Himo Z20 elektromos kerékpár – sokkal jobb is lehetne
A "MUTASD A KUPONKÓDOT!" gomb megnyomása után az akciót tartalmazó weboldal új ablakban megnyílik és a kuponkód a vágólapra kerül.
Himo Z20 – az egyik szemem sír…
A Himo Z20 elődje a C20 még a mai napig is igencsak sikeres elektromos kerékpárnak számít, de emellett a felhasználók részéről számos kritika is éri. A nyeregbe épített pumpa ugyan innovatív és menő, de nem kompenzálja az összecsukhatóság hiányát (bár a teszt elolvasása után talán azt fogod gondolni, hogy ez inkább előnyt jelent) és a kijelző is sokszor megmakacsolja magát, ráadásul erős napfényben nem igazán lehet látni. A Himo Z20 ezeket a hibákat próbálja orvosolni úgy, hogy a kerékpár szinte teljesen azonos az elődjével. A mérnökök nem változtattak sem a hátsó kerékagyba épített motor teljesítményén, sem az akkumulátor kapacitásán – csak az elhelyezése és a kivétel módja lett más -, sőt még a gumik is azonosak. Ami elsőre is feltűnő, az a váz közepén található retesz, amiből könnyen kitalálható, hogy a Himo Z20 összecsukható kerékpár lett. Emellett a kijelző is új dizájnt kapott, de a funkciói azonosak maradtak az elődjével és már a legerősebb napsütésben is kiválóan leolvasható a tartalma.
A tesztből az is kiderül, hogy miért érdemes megbízható webáruháztól vásárolni és nem csupán az árat nézni rendeléskor. Első körben talán ennyi elég is, a teszt végére kiderül, hogy milyen lett a rácfelvarrott modell, vágjunk is bele!
- napsütésben is jól látható, háttérvilágítással ellátott kijelző
- pontos váltó, terhelés is alatt is elfogadhatóan működik
- halk motor
- relatív nagy hatótáv
- stabil, jó úttartás
- egyedi-, látványos megjelenés
- kompakt méret
- nincs központi állvány, összecsukva nem áll meg magától és rögzíteni sem lehet
- az akkumulátor egyedül nehezen cserélhető
- szállítás közben könnyen megsérülhet
- nagy első lánckerék, hiányzó áttételek
- a módválasztó nem folyamatos működésű
- kényelmetlen testhelyzet és -ülés
- a lengéscsillapító hiánya miatt ráz
- a nyeregbe épített pumpa sok esetben nem működik
- nincs se telefontartó, se -töltő csatlakozó
- nincs féklámpa
- a kilométeróra "sima" tekerés alatt nem használható
A HIMO Electric Technology kétkerekű elektromos járművek kutatására, fejlesztésére és gyártására specializálódott vállalat. Arra törekszik, hogy a legjobb és átfogó digitális megoldásokat kínáljon a zöld, városi mobilitás érdekében. A vállalat célja, hogy okos, környezetbarát és kényelemes módot biztosítson a közlekedésre az embereknek, mely egyben szórakoztató is, emellett reális alternatívát jelent az autózással szemben.
A Himo Z20 elektromos kerékpár általános leírása
A Himo Z20 elektromos kerékpárt a városi közlekedésre találták ki. Pár mozdulattal összecsukható, kis tömegű, emellett egyedi formájának köszönhetően vonzza a tekinteteket. Sík úton, tiszta elektromos módban akár 50 km távolságot is teljesít egy töltéssel, így igazi társad lehet a mindennapokban. Az akkumulátort egy mozdulattal kiveheted és magaddal viheted, így ha szükséges, beltéren is feltöltheted.
● három különböző hajtási mód, hogy mindig a körülményeknek megfelelően közlekedhess
● 20 hüvelykes gumiabroncsok, elől-hátul tárcsafékkel szerelve a biztonságos haladásért
● 250 W teljesítményű – a hátsó kerékagyba épített – elektromotor, mellyel akár 25 km/h-ás maximális sebességet is elérhetsz
● nagy akkumulátor-kapacitás, akár 80 km hatótáv vegyes módban
● az akkumulátor kivehető és a vázon kívül is feltölthető
● nagy szilárdságú, alumíniumötvözetből készített váz, mely könnyű és rozsdamentes
● gyorsan összecsukható és kinyitható váz
Az elektromos kerékpár főbb jellemzői
Általános | Márka: Himo Típus: elektromos kerékpár Modell: Z20 Szín: fehér/szürke/arany (rose gold) Anyag: alumínium ötvözet |
Jellemzők | Terhelhetőség: 100 kg Maximális sebesség: 25 km/h Motor teljesítmény: 250 W Kerék átmérője: 20 hüvelyk Emelkedő leküzdése: nincs megadva Elméleti hatótáv: 50/80 km (elektromos mód/moped mód) Módok száma: 3 féle (pedál/moped/elektromos) Világítás: első/hátsó LED Fékrendszer: első/hátsó tárcsafék) Váltó: Shimano Tourney 6 sebesség Akkumulátor: 36 V, 10 Ah Töltési idő: kb. 5-5,5 óra Lengéscsillapítás: nincs Kijelző: van Tempomat: nincs Telefontartó: nincs |
