajon sem kell aggódnunk amiatt, hogy eldőlne a bicaj.
A gyorskötözők átvágása- és a kartonpapírok eltávolítása után ki kell hajtogatni a kerékpárt, ami nem egy nehéz mutatvány, a zsanérok könnyen járnak. Az akkupakk a váz közepén – a kormány felőli oldalon – kapott helyet, míg az elektromos kábelek a hátsó részből lépnek ki és haladnak előre a “gyújtáskulcs” felé. Mekkora baki! – gondolhatnánk, ha nem ismernénk ennek a megoldásnak az okát. Látszólag teljesen felesleges ez a kialakítás, így sokkal több kábelre van szükség, ami drágítja a gyártást (nem is gondolnánk, hogy mennyire), plusz a meghibásodás lehetősége is nőhet, mert beleakadhatunk a kábelkötegbe és kiránthatjuk (nem fogjuk). Akkor mégis miért választották ezt a megoldást a kínai mérnökök? A biztonság miatt; összecsukott állapotban (tárolás, szállítás közben) az akkumulátor le van választva a rendszerről, csak menetkész állapotban csatlakozik 5 hatalmas tüskén keresztül. Így véletlenül nem tudjuk lemeríteni az akkumulátort, kisebb az esélye az elektromos meghibásodásnak, zárlatnak. Ez is egy kifejezetten jó ötlet volt.
A váz összeállítása és retesz segítségével történő rögzítése után a kormány felhajtása és a pedálok kihajtása a következő feladatunk. A váz reteszelésénél szükségünk lesz a mellékelt imbuszkulcsra, ennek segítségével tudjuk atomstabilan rögzíteni a nyelvet a horonyban, így az egészen biztosan nem fog kioldani. A kormányt is egyszerűen tudjuk rögzíteni egy – a kormányoszlop alján található – körbefordítható zárszerkezettel, ez is biztosan teszi a dolgát. Az utolsó lépés a kormányrúd középre való rögzítése egy gyors-zárral. A pontos helyzetet segíti a rúdon található bemarás/minta, ha nem középre helyezzük, akkor ugyan közlekedni tudunk a kerékpárral, csak a mobilunkat nem fogjuk tudni belehelyezni a tartójába, mert nem tudjuk elég szélesre nyitni a pofákat. Kerékpár-karbantartási ismeretek nélkül is 10 percen belül megvagyunk, nem egy bonyolult feladat az összeállítás. Egy vicces szerelési anomáliát megjegyeznék; a sárvédők védelmét ellátó csomagolóanyag nem vehető le szépen szerszámok nélkül, ehhez meg kell lazítanunk mindkét sárvédőt és úgy lehúzni őket, mert a felfogatások alatt vannak – a fényképeken látható mire gondolok. Nem nagy gond, esetleg csak bosszantó.
Ránézésre nagyon jól összerakott, minőségi terméknek tűnt a Fiido D2, de nem vagyok szakember, ezért elvittem a helyi Dynamic Sport kerékpáros szaküzletbe, hogy nézzenek rá szakmai szemmel ők is. Körülbelül fél óra vallatás után a szerelősrácok is arra jutottak amire én; egy kifejezetten jól összerakott, minőségi érzetet adó és – kidolgozású elektromos kerékpár a tesztalany, ráadásul – és ez egy nagyon fontos dolog – általános kerékpár-alkatrészekkel javítható és könnyen szerelhető, mindezt különleges szerszámok nélkül. Persze apróbb beállításokat lehet eszközölni, mint például a fékkarok helyzetének pontos beállítása, a hátsó (egész jó minőségű) teleszkóp levegőnyomásának beállítása, de ezek nélkül is üzembehelyezhető a kerékpár. Ha defektet kapnánk, akkor sem kell kétségbe esni, szabványos 16-os külsőt minden biciklibolt tart raktáron. Az első gumi felfújható benzinkúton is, a hátsó agy viszont a beépített motor miatt elég terjedelmes, a benzinkúti levegőfújó pisztolyt nem tudtam rácsatlakoztatni, mert nem fért oda – persze egy biciklipumpával nem lesz ilyen gondja senkinek.
