Navee N65 elektromos roller – a majdnem terepjáró
A "MUTASD A KUPONKÓDOT!" gomb megnyomása után az akciót tartalmazó weboldal új ablakban megnyílik és a kuponkód a vágólapra kerül.
Navee N65 elektromos roller teszt
Tartalomjegyzék
Őszintén be kell vallanom, hogy télen egyáltalán nem rollerezem. Alapvetően eléggé fázós vagyok, nem nagyon tudok úgy felöltözni, hogy élvezzem a hideg időben való gurulást. Most mégis kivételt tettem – és valljuk be, szerencsém is volt az időjárással -, mert a jelenlegi bejegyzésben szereplő Navee N65 típusú elektromos roller tesztjét nem szerettem volna tavaszig húzni, nagyon kíváncsi voltam, hogy valóban a rollerek terepjárójához van-e szerencsém, ahogy sokan hivatkoznak rá.
Elviekben szinte minden adott, hogy tesztünk alanya megfeleljen a jelzőnek, hiszen 3 col széles, terepmintás gumikkal van szerelve, masszív szénacél vázzal és magnéziumötvözet fellépővel rendelkezik. A névleges 500 W teljesítményű-, kefe nélküli motor az első kereket hajtja, a roller egy töltéssel akár 65 km távolságot is megtesz – a leírás szerint 15 km/h sebességgel-, egyenes úton haladva, 70 kg tömegű sofőrrel kalkulálva és mondjuk 20-25°C-ban. Az alábbi feltételekből nálam egyik sem teljesül; teljes felszerelésben lehetek nagyjából 85 kilós, a hideg miatt nem akartam 15 km/h sebességgel poroszkálni és odafagyni a kormányhoz, a környékemen nincs egybefüggő sík út, így indulás előtt 30+ kilométer hatótávval már meg lettem volna elégedve, főleg annak tudatában, hogy a beépített akkupakk 12,5 Ah kapacitású. Nézzük meg, hogy sikerült-e az elgondolásom annak ellenére, hogy a levegő első alkalommal mindössze 5°C hőmérsékletű volt.
A 2020-ban Kínában alapított Suzhou Brightway Intelligent Technology Co., Ltd a Xiaomi ökológia lánc tagja. A kutatás-fejlesztésre, valamint az e-robogók és elektromos kerékpárok gyártására és forgalmazására összpontosító vállalat átfogó megoldásokat kínál a termelési kapacitásra és a vállalati működésre, amelyek kulcstényezőként szolgálnak az üzleti életben. A Navee N65 elektromos roller egy több, mint 500.000 dolláros közösségi finanszírozási projekt eredménye.
A Navee N65 elektromos roller általános leírása
A Navee N65 elektromos rollerrel nem csak a városban közlekedhetsz, bátran kimerészkedhetsz egy kicsit nehezebb terepre is, köszönhetően a 3 col széles gumiknak, az 500 W névleget teljesítményű, kefe nélküli motornak és a 12,5 Ah kapacitású akkumulátornak. Innovatív összecsukásának hála, a csomagtartóban is kisebb helyet foglal, mint hagyományos társai, így könnyen szállítható. Sík úton, akár 65 km távolságot is teljesít egy töltéssel, igazi társad lehet a mindennapokban és a kisebb túráid során is.