Méret és súly | Termék súlya: 21.60 kg Csomagolás súlya: 27.50 kg Termék mérete (LxWxH): – nyitva: 147.00×55.00×109.00 cm – csukva: 86.00×74.00×40.00 cm Csomagolás mérete (LxWxH): 90.00×44.00×70.00 cm |
A doboz tartalma | 1 x Himo Z20 elektromos kerékpár |
Kicsomagolás, első benyomások
A Himo Z20 elektromos kerékpár a weddmegonline egyik rendszeres olvasójától érkezett egy hétre, ezzel egyaránt segítve az oldalt és a leendő vásárlókat. János két ilyen kerékpárt is vásárolt a vállalkozása számára, az egyik kibontatlanul pihent volna tavaszig a pincéjében, így felajánlotta a kipróbálás lehetőségét, amiért kifejezetten hálás vagyok. Ráadásul az első doboz felbontása után szembesült azzal a ténnyel, hogy a szállítás során a nyeregbe épített pumpa alján található menetes zárókupak is sérült – banálisnak tűnik, de a kupak nélkül a pumpa a gravitációnak köszönhetően szép lassan kicsúszik a nyeregcsőből és ha tekerés közben valahová felakad, hatalmas baleset lehet belőle – ezen kívül a pumpa sem működött. Így azonnal jelentettük a hibát a Geegbuyingnak, akikkel 1-2 napon belül sikerült is megegyezni úgy, hogy mindenki jól járt, pedig igazság szerint ez nem is a webáruház sara volt, de természetesen, mint eladó, övé a felelősség ilyen esetekben is. Sajnos nem ez volt az első Himo kerékpárt érintő szállítási probléma, pár hónappal korábban egy Himo Z16 lánckereke érkezett teljesen elferdült állapotban – ebben az esetben a fent említett webáruház egy teljes új lánckereket küldött a vásárlónak, a kerékpár azóta is jó egészségnek örvend, a napokban érte el a kilométer számlálója a 250 km-es értéket.
Itt engedjetek meg egy rövid megjegyzést. A weddmegonline.hu a kínai webáruházaktól teljesen függetlenül működik, ergo a végeredményt tekintve lényegtelen, hogy melyik áruházból vásároltok, az a fontos, hogy a megvásárolt árut megkapjátok és az esetleges panaszaitokra is rövid időn belül megoldást kapjatok. Ha kérdezitek, hogy honnan vásároljatok, nem véletlenül szerepel elsőként a Geekbuying; az árak kedvezőek, a választék nagy még az európai raktáraiban is és a problémamegoldásuk is nagyon gyors és korrekt. Ez akár egy fizetett hirdetés is lehetne, de higgyétek el, nem az – nekem is sokkal jobb érzés úgy ajánlani egy terméket, vagy webáruházat, hogy a rendeléseiteket nagyon nagy valószínűséggel időben megkapjátok és ha bármilyen gond felmerülne, akkor a problémamegoldás is jól működik.
Bicycle Pump Seat Cover E Bike For HIMO Electric Bicycle
De térjünk vissza a Himo Z20-hoz, János pontosan tudta, hogy mit szeretne vásárolni, sok pozitív tesztet elolvasott a bicikliről és már kész tervvel keresett meg vásárlás előtt az oldalon található chaten keresztül. Pár napon belül akadt is egy olyan kuponkód, amivel a kerékpár ára 780$ alá csökkent, ami egyfajta lélektani határ volt. Az igazsághoz tartozik, hogy lehetett volna találni picivel olcsóbban az Aliexpress piactérén is, de ott nincs lehetőségem supportot nyújtani, ezen kívül az eladónak sem volt túl sok értékelése, itt pedig elég nagy értékű rendelésről volt szó. A vásárlás előtt egy gyors raktárkészlet-egyeztetést követően János a Geekbuying lengyel raktárából megrendelte a két kerékpárt, ami pár munkanapon belül meg is érkezett, hogy aztán az egyik itt kössön ki egy cikk elkészítésének idejére – igazság szerint maga a teszt innen kezdődik.
A dobozban lehajtott kormánnyal utazott a Himo Z20 elektromos kerékpár és a hozzá kapott ajándékok, mert a vásárláshoz két különböző ajándék is járt (ez a teszt publikálásának idején is így van). A még kezelhető nagyságú barna kartondobozt Jánossal együtt nyitottuk ki abban reménykedve, hogy most nem lesz részünk meglepetésben. Szerencsére most (majdnem) minden rendben volt az ülésbe szerelt pumpával, nem tört le az alsó kupakja. Azokon a helyeken ahol a váz sérülhet, szivacspárnákat találunk a karcolások/törések megelőzése érdekében, illetve az érzékenyebb helyek plusz szivacsos csomagolást is kaptak – a központi kijelzővel szerelt kormány is természetesen be van hajtva, hiszen másképp nem férne el. Egy külön kis dobozban találjuk meg az EU csatlakozós töltőt (36V/2A) és a pedálokat, az akkumulátor kivételére szolgáló kulcsok-, a leírás és egy villáskulcs pedig a gyors-záras “bugyiban” kaptak helyet. Jár még a bicajhoz 2 pár első és hátsó sárvédő (egy műanyag és egy fém szett), természetesen ezek sincsenek felszerelve, műanyag zacskókban találjuk őket.
