LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera – kerüld el a büntetéseket!

A bejegyzésekben található kuponkódok ellenőrzés után kerülnek ki az oldalra, így a megosztás pillanatában egészen biztos, hogy működnek. Arra nincs kapacitásunk, hogy figyelemmel kísérjük, hogy meddig használhatóak, így ha egy kuponkód már nem érvényes, akkor sajnos lemaradtál róla. Hogy ez ne történhessen meg, iratkozz fel a weddmegonline Telegram csatornájára, így az összes újonnan feltöltött, vagy megváltozott kuponkódról azonnal értesülhetsz! A weddmegonline.hu működéséről és a bejegyzésekben található affiliate típusú linkekről bővebben itt olvashatsz.

LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera teszt

Az autós menetrögzítő kamerák felvételei kifejezetten hasznosak tudnak lenni abban az esetben ha baleset, vagy valamilyen káresemény történik és nem lehet egyértelműen eldönteni, hogy ki viseli a felelősséget. Egy ideje a 70mai visszapillantó tükörbe épített kameráját használom a HD felbontású hátsó kamerával kiegészítve, ami nappal és száraz időben kitűnő felvételeket készít, de esőben, hidegben és sötétben nem használható – és ez szó szerint értendő; ez a hátsó kamera nem ajánlott, talán a “Night Vision” jobban teljesít. Ebben a modellben a hátsó kamera az utastéren kívül helyezkedik el, így télen a pára ráfagy az optikára, az eső ráesik és ezért lesz élvezhetetlen a képe, ezen kívül este semmi nem látható a visszapillantó tükörben, csak két nagy fénypaca. Hiányzik belőle a GPS modul – így se hely -, se sebességadatunk sincs -, a menü használata nehézkes, és a parkolómodul is csak extraként érhető el. 

Ezért örültem meg nagyon amikor egy újabb LAMAX termék érkezett tesztelésre, mégpedig az előbb említett kamerával hasonló felépítésű – a gyári visszapillantó tükörre rögzíthető és azt helyettesítő – LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera, ahol a fenti hiányosságok – értsd: hardver szempontból – mind, mind orvosolva vannak. Nem csak GPS modul került az egységbe (illetve nem bele, de a csomag tartalmazza), de a menetrögzítő 37 ország fix sebességmérő radarjainak adatbázisával is rendelkezik, így mindig időben figyelmeztet arra, hogy hol érdemes még körültekintőbben vezetni. A hátsó kamera az utastér belsejében kerül rögzítésre, így a 70mai-nál felsorolt problémák itt nem fordulhatnak elő. A kamera képes felvázolni a parkolást segítő segédvonalakat is, amelyeknek köszönhetően a tolatás még egyszerűbb lesz, mint eddig bármikor. Ezután automatikusan elindul a parkoló üzemmód, amelynek köszönhetően a kamera azonnal bekapcsol, ha rezgést érzékel – így mindig tudni fogod, hogy történt-e a távollétében valamilyen nem várt esemény az autóddal.

Ismereteim szerint Európában jelenleg nincs egységes szabályozás az autós menetrögzítő kamerák használatával kapcsolatban, van ahol használható, de van ahol büntetnek érte - Magyarország az első kategóriába tartozik. A legtöbb országra érvényes közlekedésbiztonsági előírás szerint a kamera nem korlátozhatja a vezető szabad kilátását, illetve az adatvédelmi (GDPR) törvények értelmében a megosztott felvételen nem lehet felismerhető sem a rendszám, sem a rajta szereplők arca. Az autós kamerák felvételei ugyan felhasználhatóak egy esetleges eljárás során - abban az esetben ha a felvétel az érdekeinket védi -, de a bíróságokat semmi nem kötelezi ezen felvételek elfogadására. Ezen kívül ha a készülékben található GPS modul, nem számít hiteles mérőeszköznek, így a hatóságok a vele rögzített sebességadatot sem kötelesek figyelembe venni. 

A 9,66″-os IPS érintőkijelző hanggal is vezérelhető, így az alapfunkciók teljesen biztonságosan üzemeltethetőek menet közben is. Hab a tortán, hogy a LAMAX S9 Dual olyan haladó szintű ADAS rendszerekkel rendelkezik, mint az LDWS és az FCWS. Az első arra figyelmeztet ha váratlanul elhagyod a sávod, míg a másik segít betartani a biztonságos követési távolságot az elöl haladó járműtől. Ez mind igazán jól hangzik, nézzük meg, hogy hogyan teljesít a kamera a gyakorlatban.

A gyártó termékeit a nagyobb magyarországi elektronikai cikkeket forgalmazó webáruházakban be tudod szerezni, ez LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera esetében sincs másképp.

LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera

64.990 ft-tól
A LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera, 9,66“ kijelzővel rendelkezik, hanggal és alkalmazással is vezérelhető. Radar-adatbázisa segítségével előre figyelmeztet a közelgő sebesség ellenőrzési pontra.
Általános leírás

Cseréld le hagyományos visszapillantó tükrödet LAMAX S9 Dual okos visszapillantó tükörre. Baleset esetén Full HD bizonyítékkal rendelkezel majd, a mindennapos vezetés során pedig olyan társra találsz benne, ami megkönnyít minden utazásod. A kamera figyelmezteti a közelgő fix telepítésű radarokra, illetve a hátsó kamera segítségével kitágítja a látószöget. A nagy, 9,66“-os érintőkijelzőnek és a finomra hangolt – akár 12 hangutasítást is megértő – hangvezérlésnek köszönhetően ezt a kamerát imádni fogod. És mivel pont úgy néz ki, mint egy visszapillantó tükör, soha nem takarja el a kilátást, ráadásul kívülről sem veszi észre senki.