● négy különböző sebességi mód (6/15/20/25 km/h)
● 10 hüvelykes levegős gumiabroncsok, hátul tárcsafékkel szerelve a biztonságos haladásért, elől elektronikus E-ABS fékkel
● 500 W teljesítményű, kefe nélküli elektromotor, akár 25 km/h maximális sebesség eléréshez és maximum 14°-os emelkedő leküzdéséhez tervezve
● nagy akkumulátor-kapacitás, akár 65 km hatótáv (15 km/h egyenes úton, 70 kg tömegű sofőr esetén)
● 120 kg maximális terhelhetőség
● nagy szilárdságú szénacélból- és alumínium/magnézium ötvözetből készített váz, mely könnyű és rozsdamentes
● innovatív, két lépéses összecsukási mód
● BMS a nagyobb biztonságért
Az elektromos roller főbb jellemzői
Általános | Márka: Navee Típus: elektromos roller Modell: N65 Szín: fekete Anyag: magas széntartalmú acél, alumínium/magnézium ötvözet |
Jellemzők | Terhelhetőség: 120 kg Maximális sebesség: 25 km/h Motor teljesítmény: 500 W Kerék átmérője: 10 hüvelyk Vízállóság: IPX4 szabvány szerinti Emelkedő leküzdése: ~14° (25%) Elméleti hatótáv: 65 km (75 kg, egyenes út, 15 km/h sebesség, 25°C) Sebesség módok: 4 féle (6 km/h, 15 km/h, 20 km/h, 25 km/h) Világítás: első/hátsó LED Fékrendszer: E-ABS (elektronikus fék + hátsó tárcsafék) Akkumulátor: 48 V, 12,5 Ah Töltési idő: 7 óra Lengéscsillapítás: nincs Kijelző: van Applikáció: van (Go Navee) Tempomat: van Telefontartó: nincs |
Méret és súly | Termék súlya: 23,50 kg Csomagolás súlya: 27,00 kg Termék mérete (HxSZxM): – csukva: 121,00×20,50×46,00 cm – nyitva: 119,00×51,00×122,00 cm Csomagolás mérete (HxSZxM): 128,00×22,00×51,00 cm |
A doboz tartalma | 1 x Navee N65 elektromos roller 1 x EU csatlakozós töltő 1 x imbusz kulcs 1 x villáskulcs 1 x applikáció használati utasítás 1 x részletes használati utasítás |
Kicsomagolás, első benyomások
Az elektromos roller a Geekbuying lengyel raktárából indult útjára, így feladás utána a szokásos négy munkanapon belül megérkezett. A Geekbuyingnál nagyon jól kezelik a raktárkészletet, így amit a weboldalon meg tudsz vásárolni, az valóban el is érhető, nem kell attól tartanod, hogy a megrendelésed kifizetése után még hetekig kelljen várni, hogy megmozduljon a csomagod. Ezen kívül szinte az összes termékük megtalálható valamelyik európai raktárban – még az újdonságok is -, így az esetleges szállítási- és az opcionális biztosítás díjon kívül nem lesz egyéb költséged és nagyon gyorsan hozzájutsz a termékedhez. Véleményem szerint a garanciális ügyintézés is ebben a webáruházban megy a legegyszerűbben – ha nem vásároltál még innen, ebben a bejegyzésben mindent pontosan megtalálsz a vásárlás menetével kapcsolatban.
A hatalmas és nehéz – vastag kartonból készült – dobozban lehajtott kormányoszloppal és befordított kormánnyal utazott az elektromos roller, két rögzítőpánttal biztosítva és gondosan becsomagolva. A rollerre ráhúzott műanyag zsákon kívül a kijelző és a könnyen karcolódó felületek védőfóliával védettek a sérülések ellen, a két oldalon pedig egy-egy keményhab szivacs helykitöltőt találunk, mely közül az egyik rejti az EU csatlakozós tápegység (54,6V/2A) kartondobozát, a tetejére ragasztva pedig a kiegészítőket (kulcsok, használati utasítás) találjuk. Ha az még nem volna elég, váz középső részén egy újabb szivacsot találunk, mely merevíti és védi a beltartalmat. A bruttó 27 kilogramm tömegű doboz mozgatása megoldható egyedül is, de érdemesebb segítséget kérni a szállításához.