Menettulajdonságok, használhatóság:
Nagy nehezen eljutottunk idáig is, valószínűleg ezt a részt várjátok legjobban; vajon mit tud a kis gép a gyakorlatban? Hát akkor, induljunk is el. A jobb oldalon található gyújtáskapcsolóba kell behelyezni a gyújtáskulcsot, majd jobbra fordítva megjelenik a kis kijelzőn a töltöttség jelzése, melyről négy állapotot tudunk leolvasni. Meg valami ikon néha felvillan, amiről napsütésben nem nagyon lehet megállítani, hogy mit is szeretne jelezni, mert egyszerűen annyira halovány a kijelző, hogy nem látszik. Egyébként ha gyenge pontot kellene keresnünk a Fiido D2 elektromos kerékpár kapcsán, akkor az egyik a kijelző – illetve az applikáció hiánya – lenne. Az égvilágon semmit nem tudunk leolvasni róla az akkumulátor aktuális állapotán kívül; sem a megtett távot, még a pillanatnyi sebességet sem jelzi, összesítést ne is várjunk tőle azon kívül, hogy a sérülések elkerülése érdekében ez is le van fóliázva. Ráadásul nem is sikerült túl fancyre a dizájn, ha ebben történne előrelépés, akkor verhetetlen e-bike lenne. Így csak egyszerűen nagyon jó. De azért annyira nem kell kétségbe esni, bármilyen aktivitásmérővel, vagy kerékpáros applikációval mérhetjük a pillanatnyi sebességünket, a magunk mögött hagyott kilométereket, az átlag- és a legnagyobb sebességet, de sajnos így az összesített értékeket már nem látjuk (például az összes megtett út hosszát), ahogy a töltöttséget is csak nagyságrendileg saccolhatjuk meg. Személy szerint erre az Amazfit GTR 47mm aktivitásmérőmet használom (teszt a lenti képre kattintva érhető el) Amazfitt appal – tökéletesen teszi a dolgát. A mobilunkat a bal markolat melletti tartóba helyezve még a töltésére is van lehetőségünk a beépített USB csatlakozón keresztül és a figyelhetjük közben a Waze által tervezett utat.
A másik gyenge pont a töltőcsatlakozó elhelyezése; sikerült a váz alsó részére elhelyezni, amit vagy könnyen kitapintunk, vagy nem, már ha tudjuk merre van. Első alkalommal elő kellett vennem a használati útmutatót, hogy mégis merre kellene keresnem. Szerencsére túl sűrűn nem kell használni a töltőt – főleg vegyes módban -, de erről majd később.
Vessünk egy pillantást a kormányra, itt található minden ami a haladásunkhoz és a komfortunkhoz szükséges: csuklótámaszos markolatok, a duda, az első világítás kapcsolója (hátsó nincs, csak prizma, ezt be kell szerezni), a háromállásos módválasztó, és a telefontartó, amit már említettem. A gázkar a jobb markolat tövében kapott helyet – a motor teljesítményét nem az egész kar “húzásával” tudjuk növeli, hanem csak a belső részét kell tekernünk. Könnyen megszokható, bár elsőre furcsa lehet. A fékkarok működése a motoroknál megszokott kiosztást követi; a jobb kéz az első féket-, a bal pedig a hátsót működteti. Igen, tudom, a motoroknál lábfék van és kuplung, de kerékpároknál pont fordítva fékezünk: bal kézzel az elsőt, jobb kézzel a hátsót húzzuk.
Szóval kulcs elfordít, a pillanatnyi töltöttség szép zöld grafikonon megjelenik és a Fiido D2 készen is áll az indulásra. A kormányt és az ülést fokozatmentesen állíthatjuk be a testmagasságunkhoz, az ülés hosszú távon is kényelmes, állítható a dőlésszöge is. A módválasztót bal állásba téve elkezdhetünk tekerni, és már biciklizünk is. Az 52:12-es lánckerekek fogszámaránya (az első lánckerék fogszáma osztva a hátsó lánckerék fogszámával) 4,33; ami annyit jelent, hogy a kerék ennyiszer fordul körbe egy pedálfordulat alatt. Sík úton egészen kellemes haladást biztosít, percenkénti 90-es pedál-fordulatszámnál valahol 25-30 km/h sebességet érhetünk el és a tüdőnket sem kell kiköpnünk, de az emelkedőn már megizzadunk. Bár, ha így szeretnénk közlekedni, akkor minek vettünk elektromos kerékpárt, ezt a módot szinte csak akkor fogjátok használni ha lemerült az akkumulátor, vagy lejtőn bicikliztek.