    • visszapillantó tükör vagy kijelző: döntsd el Te, hogy milyen módon használod 
    • egyszeri telepítés: tedd fel egyszer, aztán el is felejtheted
    • vezéreld ahogy jól esik: hanggal, érintéssel, vagy applikáción keresztül 
    • belső, vagy külső hátsó kamera: ha furgonod, vagy pick-up-od van, vásárolhatsz kiegészítő külső kamerát is
    • vedd észre időben a radarokat: a folyamatosan bővülő radar-adatbázis segítségével időben leveheted a lábad a gázpedálról
    • FHD felbontás elől és hátul
    • láss az éjszakában: kiváló minőségű felvételek a városon kívüli sötét útszakaszokon is
    • vízjelek a videófelvételen: GPS koordináta, idő, sebesség – mind a felvétel része lehet ha úgy szeretnéd
    • hurokfelvétel: soha nem fogy el a tárhelyed, szükség esetén a legrégebbi – nem zárolt – felvételeid törlődnek, hogy helyet adjanak az újabbaknak
    • felvétel zárolás: a fontos felvételeket zárolhatod, így egészen biztos nem tűnnek el ha egyszer szükséged lesz rájuk
    • parkoló üzemmód: amikor a kamera rázkódást érzékel, a felvétel automatikusan elindul
    • G-szenzor: ütközés esetén az aktuális felvétel azonnal zárolva lesz a véletlen törlés elkerülése érdekében
    • ADAS funkciók: figyelmeztetés sávelhagyásra és a biztonsági követési távolság betartására – pont, mint a nagyok
A LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera főbb jellemzői
ÁltalánosMárka: LAMAX
Típus: menetrögzítő kamera
Modell: S9 Dual
Szín: fekete
JellemzőkKijelző: 9,66″ érintő, IPS
Memóriakártya: akár 64 GB micro SDHC
Csatlakoztathatóság: Wi-Fi, mini USB
Applikáció: van (KaCam)
Hangvezérlés: van
Menü nyelvek: magyar, cseh, angol, német, szlovák, lengyel
Akkumulátor: lítium akkumulátor, 500 mAh 

Multimédia

Videó felbontás:
 – első kamera: 1920×1080@30
 – hátsó kamera: 1920×1080@30
Látószög:
 – első kamera: 150°
 – hátsó kamera: 130°
Videó formátum: MOV
Tömörítés: H.264
Fénykép formátum: JPG
Fénykép felbontás: 2 MP
Hang: beépített mikrofon, kikapcsolható
Funkciók: GPS-modul sebességmérő kamera detektorral, hangvezérlés, WDR, parkolási
mód, G-szenzor, hurokfelvétel, fájlvédelem, automatikus indítás,
képernyővédő, állítható fényerejű kijelző, állítható expozíció,
állítható sebességmérő egységek, állítható vízjelek a videóban (idő és
dátum, sebesség, GPS koordináták)

Méret és súly

Termék súlya: kb. 500 g 
Termék mérete (LxWxH): 257x71x38 mm 

A doboz tartalma

1 x LAMAX S9 Dual visszapillantó tükör menetrögzítő kamera
1 x autós töltő extra USB aljzattal
1 x külső GPS modul
1 x hátsó kamera kábel 
1 x FHD hátsó kamera
2 x 2 db gumibilincs
5 x 3M kábelrögzítő
1 x kábelbehúzó
1 x mikroszálas törlőkendő
1 x MicroSD-USB adapter (2.0)
1 x hangvezérlő parancsok listája
1 x biztonsági utasítás
1 x többnyelvű használati utasítás
1 x mágneses LAMAX matrica
Kicsomagolás, első benyomások
LAMAX S9 DUAL tartozékok

A LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera csomagolása minőségi kialakítású, vastag kartonból készült, az első gondolatom az volt amikor kézbe vettem, hogy ha a beltartalomra is legalább ennyire figyeltek, akkor túl nagy baj nem lehet. A felülről leemelhető tetejű, letisztult kivitelű kartonból készült doboz oldalain valamilyen hasznos információhoz jutunk; a főbb tulajdonságokat olvashatjuk el, megismerhetjük a kiegészítőket, illetve természetesen magának a menetrögzítő kamerának a fotóját is láthatjuk. Az egész nagyon igényesre sikerült, az S9 felirat és a tükörben látható kép fényes lakkot kapott, ezáltal valamelyest kiemelkedik a síkból – jól néz ki, már a csomagolást is öröm kézben tartani. 