Magáról a csomagolásról is essen pár szó; a karton elején és hátulján a roller rajza látható, illetve a főbb tulajdonságai vannak feltüntetve. Ez nem is annyira izgalmas, ellenben a dobozfedél levétele tartogat egy kis újdonságot. Általában a roller/kerékpár/nagyobb terjedelmű tárgyak kiszabadítása a csomagolásból elég macerás, a karton szétvágása nélkül nem is mindig egy emberes feladat. Jelen esetben az alul található négy műanyag fül megoldja ezt a problémát, ugyanis azok felhajtás után kivehetőek és a doboztető (helyesebben maga a doboz) sérülésmentesen leemelhető az alsó részről. Ötletes elgondolás, ami természetesen visszafelé is működik; a füleket visszahelyezve újra egy egységet kapunk.
A Navee N65 kifejezetten masszív darab (a 120 kg terhelhetőség elhihető), vastag kormányoszloppal, 17 cm széles, gumiborítású deckkel. Jó jel a minőségre nézve, hogy a hegesztések szépek, nem találunk sorjás alkatrészt, a bowdenek és a kábelek is igényesen vannak elvezetve, bár a kormányoszlopból alul kilépő dupla vezetékre figyelni kell, hogy a roller nyitása/összecsukása során ne sérüljön, mert útban van. Érdemes egy gyorskötöző kábellel, vagy tépőzárral rögzíteni a nyitómechanika helyéhez képest az ellenkező oldalon elvezetve. A csővázas kialakításnak köszönhetően a roller könnyen lelakatolható, sok modellnél nehéz olyan pontot találni ahol egy U-lakat könnyedén átvezethető, itt erről szó sincs. A mattfekete színű váz egységét egyedül a kormányoszlop jobb oldalán található, hófehér színű NAVEE logó és felirat töri meg, illetve a kétoldalon elhelyezett, csavarral rögzített, sárga színű fényvisszaverő prizma. A biztonságot fokozzák a felnik peremén található narancssárga csíkok, melyek megkönnyítik a vizuális észlelést a közlekedés többi résztvevője számára.
Szerelnünk semmit nem kell, a tartozékként kapott két kulcs a már meghúzott csavarok utánhúzására szolgál vagy a fékkar felfogatását tudjuk meglazítani vele, hogy a helyzetét a saját igényünkre szabjuk. Meg is tettem és szokás szerint még a próba előtt a fékkaron található állítócsavaron is tekertem egy kicsit kifelé, mert az a tapasztalatom, hogy az esetek nagy többségében gyárilag teljesen betekert állapotban találjuk. Ezzel a beállítással jellemzően nem megfelelő a fékhatás, pontosabban a fék finomabb adagolása nem megoldott. Ez még természetesen nem a végleges állapot, indulás előtt még be kell állítani tökéletesre, de a hátsó tárcsaféken kívül a fékhatást elektronikus (EABS) első fék is növeli. Sőt, a roller regeneratív fékrendszerének köszönhetően a fékezéskor keletkező energia tölti az akkumulátort – ez a funkció menüből ki/be kapcsolható – mely nagyobb hatótáv elérését teszi lehetővé. Természetesen a BMS (Battery Management System – akkumulátor felügyeleti rendszer) a roller szerves részét képzi, hiszen a biztonság a legfontosabb. Lengéscsillapítást nem találunk (ezzel még nehezebb lenne az eszköz), viszont a Navee N65 elektromos roller 10″ átmérőjű és hatalmas, 3″ szélességű, levegős gumikkal van szerelve, így a csillapítást ezek fogják elvégezni – a gyártó által ajánlott guminyomás 2,1-2,3 bar közötti.