A Himo Z20 összecsukva egészen kis helyet foglal, viszont a dobozból kivéve az első meglepetés akkor ért, amikor nem tudtam megállítani a fotózáshoz mert eldőlt, ezért kellett a megtámasztani. Egész egyszerűen lemaradt a központi állvány (sztender), ezért a kerékpár teljes tömege vagy a nyeregcső alsó végére (igen, a letörni hajlamos kupakra), vagy a hajtóművédő tárcsára összpontosul és így egyáltalán nem áll meg magától. Egyik sem jó és ahogy láttuk, szállítás során még a dobozban is sérülhetnek az alkatrészek, az autó csomagtartójában pedig csak elfektetve szállítható biztonsággal a kerékpár. Pár forintos alkatrészről van szó, a hiánya elég nagy problémát tud okozni, számomra érthetetlen ez a megoldás.
A hegesztések szépek, nem találhatunk minőségbéli problémát. A fényezés pár helyen minimálisan sérült, ez általánosnak mondható ekkora terjedelmű termékek esetében, még a leggondosabb csomagolás ellenére is. A váz sérülékenyebb részein kék fólia található, a gumikra pedig védőhuzat került. Az első és a hátsó kerekek küllőire is fényvisszaverő prizma lett felszerelve és a csengő is tartozék. Elől és hátul is találhatunk LED-es világítást, utóbbi elemmel működik és külön kapcsolható.
Ha már esett szó a nyeregbe épített pumpáról, akkor vizsgáljuk meg közelebbről is ezt az alkatrészt. A nyeregcső maga a pumpa, ebben fut a dugattyú, aminek a végéből húzható ki a pumpatömlő. Pumpáláshoz a pumpafejet a gumi szelepére illesztjük, zárjuk a reteszt, kihajtjuk a pumpatalpat és a nyerget lenyomva pumpáljuk fel a kereket. A dugattyú menet közbeni kicsúszását a sokat emlegetett kupak akadályozza meg, így nagyon fontos szerepe van, mert a pumpa nem távolítható el a nyeregcsőből. Azt, hogy a pumpálás előtt milyen magasan volt a nyereg, elég nehéz lenne pontosan megsaccolni, ezért segítség gyanánt a nyeregcsövön számokat találunk, amit a váz és nyeregcső találkozásánál egy kis lyukon keresztül tudunk leolvasni. Így csak azt a számot kell megjegyeznünk, ami a saját beállításunkhoz tartozik és a nyereg magassága könnyen visszaállítható az előző állapotra.
A Himo Z20 elektromos kerékpár használatba vétele
Kicsomagolás után a Himo Z20 még gyári állapotban bekerült a csomagtartóba és irány a szokásos tópart a fotók elkészítéséhez. Egy átlagos autó csomagtartójában elfér, a sérülések elkerülése végett a fektetve szállítás erősen javasolt. A kerékpár körülbelül 20 kilós, ami nagyságrendileg a Fiido D2 tömegével egyezik meg – utóbbit sokkal könnyebb a fülénél fogva mozgatni -, a Z20C-nél jóval könnyebb, bár az más felhasználásra való. A csomagolóanyagok eltávolítása után egy kis bűvészkedéssel egyedül is összecsukható a kerékpár, a retesz biztosítása után az oldalkitámasztó már stabilan tartja biciklit, jó konstrukció, nem fog eldőlni az új szerzeményünk. Első ránézésre valamilyen régi sportmotor formája ugrik be így félig összeszerelve, nagyon jól néz ki, szinte az ember már ekkor a nyeregbe pattanna.
Ezután a kormány rögzítése jön a sorban, aminél arra kell vigyázni, hogy inkább nehezebben lehessen zárni a reteszt, minthogy könnyen járjon. Ugyanis utóbbi esetben hajlamos kirázódni a fejcsőnél/villanyaknál található- és a felhajthatóságért felelős tengely, ami azon túl, hogy bosszantó és nehezen pótolható, rettentő balesetveszélyes dolog. Ráadásul ilyenkor az egész kormány a váz tengelyének irányában lötyögni fog, ami szintén nem komfortos. Tudom, mert voltam annyira figyelmetlen, hogy használat előtt nem állítottam a kormányoszlop reteszének erősségén és majdnem elhagytam a tengelyt. A lenti képek között látható az a menetes rúd, aminek segítségével – egy lapos fejű csavarhúzó kelleni fog – állítható be a feszítés nagysága, ezt minden esetben érdemes elvégezni az első használat előtt (természetesen javasolt egy szakműhelyben teljes átvizsgálással és beállítással kezdeni a közös életet, ahogy minden más kerékpárnál is). Végezetül a kormányrúd rögzítése következik, ezt egy gyorsrögzítő segítségével tehetjük meg a megfelelő beállítás után. A sárvédőket nem szereltem fel, de bármelyik készlet feltehető, bár kissé bonyolult feladat.
Az utolsó műveletek egyike a pedálok betekerése a hajtókarba, mindkettőt a megadott oldalra tegyük, véletlenül se legyenek felcserélve, mert a menet károsodhat. A pedálok anyaga műanyag és természetesen felhajthatóak, így szállításkor kisebb helyet foglalnak és nem akadnak be semmibe. Végezetül a nyeregcső is a helyére kerül, a magasság beállítása és a cső rögzítése után lassan ki is próbálhatjuk a biciklit.