A doboztető leemelése után először a kamerával egybeépített visszapillantó tükröt pillanthatjuk meg, melyet egy alul nyitott karton tart a helyén. A karton felső lapján gondosan kivágott lyukak vannak a kamerának és a felfogatásnak kihagyva míg az elmozdulástól vastag habszivacs védi az egységet, így egészen biztos, hogy a szállítás során nem tud elmozdulni. A visszapillantó tükör alatt ömlesztve, de egységenként zacskóba csomagolva kaptak helyet a kiegészítők. A dobozban a felszereléshez és használathoz szükséges összes hozzávalót megtaláljuk, legyen szó kábelrögzítőről, -behúzóról, vagy akár a kijelző tisztításához használatos mikroszálas törlőkendőről. A LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera összes kényes pontját – úgymint a hatalmas LCD kijelzőt, a kamerák lencséit – fólia védi, a szállítás során egészen biztos, hogy nem fognak sérülni ezek az összetevő sem.

A visszapillantó tükröt kézbe véve elsőre a robusztus és minőségi kialakítása tűnik fel. A felénk eső oldalon semmilyen feliratot nem találunk, a 9,66″ átmérőjű, IPS technológiával készült LCD kijelző melletti területen nem is férne el, a keret nem foglal el akkora helyet, hogy ott bármit meg lehessen jeleníteni. Vezérlőgombból egyetlen egy darabot találunk a LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamerán, mégpedig a kijelző alján, ennek feladata a kamera ki/bekapcsolása, illetve a kijelzőről is el tudjuk tüntetni a kamera által rögzített képet és csak a legszükségesebb infókat megjeleníteni – esetleg teljesen kikapcsolni azt. 

A tükör felső élén a csatlakozókat találjuk, első helyen a tápellátásért felelős mini USB aljzatot, ami már egy ideje kifutott, érthetetlen, hogy nem a kisebb, micro csatlakozást építették be. Ráadásul ebben az esetben az én dolgom is könnyebb lett volna, mert maradhatott volna a 70mai micro USB-vel szerelt tápkábele, nem kellett volna plusz egy kábelt kicserélnem a telepítés során. A táp mellett a hátsó kamera csatlakozása-, a micro SD kártya aljzata-, míg legvégül a GPS modul csatlakozási pontja található. Utóbbi szintén kissé furcsa számomra, hogy miért nem kerülhetett az egység a tükörbe/tükörre, így összesen három vezetéket kell eltüntetnünk a kédergumi alatt.

A hátoldalon kapott helyet a hangszóró, az oldalra kihúzható első kamera (ha kihúzzuk, akkor a hátoldalán szemből láthatóvá válik a LAMAX logó, hogy mégse maradjunk érdemi információk nélkül) és a reset gomb, melynek használatával könnyedén visszaállítható a gyári állapot. Egyébként itt már elfért a brand-, a termék- és a tanúsítványok neve is. Az autó visszapillantó tükréhez való rögzítéshez szükséges fülek tükör felé eső oldalai gumis borítást kaptak, így nem kell attól tartani, hogy megkarcolnák az üveget.

A tesztben a felszerelt állapotban lévő menetrögzítő kameráról készült képeket szemből nem igazán lehet fotózni, mert a felület pont olyan, mint egy visszapillantó tüköré – kikapcsol állapotban így is használható -, ezért a képek nem pont szemből készültek. Természetesen ami a fotókon kicsit életlenül látszik, az a valóságban éles és jól olvasható.

A hátsó kamera kábele soklábas csatlakozóban végződik, így felszereléskor magát a kamerát nem kell bevonni a kábelezési folyamatba, félre lehet tenni, így nem tud megsérülni. A kábel végén található piros színű vezeték szerepe a tolatókamera-funkció aktiválása, amennyiben rákötjük a tolatólámpa pozitív vezetékére, akkor a sebességváltó rükvercbe való kapcsolásakor megjelennek a segédvonalak és a kamera képe a rögzített terület legalsó részét mutatja (erről később bővebben olvashattok). A kisméretű hátsó kamera talpa 3M öntapadó matrica segítségével fixen rögzíthető a hátsó szélvédő belső felületére, míg az optika megfelelő helyzetének beállítása a kamera testének tekerésével történik, a talpnál található rész fix, míg a másik oldal tekerhető. A LAMAX felirat itt sem marad el, illetve egy kék státusz LED-et is kapunk a működés ellenőrzésére.

Ami még jól jöhet, az a menetrögzítő kamera mellé adott (letölthető) 3rd party szoftver, mellyel a kamera beállításait lehet megváltoztatni, az elkészült képeket és/vagy videókat a telefonra menteni. A Kacam nevű alkalmazás letöltéshez szükséges QR kódot a gyártó honlapján találhatjátok meg, ahogy az akciókamera teljes – többnyelvű – használati útmutatóját is. Jó hír, hogy a firmware is hozzáférhető és ahogy látom néha frissül is. A LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera 12 különféle hangutasítással vezérelhető, ez a lista is megtalálható az előbbi linkeken.

A LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera használatba vétele
LAMAX S9 DUAL teszt

Első lépésként érdemes a LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera telepítése előtt elvégezni az esetleges firmware frissítést és a kábelezést. Bár mindkét lépés megtehető azután is, hogy a tükröt rögzítettük, de talán egyszerűbb így. A firmware frissítéséhez először ellenőriznünk kell a jelenlegi verziót. Ehhez a mellékelt szivargyújtó töltő segítségével adjunk tápot a tükörnek, majd a menü utolsó pontjában nézzük meg a jelenlegi állapotot és jegyezzük fel, ezután a bekapcsológombot hosszan nyomva kapcsoljuk ki a LAMAX S9 Dual-t. A tükör érintésérzékeny, bármelyik pontját megnyomva megjelenik a menü, nekünk most az utolsó ikonra, a fogaskerékre van szükségünk. Itt a felfelé mutató kék nyíl megérintésével tudunk a szükséges menüponthoz ugrani és leolvasni az értéket – a lenti képgalériában ez pontosan látható (a nyelvek között a magyar is megtalálható – ráadásul a fordítás is megfelelő -, így ezen beállítást is most célszerű elvégezni). Ezután ezen a linken található oldalon le kell tekerni a “Firmware” menüpontig, majd a doboz hátulján található sorozatszám első nyolc karakterének utolsó két hiányzó értékét beütve letölthetővé válik a firmware. A menetrögzítő kamerában használni kívánt – maximum 64 GB kapacitású és minimum class 10-es sebességű micro SDHC – memóriakártyát formázzuk meg a mellékelt kártyaolvasó- és egy számítógép segítségével FAT32 formátumra, majd a kicsomagolt fájl tartalmát –  “SD_CarDV.bin” – átnevezés nélkül másoljuk a gyökérkönyvtárba. Az így előkészített kártyát behelyezve a tükör tetején található kártyahelybe és a készüléket bekapcsolva, a frissítés folyamata automatikus végbemegy. Fontos, hogy a folyamat során a kamera tápellátása végig biztosítva legyen, ellenkező esetben károsodhat. A folyamat végén ellenőrizzük, hogy az új firmware található-e a tükörben, majd a menü segítségével formázzuk a kártyát.

Ezután a kábelek behúzásának a folyamata következik. A tükröt azért nem javasolt korábban feltenni a végleges helyére, hogy több helyünk legyen bűvészkedni (illetve a micro SD kártyát is könnyebb így kezelni, főleg a nagyobb kezűeknek). A telepítéshez mellékelt célszerszám nagyon vékony, de megoldható vele a kábelezés – kicsit visszatérve a 70mai-hoz, ott egy jóval szélesebb eszközt kapunk erre a célra, azzal azért sokkal egyszerűbb, de ezzel sem lesz probléma. Be kell vallanom, hogy nem nagyon vagyok ügyes kezű, de a teljes kábelezést gond nélkül meg tudtam valósítani bőven egy óra alatt – az autóm egy háromajtós Peugeot 307. Mivel összesen három vezetéket kell eldugnunk az utastérben – a szivargyújtó töltőét, a hátsó kameráét és a GPS-ét – ezért valamelyik oldalon duplán kell kábelt húzni, ez esetleg problémát jelenthet egyes gépkocsikban ahol kicsi a hely a gumitömítések alatt. Az ne tévesszen meg senkit, hogy a képeken négy vezeték látszik, a régi menetrögzítő hátsó kameráját még nem vettem ki az autómból, ezért az is ott lóg. 

A kábeleket az első szélvédő és a tetőkárpit találkozásánál kell elkezdeni óvatosan elrejteni. Nagyjából 10 centiméter hosszú kilógást hagyva a csatlakozóknál, szép lassan nyomkodjuk bele a résbe a kábelt és a mellékelt műanyag szerszám segítségével toljuk beljebb, így a vezetékek szinte teljes mértékben elrejthetőek az utastérben – ha mégsem így volna, akkor a mellékelt 5 darab ragacsos kábelrögzítő bevethető. Esetemben nem kellett megbontani semmilyen műanyag burkolatot, vagy kárpitos elemet, ezt csak az “A” oszlop tetején kellett volna megtennem, de mivel nem zavaró, nem bontottam le semmit – a lenti képeken látszódik a lényeg. Arra érdemes figyelni, hogy a hátsó kamerát a bal oldalon vezessük el – nálam az az oldal már foglalt volt -, mert ebben az esetben nem kell törést vinni a kamera kábelébe. Az itt található piros színű vezetéket már említettem, ezt kell még szépen a hátsó lámpához vezetni és a nehezén túl is vagyunk, már csak a kamerát kell rögzíteni a hátsó szélvédő felső részére a függőleges tengely mentén, majd a soklábú csatlakozót összedugni. Kis segítség – a felhelyezés akkor jó, ha az utastérből el tudjuk olvasni a LAMAX feliratot és nem fejjel lefelé áll. A fűtőszálas hátsó szélvédők nem fognak gondot okozni a felvételen, mert az optika nagyon közel helyezkedik el az üveghez, a minimális közelpont (ahol már éles képet látunk) ennél jóval távolabb van. 

Következő lépésként már csak a LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamerát kell az autó visszapillantó tükrére rögzíteni. Ehhez a mellékelt gumibilincset a kamera felső fülébe kell akasztani, majd a tükör mögött átvezetve alul is rögzíteni, természetesen ezt a műveletet mindkét oldalon el kell végezni. A kábelvégek csatlakoztatása után dugjuk a tápcsatlakozó másik végét a szivargyújtó aljzatba – kialakítása révén a telefonunkat is tudjuk tölteni vele, mert van rajta USB aljzat -, rögzítsük a műszerfal sarkában a GPS modult és meg is vagyunk beszereléssel. A tükörről és a lencsékről távolítsuk el a védőfóliákat, majd az első lencsét toljuk el balra és a rendszer üzemkész.