Az első- és a féklámpával egybeépített hátsó világítás tartozék, utóbbi a hátsó sárvédőn kialakított, fémből készült üregben helyezkedik el, ezzel is óvva a sérülésektől. A vázról hátranyúló két félkörív anyaga is fém, nem csak a lámpát tartja, hanem merevítő funkciót is ellát. Arról, hogy megállási szándékunkat biztosan észrevegyék a mögöttünk közlekedők, összesen nyolc darab LED gondoskodik, még a legerősebb napfényben is jól észrevehetően villognak az SMD diódák. Az első világításra sem lehet panasz, a lámpatest belsejében alulra elhelyezett LED felfelé világít, a fényt egy prizma szórja szét és vetíti előre, így világítja meg előttünk az utat, minimális fogyasztás mellett (1,8 W). A lámpa alatt egy négyzet alakú, fehér színű macskaszemet találunk, így még nagyobb eséllyel láthatóak vagyunk a forgalomban. Mielőtt elindulnánk az első utunkra, fel kell tölteni teljesen az akkumulátort és indulhat a próbakör! Ehhez a mellékelt töltő egyik csatlakozóját csatlakoztassuk az állórész elején található, duplán védett aljzathoz, a másikat a hálózathoz és várjuk meg amíg a töltőn található LED színe pirosról zöldre változik (teljesen lemerült állapotban a művelet nagyságrendileg hét órát vesz igénybe).
A Navee N65 elektromos roller használatba vétele
Kicsomagolás után a roller bekerült a csomagtartóba és irány a szokásos tópart a fotók elkészítéséhez. A Navee N65 egy átlagos autó csomagtartójában elfér, köszönhetően a lehajtható kormányoszlopának és a hosszirányba befordítható kormányának. Utóbbi elfordított helyzetben, nem lóg túl a hátsó sárvédőn, így a hely amire szükség lesz a szállításhoz 121×20,5×46 cm (HxSzxM). A nyitás/összecsukás két lépésben történik és nagyjából 10 másodpercet vesz igénybe. Miután kihúztuk a kormányoszlopot biztosító acéltüskét a sárvédőn található nútból, az oszlopot felállítjuk amíg be nem bekattan. Ezután az öntvényből készült reteszen található, műanyag borítást kapott gombot megnyomva, majd a kart kattanásig felfelé tolva biztosítjuk a helyén. Ezt követően magának a kormánynak a rögzítése következik, ami hasonló módon történik. Az itt található retesz oldása után a kormánycsövet balra tekerjük, egészen addig, míg a ráfestett két pont szembe nem kerül egymással, majd a kormányoszlop felé húzva rögzítjük a megfelelő állásban. Összecsukáskor értelemszerűen ezt a két műveletet kell fordított sorrendben elvégeznünk.
A Navee N65 nem egy könnyű darab, így kiemelten fontos, hogy stabilan ki tudjuk támasztani akár nyitott, akár összecsukott állapotban. Ezzel nincs is baj, az oldalsztender hossza jól lett méretezve, még hepehupás talajon is gond nélkül megáll. Ellenben az elhelyezése nem a legjobb, a váz alján helyezkedik el és nyúlik le még 3 centiméterre úgy, hogy körülbelül 5 centire van a talajtól. Ami teljesen sík úton nem okoz problémát, de egy fekvőrendőrnél, vagy a járdáról történő fel- és lehajtáskor beleakadhat a betonba, térkőbe és könnyedén eleshetünk. A problémát jeleztem a gyártónak, aki ígéretet tett a kérdéses alkatrész áttervezésére – meglátjuk mi lesz belőle, bízom benne, hogy már a következő szériánál lesz változás (már az is részmegoldást jelentene, ha a másik oldalra kerülne, az oldalcsere a fekvőrendőrök szempontjából mindenképp előrelépés volna). Egyébként a kitámasztó lecsavarozható, végső esetben az ügyes kezűek megpróbálhatnak valamilyen házi megoldást találni, de a gyártó részéről azt tartanám elegáns megoldásnak, ha az eddigi vásárlók a jövőben ingyen kapnának egy áttervezett darabot.