A Himo Z20 elektromos kerékpár most már teljesen össze van szerelve, vessünk rá egy közelebbi pillantást mielőtt elindulunk vele az első utunkra. Nem néz ki rosszul! A szürke szín jól áll neki és összeszerelve vonzza a tekinteteket. A tóparton a szerelés során 3-4 család is megállt beszélgetni, kérdezősködni, mondhatni feltűnő jelenség. A váz közepén található HIMO felirat eltörpül a hatalmas Z20 mellett, így senki sem fogja eltéveszteni, hogy mivel van dolga. A motorvezérlő egység (ECU) a váz hátsó részén kapott helyet, míg a gumisapka alatt található töltőcsatlakozó az első villa és a váz találkozásánál, a bal oldalon helyezkedik el. A 20 colos, duplafalú alufelnikre (32h/36h) szerelt gumiköpenyek mérete 20×2,125-ös, oldalukon a “BMX Race all season compound” felirat található, a guminyomás gyári értéke 2,5-4,5 bar közötti. Az első világítás a központi kijelzőről kapcsolható – városban közlekedve megfelelő a fényerő -, míg a hátsó teljesen különállóan működik, a működéshez elem szükséges, de féklámpaként nem funkcionál.
A kerékpár Shimano Tourney (MF-TZ500-6) típusú hátsó váltóval, 6 sebességes menetes racsnival szerelve (14-28T) érkezik, ami jellemző az ilyen árkategóriájú elektromos kerékpárokra. Viszont a nagy első lánckerék miatt első ránézésre nem lesz alkalmas nagyobb dombok megmászására, ami később sajnos be is bizonyosodott. A 160 mm átmérőjű, 6 csavaros, no-name mechanikus féktárcsák és a féknyergek is a későbbiekben egyszerűen cserélhetőek komolyabbra ha erre lenne szükség, de a gyári változat is kielégítő fékhatást biztosít a városi használat során.
A kormányon található eszközökről nem esett még szó, ezek balról jobbra a következőek: a rücskös gumival borított markolat előtt találjuk a hátsó tárcsaféket működtető fékkart, közvetlenül mellette lévő helyet pedig a központi vezérlő/kijelző foglalja el. Látható rajta a pillanatnyi- vagy az összesen megtett távolság, az akkumulátor állapota ötös osztásban, a kiválasztott mód, a pillanatnyi sebesség és az első lámpa bekapcsolt állapota – ilyenkor a kijelző is hátsó megvilágítást kap, egyébként erős napfényben is kitűnően leolvashatóak az értékek. A központi egység alján található két nyomógomb, melyek közül a bal oldali – ‘M’ jelzésű – segítségével válthatunk az ODO/Trip funkciók között, míg a jobb oldali gomb a ki- és a bekapcsolásért felel. Bekapcsolás után a módok között a +/- gombokkal léptethetünk, melyek a következőek s amik rendre 5 km/h fölötti sebesség-, vagy pár pedáltekerés, illetve a gázkar meghúzása után aktiválódnak a pedálszenzornak köszönhetően:
- ECO: alapbeállítás, pedálrásegítéses mód, tekerünk és a motor is dolgozik – a mérésem szerinti az elérhető maximális sebesség sík terepen 17-18 km/h, ami merülő akkumulátor esetén 13 km/h-ra csökken
- MID: a motor a gázkar meghúzásával 18-20 km/h sebességre gyorsítja a biciklit
- HIGH: az előzőhöz hasonló mód, a gyorsítás határozottabb, a maximális sebesség 25 km/h
- + gomb hosszas nyomása: világítás ki/be kapcsolása
- – gomb hosszas nyomása: P – parkoló – mód
Amint a fentiekből látható, simán csak tekerést nincs lehetőségünk választani, ehhez ki kell kapcsolni a kijelzőt, viszont ilyenkor nem látjuk sem a sebességünket, sem a megtett utat – igazán érdekes és sajnálatos megoldás. A módok közötti váltás nem folyamatos, nem tehetjük meg, hogy ECO módból a – gombbal egyből HIGH állásba ugorjunk – ez akkor jönne jól, ha a járdáról letérve gyorsan át szeretnénk kelni az úttest túloldalára -, hanem előbb a MID módot kell választanunk. Ez sem túl ésszerű…
Következik a sorban a csengő, majd a 6 sebességes váltókar, ami ezen a példányon jól volt beállítva, Jánosnál lévő darabnál 1-2 fokozatot mellé váltott, így azt is be kellett állíttatnia, de ez nem róható fel hibának. A kékesszürke + gombbal felfelé-, míg a fenti karral lefelé tudjuk kapcsolni a fokozatokat. A jobb oldali markolat teljes egészében a gázkar, ami előtt az első fékkart találjuk meg. Összességében kívülről át is néztük a Himo Z20 elektromos kerékpárt, kezdjük el használni!