A gyújtás ráadásakor ahogy tápot kap a LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera, a tükör életre kel, megjelenik a LAMAX felirat és elkezdődik a rögzítés – ezt a funkciót a menüből ki is kapcsolhatjuk, de teljesen felesleges, hiszen így akár el is felejthetjük, hogy van egy ilyen eszközünk. A memóriakártya nem fog betelni – hacsak nem protektálunk minden felvételt, ez meg nem igazán életszerű -, mert ha kevés a hely, akkor a legrégebbi védelem nélküli felvétel automatikusan törlődik.

Bekapcsolás után a képernyőn azonnal megjelenik a kamera képe és mellette számos információ, de használat előtt első feladatként be kell állítani, hogy mit lássunk, illetve mi rögzüljön a felvételen, mert a kijelző és a videofelvétel oldalaránya nem egyezik meg. A kijelzőn látható kép torzulásának megelőzése érdekében csak a videofelvétel egy része jelenik meg az LCD kijelzőn, a rögzített képet az alábbi sorrendet követve lehet beállítani:

    • a kijelző megérintésével aktiváld a vezérlő ikonokat – ez csak a felvétel megállított állapotában lehetséges – és győződj meg róla, hogy az első kamera képét látod. Ha nem így lenne, akkor a menüben-, vagy a “LAMAX FRONT” hangutasítással tudsz váltani.
    • a bal oldalon található nyilak-, vagy az ujjad lentről felfelé simításával csúsztasd a kép kivágását a lehető legmélyebbre
    • ezután a lencse mozgatásával állíts be egy olyan pozíciót, amikor a motorháztető kis részlete is látszik
    • ha a beállítás kész, akkor a nyilak, vagy az ujjad segítségével állítsd be a képkivágást amit látni szeretnél
A hátsó kameránál hasonló a folyamat. Érdemes egy olyan parkolóhelyet keresni, ahol van felfestés, majd  hátramenetbe kell kapcsolni és a segédvonalak segítségével könnyedén beállítható a megfelelő pozíció. A beállítások után nem árt visszanézni a  rögzített felvételt, hogy minden megfelelően látszódik-e.

A LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera funkciói közül említést érdemel – emellett beállítást kíván – az ADAS funkciók megléte, erről bővebben a lenti infobox-ban olvashattok. Természetesen ezek a funkciók nem annyira fejlettek, mint egy gyárilag ezzel épített autóban, de arra jók, hogy egy esetleges elalvás miatt bekövetkező sávelhagyás esetén a sofőrt figyelmeztesse, hogy baj van. Az eszköz nem képes arra, hogy érzékelje, hogy indexeltünk el a sávelhagyás előtt, ezért minden esetben csipogni fog ha kilépünk a sávunkból, emellett a közelségérzékelő is adhat fals jelzést – ha ezeket a funkciókat nem kívánjuk használni, akkor menüből ki tudjuk kapcsolni őket (külön külön nincs rá lehetőség). A helyes működés érdekében az ADAS-t kalibrálni kell az első használat előtt (bár esetemben mindenféle kalibrálás nélkül jól működött elsőre is). Biztonsági okokból fontos, hogy vagy álló autóval, üres úton kell elvégezni a kalibrálást úgy, hogy eközben ne korlátozd, illetve ne veszélyeztesd se saját magadat, se a környező forgalmat, vagy kérd meg erre az utasodat – vezetés közben soha ne a kamera beállításaival foglalkozz! Bekapcsolt ADAS funkció esetén a főképernyő bal oldalán, a két nyíl között a kalibrációs ikon látható. Az opció kiválasztását és megnyomását követően a kijelzőn megjelennek a kalibráló vonalak. Kalibráláshoz a kamera lencséjét úgy kell beállítani, hogy a kalibráló oldalvonalak lefedjék az úttestre felfestett vonalakat, és a kalibráló kereszt az úttest horizontját mutassa. A helyes kalibrálást ezután a kamera egy sikeres kalibrálásról szóló üzenettel jelzi. A funkció 50 km/h alatti sebesség esetén inaktív, így nem kell attól tartani, hogy egész nap jelezni fog a tükör ha elhagytuk a sávunkat.

ADAS (Advanced Driver Assistance System) funkciók: A Lane Departure Warning System rendszer figyelmezteti a vezetőt a sávelhagyásra, illetve figyelemmel követi, hogy nem tér-e le a kijelölt útról. A Front Collision Warning System pedig a biztonságos követési távolság betartását ellenőrzi. Mindkét rendszer segíti a biztonságos célba érést.

A menü jól átgondolt, a kijelző érintésre azonnal reagál, késlekedés egyáltalán nincs. Az eddig említetteken kívül állítható a kijelző fényereje, beállítható az expozíciókorrekció 5 lépésben, ezen kívül az energiatakarékos mód, ilyenkor a kijelző meghatározott idő után kikapcsol ha a kamera nincs használatban. A rögzített felvételre ráírathatjuk a GPS koordinátákat, a sebességet, a dátumot, de ha ezekre nincs szükségünk, akkor egyesével ki is kapcsolhatjuk a megjelenítésüket – a teljes menüstruktúra a korábban linkelt használati utasításban elérhető.