A rollerünk össze van szerelve, vessünk rá egy közelebbi pillantást mielőtt elindulunk vele az első utunkra. Első ránézésre a Ninebot MAX G30 közeli rokonának gondolná az ember; az tény, hogy minkét roller a „pálcikarollerek” kategóriájának a tetején foglal helyet és mindkettő igazán masszív darab. A gumírozott borítást kapott, magnézium-ötvözetből készült fellépő a vázra külön van felcsavarozva, az alján található üregben kapott helyet a 12,5 Ah kapacitású akkumulátor, mely a leírás szerint 500 töltési ciklus után is az eredeti kapacitásának legalább 80%-át tudja. Valószínű, hogy a gumilapot levéve férhetünk hozzá a csavarokhoz és vehetjük ki az egységet, de szükség esetén a roller aljáról kényelmesebben hozzáférhetünk az akkupakkhoz, miután a 14 darab rögzítőcsavart eltávolítottuk. A kormányoszlop elég magas, ellenben nem állítható a magassága, így valamennyire korlátozhatja a használhatóságot, felső pontja körülbelül 115 cm-re van a talajtól, maga a kormányrúd 51 centi széles. A gyártó leírása szerint 140-220 centiméteres magasságú vezető számára biztonságos a Navee N65 használata.
A kormányon található eszközökről nem esett még szó, ezek balról jobbra a következőek: a rücskös gumival borított markolat előtt találjuk a hátsó tárcsaféket működtető fékkart, mellette pedig az összecsukáshoz szükséges reteszt. A kettő között a mutatóujjunkkal könnyedén elérhető és működtethető mechanikus csengő látható. A központi helyet a kijelző foglalja el, melyen egyetlen gombot sem találunk, azok a gázkarra kerültek. Sajnálatos módon a sebességet szabályzó kar a hagyományos kialakítást követi – ráadásul néha a teszt során nehezen talált vissza a kiinduló állapotába -, úgy gondolom sokkal jobban illene a Navee N65 elektromos rollerhez egy ravaszos kialakítású darab, mint ami az Eleglide S1-en van. Persze a feladatát ellátja, de talán ez az egyetlen dolog a rolleren amibe bele tudnék kötni minőség/élmény terén, persze az előbb említett kitámasztón kívül.
A központi kijelzőn a sebességen túl számtalan információhoz juthatunk; láthatjuk a pillanatnyi sebességünket, az aktuális módot (gyalogos/1/2/3), a világítás állapotát, illetve, hogy csatlakoztunk-e az applikációhoz. Ezen kívül látszik az akkumulátor pillanatnyi feszültsége, az összes/jelenleg megtett út hossza, a bekapcsolt tempomat, a fékerő és a gázkar (terhelés) aktuális állása 20%-os lépésekben, egy-egy 5 cikkre osztott kördiagrammon. Természetesen az akkumulátor töltöttsége is nyomon követhető egy négyes osztású ábrán és ha lockoltuk a rollerünket, akkor egy lakat szimbólumot láthatunk. A fentiekből látszik, hogy szinte mindenről tájékoztatást kapunk már a kijelzőt nézve is és akkor még nem beszéltünk az applikációról. Persze láthatunk többfajta hibakódot is, de ha szerencsénk van, akkor nagyon ritkán vagy soha nem találkozunk velük.
A kijelzőn található két nyomógomb funkciói a következőek:
- bekapcsológomb 1x hosszú nyomás kikapcsolt állapotban: bekapcsolás
- bekapcsológomb 1x hosszú nyomás bekapcsolt állapotban: kikapcsolás
- bekapcsológomb 1x gyors nyomás bekapcsolt állapotban: világítás be
- bekapcsológomb 1x gyors nyomás ha a világítás működik: világítás ki
- SET gomb 1x nyomás: váltás a módok között
- SET gomb gyors nyomása 2x: váltás az összes- és az aktuálisan megtett táv között
A kijelző fényereje nappali világosságban is elegendő a leolvasáshoz, jól látható minden fontos adat. A töltöttségjelző négy osztása közül mindegyik nagyjából 20%-os energiaszintet jelent, üres jelzés esetén még nagyjából 1,5-2 km-nyi a megtehető útszakasz hossza. A végső lemerülés előtt még az első cella villogni fog (az akku feszültsége ilyenkor 40,5-41 V körüli), ekkor már a teljesítmény is lecsökken és nagyon hamar elérkezik a kényszerű tolás ideje. Az egész folyamat nagyon jól követhető, hamar kitapasztalható, nem meglepetésszerűen fogunk energia nélkül maradni. Ugyan túltöltés-, túlmerítés-, melegedés (és még számtalan károsodás) elleni védelem van beépítve a rendszerbe, de ha azt látjuk, hogy az akkumulátor töltöttsége 15% alá esik, ne rollerezzünk tovább ha nem muszáj, főleg ne terhelés alatt (emelkedő, full gáz, stb), ezzel is óvva az akkumulátorunkat és meghosszabbítva élettartamát.