Menettulajdonságok, használhatóság
Nem maradt más hátra, mint felpattanni a kormány mögé – bukósisak, védőfelszerelés! – és megtenni az első métereket, de előbb fel kell fújni a gumikat, mert laposak. Semmi gond, a nyeregcsövet kikaptam, a pumpatömlőt kihúztam, a végét csatlakoztattam a szelepre – a gumi teljesen leengedett, a pumpa meg nem működött. Leírom újra: A PUMPA NEM MŰKÖDÖTT, ráadásul ez a második eset – vajon mekkora a valószínűsége annak, hogy mindkét Himo Z20 pumpája hibásan kerüljön ki a gyárból? Rendben, az elsőt fogjuk rá a sérülésre – bár gyanítom semmi köze hozzá -, de a második eset? Vagy mi nem tudjuk kezelni a pumpát, se János, se én? Ezt sem hiszem… Szóval ott és akkor elmaradt a próba, ráadásul az összes képen a bicikli lapos hátsó gumival szerepel.
Maradt még két nap a jó időből, ezt kellett kihasználni ahhoz, hogy megnézzem mire képes a bicikli, illetve nem szerettem volna a tulajdonos jó szívével visszaélni és hosszú hetekig próbálgatni a kerékpárt. Fontos megemlíteni, hogy a jó idő itt azt jelenti, hogy 10-12°C volt a teszt során, ami nem nagyon nevezhető ideálisnak, hűvösebb időben gyorsabban merül az akkumulátor, így a mért távolság-értékeknél nyáron akár 10-20%-kal is többet mérhetünk. Emellett 83 kiló vagyok – ennek ugyan semmi köze az időjáráshoz -, kisebb tömeggel természetesen a hatótáv is nagyobb.
Az elektromos kerékpároknál az erőátvitel (rásegítés) az alábbi módokon oldható meg:
- mágnes, vagy pedál szenzor segítségével: a kerékpár hajtómű tengelyére szerelt mágneses tárcsa mozgása közben keletkező mágneses tér megváltozását érzékeli egy érzékelő (szenzor) segítségével, ami működésbe hozza az elektromotort
- nyomaték érzékelésen alapuló rásegítés (jellemző a középmotoros kialakításokra): a nyomatékszenzor azonnal érzékeli a tekerés közben kifejtett forgatónyomatékot és a nyomaték nagyságának megfelelően segít rá a hajtásra - a motor tekeréskor azonnal-, vagy minimális késéssel bekapcsol
A bekapcsológomb 3 másodpercig történő megnyomása után a kijelző életre kel, ekkor az ECO mód aktív, ez a rásegítéses üzemmódot jelenti ami pár pedálfordulat, vagy 5 km/h sebesség elérésekor aktiválódik, hiszen pedálszenzoros a kerékpár. Ebben az üzemmódban sík terepen körülbelül 17-18 km/h sebességgel tudtam folyamatosan haladni, minimális erőkifejtéssel, míg merülő akkumulátor esetén az ECU nagyjából 13 km/h sebességet engedélyez. Az elektromotor nagyon finoman kapcsol be és ki, először az jutott eszembe, hogy a Himo Z20 egy királykisasszony – kecses, finoman jár, kifejezetten halk. Váltani – még terhelés alatt is – könnyen lehet, ellenben nagyon hiányzik még legalább egy áttétel, mert hegyről lefelé nagyon gyorsan kell tekerni. És ahogy az elején sejtettem, az emelkedőkön a nagy első lánckerék miatt elvérzik – ahol a Fiido D2 minden gond nélkül felmegy rásegítéssel, ott a Himo Z20-at tolnom kellett. Nem kell hatalmas hegyre gondolni – bár ez a rész elég meredek -, de lábbal segítve a Kugoo S1 Pro is gond nélkül veszi ezt az akadályt, talán az utolsó pár méter keményebb. Az utcában lakó idősebb házaspár meg is kérdezte, hogy – Mi történt? Elromlott? Nincsenek hozzászokva ilyen látványhoz se egy elektromos roller-, se egy elektromos kerékpár esetében sem.
A következő két fokozat között csak a rásegítés mértéke a különbség, mind MID-, mind HIGH módban a gázkar meghúzásakor kapcsol be a motor 5 km/h óra sebesség felett és nem függ a rásegítés mértéke a pedálozás intenzitásától, csak a gázkar elfordulásnak szögétől, persze mi is tekerhetünk közben. Magas fokozatban a gyorsítás intenzitása is nagyobb, ezért lenne jó, ha az ECO mód után nem kéne sorban haladni, hanem egyből lehetne HIGH fokozatba kapcsolni, mert itt elég jó a gyorsulás. A maximális sebesség az EU-s normáknak megfelelően 25 km/h óra, ennél tovább nem lehet gyorsítani. Tempomat nincs, így folyamatosan húzni kell a gázkart a sebesség megtartása érdekében, a központi kijelző könnyen elérhető, így a módok közötti váltogatás nem okoz gondot, nem teremt balesetveszélyes helyzetet.
Menet közben a Himo Z20 kezesbárányként viselkedik; stabil, masszív, nem kell azon aggódni, hogy egy kátyú kibillent bennünket az egyensúlyunkból. A gumik jól tapadnak, bár egy vizesebb útszakaszon normál fékezés mellett sikerült majdnem egy hatalmasat esnem, a hátsó kerék eléggé megcsúszott, de végül sikerült korrigálni. A gyári fék is teszi a dolgát, bár hajlamos a nyikorgásra – beállítás, esetleg csere egy jobb minőségűre lehet a megoldás. Az első világítással éjszaka egy erdőbe nem mennék be, de városi használat során jól teljesít.