A most következő funkciók viszont fontosabbak, így ezekről külön is érdemes pár szót ejteni:

    • figyelmeztetés rögzített sebességmérő kamerák esetén (ki/hang/beszéd): a funkció segítségével értesítést kaphatunk az adatbázisban rögzített kamerák helyzetéről és a sebességhatárról angol nyelven
    • G-szenzor érzékenysége (ki/kis/közepes/nagy): a G-szenzornak köszönhetően a kamera rögzíti például az autóbalesetek során fellépő ütközéseket – amint a kamera ütközést észlel, azonnal lezárja az aktuális felvételt, megóvva azt a felülírástól
    • parkolás mód (be/ki): bármilyen, a G-szenzor által érzékelt ütközés esetén a kamera automatikusan bekapcsol, és elindul a felvételkészítés. 30 mp elteltével a felvétel elmentésre és blokkolásra kerül, a kamera padig ismét kikapcsol – parkolás üzemmód aktiválásakor a kamera figyelemfelkeltés elkerülése céljával kikapcsolja a kijelzőt. A parkolás üzemmódot csak lekapcsolt táp esetén használd!
    • videófelbontás: FHD@30/HD@30
    • videófelvétel időtartama (1/3/5 perc): egyes felvételek hossza állítható be -ha a memóriakártya megtelik, a kamera elkezdi felülírni a legrégebbi nem zárolt felvételeket

A fenti funkciókat érdemes bekapcsolni, a felvétel minőségét FHD-ra állítani és el is indulhatunk.

Jellemzők, tapasztalatok
LAMAX S9 DUAL menetrögzítő kamera

Ahogy elindulunk – illetve ahogy elfordítjuk a slusszkulcsot -, a felvétel is azonnal elindul. A bal felső sarokban piros színben látszik a pillanatnyilag rögzített anyag hossza (a beállítástól függően az új fájl indulásakor nullázódik, illetve ha nincs aktív felvétel, akkor a kártyára még írható hosszt mutatja óra:perc:másodperc formátumban). Mellette a Wi-Fi kapcsolat ikonja-, a hálózat neve- és a jelszó látszódik, ennek segítségével tudunk a Kacam nevű 3rd party telefonos applikáció segítségével mobilon keresztül kapcsolódni a LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamerához, erről később lesz szó. A kamera gyorsan megtalálja a GPS műholdakat, ezt a kijelző felső közepén található ikon zöld színben jelzi nekünk, míg fent a jobb szélen az információs ikonok sorakoznak. Ezek sorban a bekapcsolt ADAS-, parkolás mód-, G-szenzor állapotot jelzik, a kikapcsolt mikrofonra figyelmeztetnek, illetve az akku állapota látszik. Alul pedig a már sokat emlegetett menü érhető el ha éppen nincs rögzítés (ha van, akkor előbb le kell állítani és utána lehet matatni benne).

Számomra a legizgalmasabb funkció a hangvezérlés, segítségével megoldható a teljes kéz nélküli használat, ezzel maximalizálva a biztonságot. A “LAMAX” kifejezéssel megszólítva a kamerát, majd az alábbi utasításokat kimondva válthatunk az első/hátsó kamera képe között, pillanatfelvételt készíthetünk menet közben (ezt felvétel közben csak így tudjuk megtenni, ez a menüpont inaktív videó rögzítése közben – egyszerre készül az első és a hátsó kamerával is egy-egy kép), vagy akár a mikrofont is ki/be kapcsolhatjuk, a teljes listát is mutatom – nem szokott hibázni, az utasításokat elsőre megérti.

UTASÍTÁS
KIEJTÉS
AKCIÓ
DISPLAY ON
[Diszplej on]
Kijelző bekapcsolása
DISPLAY OFF
[Diszplej of]
Kijelző kikapcsolása
FRONT
[Front]
Átváltás első kamerára
REAR
[Rír]
Átváltás hátsó kamerára
PROTECT
[Protekt]
Az aktuális felvétel zárolása
PHOTO
[Foutou] / [Foto]
Fénykép készítése
SOUND ON
[Száund on]
Hang bekapcsolása
SOUND OFF
[Száund of]
Hang kikapcsolása
WIFI ON
[Váj-fáj on] / [Vi-fi on]
WiFi bekapcsolása
WIFI OFF
[Váj-fáj of] / [Vi-fi of]
WiFi kikapcsolása
MICROPHONE ON
[Májkrofoun on] / [Mikrofon on]
Hangfelvétel indítása
MICROPHONE OFF
[Májkrofoun of] / [Mikrofon of]
Hangfelvétel leállítása

Amikor egy fix traffipax közelébe érünk, akkor a LAMAX S9 Dual menetrögzítő autóskamera a beállítástól függően jelzi ezt számunkra, már jóval a helyszín előtt. Ez nem azt jelenti, hogy nyugodtan száguldozhatunk – érdemes mindig a megengedett legnagyobb sebességet nem túllépve közlekedni -, de kényelmesebb, mint a Waze ezen funkciója, mert egészen biztos, hogy felfigyelünk rá. A sávelhagyásra történő figyelmeztetés tökéletesen működik, a követési távolság érzékelése pedig valószínűleg szintén, eddig nem kapcsolt be nálam. Az előző funkciók angol nyelven-, ezen kívül nem eltéveszthető piktogramok segítségével figyelmeztetik a vezetőt, de nem kerülnek bele a felvételbe. 