Menettulajdonságok, használhatóság
Nem maradt más hátra, mint felpattanni a kormány mögé – bukósisak, védőfelszerelés – és megtenni az első métereket. Bekapcsolás és a sebesség-mód kiválasztása után a gázkart lenyomva semmi nem történik, ez nem hiba, hanem a „non-zero start” mód. A roller csak akkor indul el, ha ellöktük a lábunkkal és mozgásban van (minimum 4 km/h), így elkerülhetőek a véletlen balesetek. Normál felhasználás mellett kikapcsolni sem lehet, ezalatt azt értem, hogy menüből nem állítható át a mód, firmware frissítéssel, esetleg valamilyen hackkel biztosan megoldható lesz majd valamikor. Indulás után nagyjából 5-6 másodpercen belül eléri a maximális sebességet (az európai piacra szánt példányok esetében ez 25 km/h, az USA-ban 20 mph, azaz 32 km/h), érezni, hogy menne gyorsabban is, de ugye le van korlátozva, feloldásra nincs lehetőség. Amennyiben az applikációban engedélyezve van a tempomat, abban az esetben 5 másodpercnyi azonos sebességgel történő haladás után, egy hangjelzés kiséretében bekapcsol és tartja a tempót fékezésig, vagy a gázkar lefelé nyomásáig, ilyenkor lejtőn sem gyorsul be, hanem szép fokozatosan visszavesz a sebességből ha nagyon megindulnánk. Egyetlen alkalommal láttam a kijelzőn 28 km/h sebességet, amikor egy kicsit későn reagált az elektronika, de sajnos hamar kapcsolt és lelassított, pedig jó lett volna egy kicsit gyorsabban haladni, mert élmény.
A fellépő elég széles ahhoz, hogy a két lábunkat egymás mellé rakjuk ha éppen így szeretnénk állni, de egymás mögött – a hátsó természetesen keresztben – is elférnek és a gumírozásnak köszönhetően nem fog a talpunk lecsúszni. A Navee N65 elektromos roller IPX4 védettséggel rendelkezik, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy fröccsenő víz ellen védett minden irányból (nem károsító mértékű szivárgás megengedett), így a nedves aszfalt még nem fog gondot okozni neki, de egy mélyebb pocsolyába belehajtva beázhat, ilyenkor a garancia sem érvényesíthető. A gyártó leírása szerint 4 centiméter mély pocsolyán még át lehet haladnunk a roller károsodása nélkül, de ugye ki hord magánál centit, hogy áthajtás előtt megmérje a víz mélységét – szóval esőben és eső után inkább ne használjuk. Az oldalkitámasztó problémáját már korábban említettem, a használati utasításba is bekerült, hogy ne hajtsunk át/rá/le 3 centiméternél magasabb tereptárgyon(ra/ról), mert felakadhatunk. Tették volna inkább arrébb…
Elindultunk, a Navee N65 stabil, masszív, nem kell azon aggódnunk, hogy egy kátyú kibillent bennünket az egyensúlyunkból. A kormány magasságát pár centivel azért feljebb állítottam volna, komfortosabbnak éreztem volna a menetet, de nem jelentett különösebb gondot, ez lehet az arany középút. A kormányoszlop holtjátéka nullának mondható, próbáltam rángatni a deckkel párhuzamosan előre-hátra, de meg sem mozdult. A levegővel töltött, nagy átmérőjű, széles, terepmintás gumik jól tapadnak, az út egyenetlenségeit kiválóan csillapítják, még huzamosabb ideig térkövön haladva sem volt az az érzésem, hogy kirázza a lelkem, mert szinte egyáltalán nem rázott. Hiába a nagy hasmagasság, az alacsonyabb padkák is gondot jelenthetnek, a fekvőrendőrökre, az emelkedő padkákra (autókiálló) – főleg első alkalommal – nagyon oda kell figyelni, nehogy felakadjunk bennük.