Akkor most jöjjenek a negatív dolgok, mert sajnos abból is van éppen elég. A nyereg rettentő kényelmetlen, már 10 km megtétele után le akartam szállni és hazasétálni, pedig nem vagyok egy nyafogós fajta, a saját trekking kerékpáromnál ez az érzés olyan 80 km után jött elő. Az üléspozíciót nem igazán tudtam beállítani a 174 cm-es magasságomhoz, folyamatosan fájt a gerincem, talán a nyeregcső és a váz találkozásának szöge túl meredek, nem nagyon tudom az okát. És a lengéscsillapító hiánya miatt a bicikli rosszabb minőségű úton rettenetesen ráz. Még sík úton is meg lehet érezni a kisebb úthibákat, de ez az érzés macskakövön, vagy egyéb nem teljesen homogén felületen fokozódik. Az eggyel kisebb Z16-ban ott a csillapítás és a felhasználók elmondása szerint teszi is a dolgát. Értem, hogy az egy más konstrukció, de legalább egy első teleszkópos villát kaphatott volna ha más megoldás nem létezik.
Hatótáv, akkumulátor
Más nem maradt hátra, mint kideríteni, hogy mennyit bír a Himo Z20 egy töltéssel. Természetesen ez függ a sofőr tömegétől, az út minőségétől, az esetleges emelkedők meredekségétől és darabszámától, de még a szél is befolyásolhatja. A gyári adat 50/80 km tisztán elektromosan és vegyes módban. Ez nem hangzik rosszul, nézzük meg, hogy a valós körülmények között milyen távot lehet bejárni egy teljesen feltöltött akkumulátorral. A mérés azt mutatja, hogy a töltöttségjelző öt osztása közül egy egységnyi kijelzés esetén még kb. 7-10 km-t tudunk megtenni a teljes lemerülés előtt (újra leírom, hogy 10-12°C volt, melegben ez az érték valószínűleg több). Ugyan túltöltés-, túlmerítés-, melegedés (és még számtalan károsodás) elleni védelem van beépítve a rendszerbe, de ha azt látjuk, hogy az akkumulátor töltöttsége a legalsó osztást elérte, ne terheljük az akkumulátort (teljes gáz, emelkedő, stb).
A teszt során most is az Amazfit GTR 47 mm-es aktivitásmérőjét használtam Amazfit (Zepp) applikációval, ahogy a tesztek során minden esetben.
Az adatok két különböző nap eredményeit mutatják, szokás szerint az egyik alkalommal egy kicsit nehezebb terepen, majd egy könnyed városias tekerés következett. A gyári adatokkal kapcsolatban eléggé szkeptikus voltam, az eredmények pedig meg is erősítettek abban, hogy azok az értékek rettentő kedvező körülmények között születhettek (szélcsend, sík terep, 60-65 kilós sofőr, meleg idő). Most következzenek az eredmények sorban, magyarázatokkal együtt:
- első nap: kisebb meredekségű emelkedők és lejtők között, laza talajon is, 70%-ban ECO módban, a maradék 50-50% arányban felosztva a MID és a HIGH módok között
- második nap: többnyire sík terepen, nem túl meredek, de hosszabb emelkedőkkel tarkítva, közel 100%-ban ECO módban
A fentiekből látható, hogy a legszélsőségesebb körülmények között is igyekeztem bevetni a rollert, olyan helyeken, ahol az átlagfelhasználó valószínűleg nem fog közlekedni vele. A konklúzió, hogy hegyek közé nem való, de városban kitűnően használható kerékpár a Himo Z20 és itt egy könnyebb sofőrrel egészen jó hatótávot el lehet érni.
És végül essen pár szó az akkumulátorról is. A kerékpárhoz tartozó kulcs csak arra való, hogy az akkut a vázból ki tudjuk venni, menet közben nincs rá szükségünk, így akár otthon is hagyható. Teljesen lemerült állapotból (utolsó osztás is üres) 5-5 és fél óra alatt tölt fel teljesen. Véleményem szerint az akkumulátor kivétele a vázból egyedül nehézkes, egyik kézzel a vázat kell nyitni, a másikkal arra figyelni, hogy ne dőljön el és ne sérüljön a bicikli egyik része sem. Az akkupakk végében található nyomógomb működésére nem igazán jöttem rá, mert még lemerült állapotban is 1-2 osztása zölden világított, de nagy valószínűséggel a töltöttséget jelzi.
Egy kissé megosztó elektromos kerékpárról készülhetett teszt a Himo Z20 személyében, nagyon szépen köszönöm Jánosnak, hogy egy hétig nálam lehetett a bicikli, a rövid összefoglalót lejjebb olvashatjátok. Amennyiben kérdésetek volna, azt a teszthez kapcsolódó fórumban, a chaten, vagy privát üzenetben tudjátok feltenni, a véleményt írni pedig kommentben tudtok. Az oldalon szereplő össze elektromos roller (és -kerékpár) ajánlatunkat itt találhatjátok meg és a különböző webáruházak árait is össze tudjátok hasonlítani.