Az elkészült videók .mov, a fényképek .jpg formátumban rögzülnek, a fájlnevük a “FILE/EMER/IMG a “dátum-órapercmásodperc-felvétel számaF/R” formátumot követi attól függően, hogy videó, vagy fotó, illetve az első, vagy a hátsó kamerával készült (FILE/EMER210423-150451-000150F/R.MOV vagy IMG210423-150451-000150F/R.JPG) fájlokról van szó, ezért utólag is könnyen beazonosítható a készítés időpontja. A memóriakártyán található folderek egyértelművé teszik, hogy mi található bennük (Lock/Photo/Video), ezen kívül a bennük található alkönyvtárak (F/R) a készítés helyét is megmutatják.  A Lock könyvtárban található fájlokat vagy mi tettük védetté, vagy valamilyen külső behatás miatt lettek automatikusan rezerválva. Ilyen behatás lehet egy ütközés, vagy ha a parkoló mód aktív, akkor egy parkolási baleset. 

HD beállítás esetén egy 3 perces felvétel nagyjából 260 MB helyet foglal el a memóriakártyán, 12 Mb/s átviteli sebesség mellett. Tapasztalatom szerint lassú memóriakártya használata esetén a hátsó kamera hajlamos HD felvételt készíteni (1280×720), ami minőségileg már nem az ideális, ráadásul erről figyelmeztetést sem kapunk, a felvételek feldolgozásánál fog csak kiderülni. Így ha tehetjük, érdemes minél gyorsabb kártyát helyezni a menetrögzítő kamerába.

IMG210423-140038-000023F_ok IMG210423-140038-000023R_ok
Képkivágás2 Képkivágás1

A fenti két pár képen látható a fényképek – méretük 1920×1080 – és a videóból kivágott képkockák minősége, nem meglepő módon a hátsó kamerával készült felvétel kicsit gyengébb az elsőnél, de tökéletesen leolvashatóak a rendszámok, így arra a feladatra amire használni szeretnénk – ne legyen rá soha szükség – tökéletes.

Az elkészült felvételeket leggyorsabban magán a LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamerán tudjuk visszanézni a megfelelő menüpontban, ahol lehetőség van levédeni, vagy akár le is törölni őket. Ha szeretnénk az utókor számára megőrizni ezeket, akkor ennek az egyik módja a memóriakártya eltávolítása és tartalmának számítógépre történő átmásolása. De ha nem kívánunk ezzel bajlódni, akkor használjuk az applikációt.

Az applikáció használata

A LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera védőfóliáján és a használati utasításban is megtalálható a Kacam applikáció QR kódja, melyet letöltve és telepítve mobiltelefonon keresztül is hozzáférést kapunk a kameránkhoz és a memóriakártyán tárolt fájlokhoz. Ezen kívül a beállításokban is állíthatunk bármit, pontosan úgy, mintha a tükröt használnánk. A telepítés után a kamerán kapcsoljuk be a Wi-Fi-t – LAMAX WIFI ON – és a telefonunkkal kapcsolódjunk a LAMAX_S9D_XXXXXX hálózathoz, az ehhez szükséges jelszó az 12345678. Sikeres kapcsolat után az applikáció főképernyőjének közepén található képre kattintva el is értük a menetrögzítő kameránkat.

Az itt található ikonok segítségével megtekinthetjük és le is tölthetjük a telefonunkra a memóriakártyán tárolt fájlokat, válthatunk a kamerák között, állíthatunk a felvétel felbontásán. A letöltött képeket, videókat később a telefonunkon is megnézhetjük, videó esetén térképpel és valós idejű helyzettel együtt. Egy 3 perc hosszúságú felvétel nagyjából fél perc alatt landol a készülékünkön.

A rögzített felvételek minősége

Egy menetrögzítő kamera esetében nem olyan nagyok a minőséggel kapcsolatos elvárásaink, mint egy akciókameránál, amire szükségünk van az csupán annyi, hogy egy esetleges baleset esetén a részletek jól kivehetőek legyenek. A LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera esetében nem nagyon lehet ilyen tekintetben belekötni semmibe, a videókon és a fényképeken a rendszámok tökéletesen leolvashatóak, leginkább akkor, ha a felvételen szereplő autó a mi sávunkban halad, vagy velünk szemben közlekedik. Természetesen egy merőleges ütközésnél magából a balesetből nem nagyon fogunk látni semmit – hiszen oldalt semmi nem rögzíti a forgalmat -, de mivel a kamerák nagylátószögűek, az előzmények jól látszónak – gondoljunk egy meg nem adott jobbkéz szabályra; a baleset előtti pillanatokon látszódni fog a vétkes autó rendszáma. Ha szembe süt a nap, azt egyetlen objektív sem kezeli jó – ez esetben sincs másként -, illetve az első szélvédő UV bevonata megváltoztathatja az eredeti színeket, de ettől még használható. Az már megint más kérdés, hogy a felvétel használható-e bizonyítékként, de ez nem ennek a tesztnek a feladata eldönteni.