Lapozzunk, toljuk át a módválasztó kapcsolót teljesen jobbra és induljunk el – azaz kezdjünk tekerni. Az első másodpercben semmi nem fog történni, aztán úgy érezzük magunkat, minta valaki megtolt volna bennünket hátulról, ugyanis beindul az elektromos motor és rásegít a hajtásra. Ha tekerünk ő is dolgozik, ha nem tekerünk, akkor ő is pihen. Egyébként szokni kell a rásegítést, mert az elején igencsak meglódulunk; ebben a módban nem lehet lassan elindulni, mert pár fordulat után hirtelen kapjuk a plusz lóerőket. Ez a klasszikus pedelec mód, ha ebben az állásban 25 km/h fölött leáll az elektromotor rásegítése, akkor kerékpáron ülünk hivatalosan is. Nemcsak leáll, hanem a sebességgel arányosan csökken is a motor teljesítménye, minél nagyobb erőt fejtünk ki és minél nagyobb a sebességünk, a motor annál kevésbé segít rá a haladásra. Bár honnan is tudnánk, hogy mennyivel megyünk, hisz nincs a bringán kilométeróra, de a 25 km/h reális, az áttétételből adódóan ez az elméleti maximum (lejtőn lefelé nem működik a motor). Ha a vegyes módot használjuk, akkor a Fiido D2 elektromos kerékpár nagyon jó barátunk és a kedvenc biciklink lesz úgy, hogy akár 30°-os emelkedőn is fel tudunk tekerni és (talán) a szabályoknak is megfelelünk.
És akkor nézzük meg végre a tisztán elektromos módot, ami nem is annyira csak elektromos, hiszen ilyenkor is tudunk tekerni, és brutálisan meghajtani a bringát. Ebben az állásban ugyanis az elektromos motor a “gázkar” állásától függően adagolja az erőt, ha éppen 20 km/h sebességgel tekerünk pedál-, vagy vegyes módban és menet közben a kapcsolót középső állásba helyezzük és meghúzzuk a “gázkart”, kis gondolkodás után következik a hátbarúgás. Ezzel kapcsolatban két kérdés merülhet fel, de gyorsan meg is válaszoljuk; ha tisztán elektromos állásban indulunk el, akkor a teljesítmény nagyon finoman adagolható, és nem esünk hátra induláskor, illetve menet közben is átállíthatjuk a kapcsolót, ebben az esetben nagyjából 1 másodperc gondolkodás után lesz aktív az új mód. A KRESZ értelmében így nem is használhatnánk kerékpárként a Fiido D2 elektromos rollert, lásd a bevezető részt.
Forgalomtól elzárt területen ki tudjátok próbálni a kerékpár teljesítményét, maximális sebességét, stb. De erre nem bíztatunk senkit, mi egy lejtőn, bukósisakban, lakott területen kívül megtettük helyettetek is. 44-45 km/h volt a maximálisan elérhető sebesség, de mi ebben az esetben a stabilitást, a biztonságos használatot teszteltük egy alkalommal, forgalomtól mentes környezetben, de ez az elektromos kerékpár nem száguldozásra való. Pedál módban, sík terepen a 20-25 km/h kényelmesen tartható rásegítés nélkül is (25 km/h van megadva elérhető legnagyobb sebességnek, ami valós), ezt a használatot ajánljuk, így értelmezésünk szerint kerékpárként használható a szerkezet – természetesen megfelelő védőfelszerelés minden esetben legyen rajtatok!
Persze meg is kell tudni állni, illetve a kis kerékátmérő miatt nagyon oda kell figyelni arra, hogy egy gödör nehogy megdobjon bennünket, vagy szimplán az út egyenetlenségei miatt elessünk. Szerencsére a dupla tárcsafékek nagyon jól teszik a dolgukat, a váz merev, nagy sebességnél sem ráz be, biztonságérzetet ad. Attól sem kell félnünk, hogy szétesne alattunk a kerékpár; stabil, a hegesztések minőségiek, a gumikkal sincs semmi probléma. Apropó gumik. A gyári keréknyomás 2,4-3,1 bar között mozog, négynél már pattogunk. Az 52-305 (16×1,95) méretű gumiköpeny bárhol beszerezhető, a téli állás alatt sem engedett le.
Az első LED-es fényszóró a kormányról kapcsolható, elég fénye van, hogy lássunk, és természetesen észre is vesznek bennünket a közlekedés résztvevői. A hátsó világítás sajnos lemaradt, pedig jó volna – a Kugoo rollereken például van, ráadásul féklámpa funkcióval -, így azt be kell szerezni, ahogy a küllőkre tehető borostyán prizmákat is. A Fiido D2 esetén nem hagyományos bicikliküllőkről beszélünk, sokkal inkább egy hatküllős “alufelniről”, így vásárlás előtt meg kell nézni, hogy mit lehet használni. Szerencsére egy prizma-rögzítésre szolgáló fület találhatunk az első és a hátsó felnin is.