A teszt során murván, erdőben – agyagos úton, homokon is sokat közlekedtem; az eddig tesztelt rollerek közül most mertem kicsit gyorsabban haladni, mert végig stabilan tudtam tartani a vázat, nem akadtam el sehol. Természetesen többek között a mély homok az a felület ahol az átlagosnál nagyobb körültekintéssel kell haladni, mert az pillanatok alatt meg tudja fogni a kereket – főleg, hogy elől van motor -, így még kisebb sebesség mellett nagyot eshetünk, de a Navee N65 itt is jól teljesített. Ahol más roller elakadt, vagy előre billent – esetleg meg sem próbáltam vele ott közlekedni – a teszt alanya gond nélkül átment. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy egy tereprollerről beszélünk, sokkal inkább azt, hogy egy terepre is alkalmas rollerről van szó, mellyel kellő körültekintés mellett, akár kicsit lazább talajú erdőben is közlekedhetünk. A tárcsafék teszi a dolgát, a fékkart tövig behúzva állóra lehet fékezni a hátsó kereket, ha pedig vészhelyzet lép fel és nagy sebesség mellett hirtelen le kell lassítanunk, akkor az első elektronikus fék is besegít.
Hatótáv, akkumulátor
Más nem maradt hátra, mint kideríteni, hogy mekkora távot tud megtenni a roller egy töltéssel. Természetesen ez függ a sofőr tömegétől, az út minőségétől, az esetleges emelkedők nagyságától és darabszámától, de még a szél is befolyásolhatja. A gyári adat 15 km/h sebességgel, 75 kilós vezetővel, egyenes úton, szélmentes helyen, 25°C-ban akár 65 kilométer. Ez nagyon jól hangzik, nézzük meg, hogy valós körülmények között milyen távot lehet bejárni. Jelen esetben a valós körülmény azt jelenti, hogy 5°C és 10°C volt a két teszt út során, amit a szél miatt jóval hidegebbnek lehetett érezni, ezen kívül olyan sík út nincs a városban ahol élek, hogy csak azon tudjak közlekedni, tele van emelkedőkkel, lejtőkkel. Az öltözékem a következőkből állt: aláöltöző alul és felül, sínadrág, polár pulóver, síkabát – a hidegebb napon egy mellénnyel kiegészítve – nyakmelegítő, kesztyű és bukósisak. Összesen nagyjából 85 kiló lehettem így felöltözve, ezért sem szeretek télen rollerezni. Az első menet a hóolvadás utáni napon történt, így az aszfalt vizes volt, pocsolyákkal tarkítva, de legalább lehetett tesztelni a vízállóságot és azt, hogy a sárvédők milyen mértékben látják el a funkciójukat. Látható, hogy igen messze voltam én is és az útviszonyok is az optimális állapottól, de ugye a gyári adat az csak egy érték, amit csak valóságos körülmények között tudunk ellenőrizni.