Összefoglaló
Szinte fizikai fájdalmat érzek azon hibák miatt, amik egy kis odafigyeléssel, esetleg több teszttel elkerülhetőek lettek volna a Himo Z20 kapcsán, mert akkor egy tökéletese bicikliről szólhatott volna a teszt. Érthetetlen módon a tervező - a lengéscsillapítás mellett - lehagyta a központi állványt, ami miatt nem csak a kerékpár összecsukása és az akkumulátor kivétele lett bonyolult feladat ha egyedül szeretnénk csinálni, hanem a nyeregcső alján található menetes kupak már a szállítás során is képes megsérülni. A nyeregbe épített pumpa nagyon menő, viszont a két megvásárolt példányon egyik esetben sem működött - lehet megtaláltuk százból a két hibás darabot, de erre nem vennék mérget. Pedig a forma gyönyörű, a működés finom, a hatótáv pedig bőven elég a napi városi használatra, kivéve ha nem hegyen lakunk - a fogaskerekek áttétele miatt egy kisebb dombra már nem tudunk vele feltekerni még rásegítéssel sem. Szóval vérzik a szívem, hogy egy egészen jó alapot miért kellett ilyen bosszantó hibákkal elrontani. Bár, ha városban élsz, van biciklitárolód és a Himo Z20-at sík úton használod napi 10-20 km-t hajtva, akkor a fentieket észre sem fogod venni és azt fogod gondolni, hogy Úr Isten, ez mennyire jó bringa (és a tesztelő nem is látta ezt a biciklit vagy csak egyszerűen hülyeségeket ír). A tesztben leírt szállítási sérülések minimalizálása- és a járulékos költségek elkerülése érdekében kifejezetten érdemes EU raktárból megrendelni a Himo Z20-at (is), hiszen nem drágább, mintha Kínából érkezne, ráadásul sokkal rövidebb idő átvehető.
- napsütésben is jól látható, háttérvilágítással ellátott kijelző
- pontos váltó, terhelés is alatt is elfogadhatóan működik
- halk motor
- relatív nagy hatótáv
- stabil, jó úttartás
- egyedi-, látványos megjelenés
- kompakt méret
- nincs központi állvány, összecsukva nem áll meg magától és rögzíteni sem lehet
- az akkumulátor egyedül nehezen cserélhető
- szállítás közben könnyen megsérülhet
- nagy első lánckerék, hiányzó áttételek
- a módválasztó nem folyamatos működésű
- kényelmetlen testhelyzet és -ülés
- a lengéscsillapító hiánya miatt ráz
- a nyeregbe épített pumpa sok esetben nem működik
- nincs se telefontartó, se -töltő csatlakozó
- nincs féklámpa
- a kilométeróra "sima" tekerés alatt nem használható
A Himo Z20 elektromos kerékpárt itt tudod megvásárolni
- napsütésben is jól látható, háttérvilágítással ellátott kijelző
- pontos váltó, terhelés is alatt is elfogadhatóan működik
- halk motor
- relatív nagy hatótáv
- stabil, jó úttartás
- egyedi-, látványos megjelenés
- kompakt méret
- nincs központi állvány, összecsukva nem áll meg magától és rögzíteni sem lehet
- az akkumulátor egyedül nehezen cserélhető
- szállítás közben könnyen megsérülhet
- nagy első lánckerék, hiányzó áttételek
- a módválasztó nem folyamatos működésű
- kényelmetlen testhelyzet és -ülés
- a lengéscsillapító hiánya miatt ráz
- a nyeregbe épített pumpa sok esetben nem működik
- nincs se telefontartó, se -töltő csatlakozó
- nincs féklámpa
- a kilométeróra "sima" tekerés alatt nem használható
Még több elektromos kerékpár ajánlat
Touroll U1 29-inch Off-Road Electric MTB Bike (250W) – EU raktár
Friss ajánlatok minden nap
Köszönjük, hogy olvasol minket. Azon fáradozunk, hogy a lehető legjobb ajánlatokat oszthassuk meg Veled. Maradj velünk, építsünk közösséget!
Két hete vagyok tulajdonosa a tesztben szereplő Z 20-nak,nagyon elégedett vagyok,de néhány itt megjelent “negatívummal” vitába szállnék.
1.Összecsukás alkalmával először az ülést kell leereszteni,úgy rögzíteni,és akkor az alján található műanyag kupakra fel tud támaszkodni,megáll összecsukva is.(Persze erre a kupakra vigyázni kell,nem odavágni,mert elreped! )
2.Az akkumulátor egyedül is kényelmesen cserélhető,1-2 próbálkozás után,a megfelelő oldalra állva,nem jelent nehézséget.
3.Szállítás közben minden összecsukható bringa könnyen sérül,érdemes egy pár ezer forintos huzatot rendelni hozzá ! (Rhinowalk,AliExpress)
4.A lánckerék,és az áttételek tökéletesen rendben vannak!Magam is hegyen lakok,prímán működik minden üzemmódban,hegymenetben is! (Nem is értem,hogy Te hová nem tudtál feljutni vele?)