Éjszakai vezetés során is értékelhető a kapott felvétel és mivel a hátsó kamera az utastéren belül helyezkedik el, eső esetén – a hátsó ablaktörlő működtetése mellett – is használható. Amit még fontos megemlíteni, hogy az első kamera 150°-os széles látószögű lencséjének köszönhetően a rendszer egyszerre rögzíti a saját- és a szemközti sávot, ezen kívül a járdát is, eközben nem torzítja az egyes objektumokat. A hátsó optika 130°-os látószöggel rendelkezik és szintén torzításmentes képet ad.

A lenti videóban nem csak egy kis példát láthattok az első és a hátsó kamera által rögzített videóból, hanem a menetrögzítő kamera menüjét is megismerhetitek. Ezen kívül mutatunk pár hangutasítást, illetve a traffipax- és a sávelhagyás-figyelmeztetést is megismerhetitek. A traffipaxhoz kapcsolódóan annyit jegyeznék meg, hogy az autóval párhuzamosan, az autótól balra, a töltés tetején fut az M3-as autópálya, a VÉDA kapu ott található.

És hogy megéri-e megvásárolni a LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamerát? Ha csak azt vesszük alapul, hogy beépített GPS-szel-, traffipax adatbázissal-, parkoló móddal rendelkezik, akkor már egy elkerült gyorshajtás-büntetés, vagy cserbenhagyásos baleset miatt is megtérülhet az ára. Ha ehhez még hozzávesszük az ADAS funkciókat, a hang- és érintésvezérlést, a parkoló asszisztenst, akkor egy szinte tökéletes eszközt kapunk a pénzünkért – személy szerint esetemben felülmúlta az előzetes elvárásaimat, nem is került vissza a 70mai.

Mostani alkalommal az elem6 cégcsoport jóvoltából a LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera működését ismerhettétek meg részletesen, a teljes összefoglalót lejjebb olvashatjátok. Amennyiben kérdésetek lenne vásárlás előtt, esetleg a működéssel kapcsolatban, ezeket a teszthez kapcsolódó fórumban tudjátok feltenni.

Összefoglaló
8.9A mi értékelésünk
Minden egy készülékben amire szükséged lehet a gondtalan autózáshoz

Kis túlzással a LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera tulajdonosaként ha autóba ülsz, csak azon kell aggódnod, hogy nem hagytál-e otthon valamit. Mert a visszapillantó tükörbe épített első- és a hátsó szélvédőre telepített hátsó kamera már az elindulástól kezdve rögzíti az utad, figyeli, hogy a sávodban haladsz-e és még a traffipaxokra is figyelmeztet. Ha leparkoltál őrzi az autód, ha valami érdekeset látsz, akkor a "LAMAX PHOTO" hangutasításra lefényképezi azt, hogy semmi ne akadályozzon abban, hogy csak az útra figyelj. Kifejezetten jó eszköz lett a LAMAX S9 Dual, telepítés után csendben teszi a dolgát, nem kell vele többet foglalkozni, jó esetben soha többet. De ha mégis bekövetkezik a baj, akkor egyszerűen visszanézhető a megfelelő minőségű felvétel ami a balesetről készült, ezzel segítve a kialakult helyzet gyors rendezését. A teszt írásakor a rendszer már 65.000 ft környékén elérhető volt, ami véleményem szerint nem rossz ár a fentiek tükrében. Szerettem, ajánlott termék.

Ár/érték arány
8.5
Minőség, dizájn
9
Fotó/videó minősége
8
Kezelhetőség
9.5
Szolgáltatások, extra funkciók
9.5
POZITÍVUMOK
  • könnyű kezelhetőség, gyors rendszer
  • érintés- és hangvezérlés
  • magyar nyelv
  • tolatókamera funkció
  • parkoló-mód
  • GPS
NEGATÍVUMOK
  • külső GPS modul
  • mini USB tápcsatlakozó
  • lassú kártya esetén a hátsó kamera csak HD-ban rögzít
A LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamerát itt vásárolhatod meg

LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera

64.990 ft-tól
A LAMAX S9 Dual menetrögzítő kamera, 9,66“ kijelzővel rendelkezik, hanggal és alkalmazással is vezérelhető. Radar-adatbázisa segítségével előre figyelmeztet a közelgő sebesség ellenőrzési pontra.

Friss ajánlatok minden nap

Köszönjük, hogy olvasol minket. Azon fáradozunk, hogy a lehető legjobb ajánlatokat oszthassuk meg Veled. Maradj velünk, építsünk közösséget!

Mutasd a teljes profilt

Szász Sándor (Alex)

A weddmegonline.hu és a nekedveszem.hu megálmodója és alapítója. Végzettségét tekintve közgazdász, az elmúlt húsz évet a médiaiparban töltötte. 2019. januárja óta kizárólag a weblapjaival foglalkozik.

Írd meg Te is a véleményed!

      Szólj hozzá

      weddmegonline
      Új Felhasználó Regisztráció
      Köszöntünk a weddmegonline.hu oldalon, örülünk, hogy benéztél hozzánk. Ha kuponkódot keresel, vagy elakadtál, chaten, vagy privát üzenetben nagyon szívesen segítünk.
      Reset Password