És hogy mennyit bír a kerékpár egy töltéssel? Természetesen függ az útminőségtől, a terepviszonyoktól, de a tesztjeink alapján 20-25 km-nyi távolsággal számolhatunk tisztán elektromos üzemben, míg vegyes módban akár az 50 km is megtehető. Ha meg elfogyna az energia, akkor haza tudunk tekerni, nem kell különösen aggódnunk emiatt, nagyjából 4 órányi töltés után folytathatjuk az utunkat. Mivel a Fiido D2 elektromos kerékpár nincs felszerelve váltóval, ezért egy hibaforrással kevesebb, de nem is lenne túl életszerű a váltogatás az elektromos rásegítés mellett. Ha létezne 10,4 Ah-s akkuval szerelt változat, akkor nem is lenne kérdés, hogy melyik változatot vásároljuk meg a D szériából, de így sem nagyon van (a D1 kisebb átmérőjű kerékkel szerelt, a D3 nem hajtható ilyen kicsire össze, az “S” – váltós – modellek véleményünk szerint feleslegesek), szerintünk ez a modell a legpraktikusabb a napi használatra.
Egy kedvező ár/érték arányú, minőségi elektromos kerékpárt próbálhattunk ki, a Fiido D2 személyében, a teljes összefoglalót lejjebb olvashatjátok. Amennyiben elakadnátok, a teszthez kapcsolódó fórumban tudtok kérdezni tőlünk a működéssel kapcsolatban.
Összefoglaló:
A Fiido D2 elektromos kerékpár már megjelenesében is minőséget sugároz, használat közben a minőségérzetünk nem hogy csökkene, hanem egyenesen nő. A hegesztések szépek, sorját keresve sem találunk a kerékpáron. Az ülés kényelmes, magassága - ahogy a kormányé is - folyamatosan állítható. A dupla tárcsafék tökéletesen fejti ki hatását, finoman adagolható, az elsőt koppanásig húzva nagy sebességnél szinte biztos a hátsó kerék megemelkedése. A 25-30 km/h-ás sebesség folyamatosan tartható, vegyes módban egyáltalán nem megterhelő - a 20 km/h-ás átlagsebesség hozható. Az akkumulátor pedelec módban - természetesen az útviszonyok függvényében - akár 50 km-nyi távolság megtételére alkalmas, amit nagyjából 4 óra töltési idő követ. Tisztán elektromos hajtással a hatótáv 25-30 km-re csökken, de ezt a módot nem ajánljuk, mert így egyrészt a KRESZ szerint már nem kerékpáron ülünk, illetve ezt a teljesítményt a vegyes mód is tudja. A Fiido D2 elektromos kerékpár véleményünk szerint a D széria legjobb választása, ajánlott elektromos kerékpár, főleg, hogy európai raktárakból elérhető. A Fiido D2 jelenlegi - 500$ körüli - ára (átszámítva 155.000Ft) kitűnő ár-érték arányt jelent, ennyi pénzért megfontolandó közlekedési eszköz, ajánlott vétel.
- kifejezetten jó minőség
- három elérhető mód
- kis méretűre összecsukható
- biztonságos kialakítás
- nagy hatótáv
- nincs applikáció
- fedélzeti komputer hiányában nincs statisztika
- nehezen látható töltöttségjelző
- nehezen hozzáférhető töltőport
- hátul csak prizma található
- "csak" 7,8 Ah-ás akkupakk
A Fiido D2 elektromos kerékpárt itt tudod megvásárolni:
FIIDO D2 Folding Electric City Bike (7,8Ah) – EU raktár
Most kedvező áron vásárolhatsz többféle Fiido elektromos kerékpárt és Kugoo elektromos rollert a Geekbuying európai raktárából!Lassan itt a tavasz, előkerülnek a garázsból a tavaly gondosan elcsomagolt kerékpárok, rollerek és irány a természet, a jó levegő. Ez az egyik opció, míg a másik, hogy épp ...
Olvass továbbMég több Fiido ajánlat:
FIIDO M1 Pro Folding Electric Mountain Bike (500W) – EU raktár
Friss ajánlatok minden nap
Köszönjük, hogy olvasol minket. Azon fáradozunk, hogy a lehető legjobb ajánlatokat oszthassuk meg Veled. Maradj velünk, építsünk közösséget!