5.A módválasztó kétszeri (!) megnyomásával alaphelyzetből high fokozatba lehet kapcsolni,és vissza.Ez kb.fél másodperc ! Nem értem,mi ezzel a problémád?
6.Ha az ülés magassága jól van beállítva,nekem,az én paramétereimmel (170 cm, 69kg.)semmilyen kényelmetlenséget nem érzek,hoszabb távon sem.
7.A lengéscsillapító nélküli bringák valóban ráznak,ezt ne vegyük már negatívumnak!
8.A nyeregbe épített pumpám kiválóan működik,különben is ez egy bringás részére csak “dizájn elem”.
9.A telefon tartó,és a féklámpa filléres cucc, bármelyik webáruházban rendelhető,mindenki mást preferál,nem érzem a hiányát negatívumnak.(Egyébként van kapcsolható hátsó lámpája !)
10.Az egyetlen felsorolt negatívum közül azt magam is negatívumnak tartom,hogy sima tekerés közben nem lehet használni a kilóméter óráját,ehhez sajnos egy biciklis alkalmazást,vagy egy tracker appot kell használni.
Egyébként köszönöm a tesztet,sok hasznos dolog van megemlítve,a pozitívumokkal magam is egyetértek,nagyban segítették a döntésemet a vásárláshoz.
Üdv,
Tom
Szia Tom,
Köszönöm szépen a részletes választ, nagyon sokat segít a leendő tulajdonosoknak, hogy több vélemény alapján megismerhetik a bicajt vásárlás előtt, hiszen nem egy két filléres dologról van szó. Természetesen semmi gond nincs azzal, ha Te másként látod, nekem egy tesztben az a feladatom, hogy a lehető legtöbb pro/kontra érvet felsoroljam amit észreveszek (még akkor is ha az egy normál felhasználó számára se pro, se kontra, hanem semleges), hogy a vásárló a legjobb döntést tudja meghozni úgy, hogy élőben nem látta és nem próbálta a kerékpárt. Nálam elég sok elektromos bicikli járt, így van összehasonlítási alapom és ez alapján könnyebben meg tudom ítélni, hogy ez, vagy az a funkció mennyire jó, vagy rossz, vagy csak más. Természetesen vannak szubjektív részek is a történetben.
Alapvetően ez egy prémium kategóriás kerékpár, a tesztben is így állok hozzá, hiszen jóval olcsóbban ott van például a Fiido D2, ami nekem például jobban bejön a használhatóságot tekintve, de aki a Z20-at veszi valamiért kifizeti az árkülönbözetet és ez véleményem szerint az elvárható magasabb minőség. Ezen vezérfonal mellett válaszolom meg a pontjaidat.
1. Ez nem életszerű – de legalább is nem kényelmes -, hogy minden egyes összecsukás alkalmával az üléssel kell bajlódni. Ez nálam nem fér bele a prémium kategóriába, de hasznos észrevétel.
2. Ha lenne egy középsztenderd, akkor nem kellene több próba, hogy könnyedén lehessen cserélni, leginkább ezt hiányoltam a konstrukcióból.
3. Huzatban is le tud törni az ülés aljáról a kupak, ettől a sérüléstől nem védi meg.
4. Ezzel nem értek egyet, hiányzik egy áttétel. Ahol a Fiidoval simán feltekerek, ezzel itt nem tudtam, tolnom kellett.
5. Kényelmetlen és balesetveszélyes is akár (gyorsan át kell érni az út túloldalára, mert jön egy autó, sok időt vesztesz), normál körülmények között nincs probléma vele.
6. Örülök, hogy Neked kényelmes. Én borzasztóan szenvedtem, 83 kilósan. A Fiido ülése sokkal kényelmesebb, azon soha nem éreztem rosszul magam, pedig ott sem vagyok könnyebb.
7. Az a véleményem, hogy ebben a kategóriában ne rázzon.
8. Kettőből kettő rossz volt, két különböző szériából és ketten is próbáltuk. Ez akkor megint csak szerencse kérdése. Véleményem szerint ez NEM dizájn elem, hanem használati, annak meg működnie kellene.
9. Igen, a hátsó lámpa kapcsolható, de mivel ez nem saját példány, így nem húztam ki a biztosító műanyagot. Most nem keresem vissza mit írtam, de ha azt, hogy nincs hátsó lámpa, akkor azt javítani fogom. A telefontartó valóban filléres (akkor miért nem fért bele az árba?), viszont a féklámpa biztonsági tartozék az a kötelező kategória lenne, plusz nem hiszem, hogy könnyű lenne bekötni. Ha tartozéknak (vagy legalább ajándékba) adnák a Smart4u sisakjukat, az lenne az igazi prémium hozzáállás.
10. Na, de miért? Meg lehetett volna oldani.
A fentiekből látszik, hogy teljesen másképp látod, hogy Neked mi a fontos, illetve másképpen látom én is. Ráadásul a tesztben szereplő példány lehet rosszabbul teljesített, mint a Tied (na de miért lenne így…?), én csak arról tudok írni ami nálam van és csak a valóságot, hiszen annak van értelme.
Örülök, hogy hasznos volt a teszt és még egyszer köszönöm, hogy időt fordítottál arra, hogy leírd a saját véleményed.
Üdv,
Alex