A teszt során az Amazfit GTR 47 mm-es aktivitásmérőjét használtam Amazfit (Zepp) appal, mint ahogy a tesztek során mindig. A rollert nem terheltem túl, így amikor a töltöttségjelző villogni kezdett, akkor 200-300 méteren belül megálltam és a mérést is leállítottam, a rollert pedig ha kellett, hazatoltam. Mivel az akkumulátor merülése jól követhető, erre csak ca. 200 méteren volt szükség úgy hogy, az utolsó 2 kilométeren végig emelkedőn közlekedtem. A téliesre forduló időjárás miatt csak két útra volt lehetőségem; tavasszal még bővítem a bejegyzést egy 15 km/h sebességgel történő-, (nagyjából) egyenes úton történő gurulásal.
A fenti képernyőképek alapján látható, hogy a Navee N65 kifejezetten pontosan méri a megtett táv hosszát, összevetve az órán látható értékkel. Sajnos felhős időben van rá példa, hogy rövid időre megszakad a GPS kapcsolat az Amazfiten, de az óra és a roller által mért értékek 5%-os eltérésen belül vannak, így véleményem szerint hihetünk a kijelzőn megjelenített értéknek. Igazság szerint a napi használat során nincs túl sok jelentősége, hogy méterre pontosan ismerjük a megtett út hosszát, sokkal fontosabb azt tudnunk, hogy egy teljes töltéssel hány alkalommal jutunk el a munkahelyünkig és vissza.
Akkor most következzenek az eredmények, magyarázatokkal együtt (szerkesztve 2022. májusban):
- első út: 10-15%-os emelkedők, lejtők között, teljes gázzal, az energiavisszanyerés ki volt kapcsolva
- második út: többnyire sík terepen, nem túl meredek, de hosszabb emelkedőkkel tarkítva, 20-25 km/h tartományban, erdőben, homokban, bekapcsolt visszatáplálással
- tavaszi út: teljes sebességgel, bekapcsolt energiavisszanyeréssel, főleg erdőben, hosszú, meredek emelkedőkön (utolsó három képernyőkép)
A legszélsőségesebb körülmények között igyekeztem bevetni a rollert, olyan helyeken, ahol az átlagfelhasználó valószínűleg nem fog közlekedni vele, ezzel is a nehezítve az akkumulátor és a motor dolgát. Igazán tetszett amit tapasztaltam, nézzük végig az említendő tulajdonságokat. A Navee N65 mindkét út során kezesbárányként viselkedett, öröm volt közlekedni vele, leszámítva a sokat emlegetett oldalkitámasztó felakadást. A sárvédők a vizet szépen felfogják, a kabátom minimálisan lett saras, pedig a közel két óra alatt végig nedves volt az úttest. A gyári adatként 25%-nak megadott hegymászó képesség (átszámolva nagyjából 14°) valós, ezt az emelkedőt leküzdi alattam is; eddig az egyetlen olyan általam tesztelt roller, ami feljött egy 3 utcán át tartó emelkedőn úgy, hogy nem kellett a tetejére feltolnom akkor sem, ha nem segítettem rá lábbal. Ez így persze nem sokat mond, az annál inkább, hogy a motor rövid ideig képes a 900 W teljesítmény leadására, ilyenkor jól jön egy kis plusz erő. Véleményem szerint, a megadott körülmények közötti használat esetén a gyár által közölt 65 km-es hatótáv elérhető vagy alulról nagyon szorosan megközelíthető.
Tavaszi út: a fő szempont a roller terepen való viselkedése és a hegymenet dokumentálása volt. A fenti galéria utolsó képen, a 8. és 13. kilométernél található tüske, egy-egy meredek emelkedőt takart, mindkettőre fel tudtam hajtani úgy, hogy a második legvégén egy 40%-os emelkedő tábla volt látható az út szélén. A videót egy számomra új eszközzel próbáltam elkészíteni, nem igazán lett jó, meg fogom ismételni és megosztom a linket. Viszont a videóból 2 képkockát kimentettem, az elsőn a hosszú emelkedő vége látszik a táblával, ennek a tetejére 9 km/h sebességgel jutottam fel, a második képen a másik helyszín látható.
A megismételt videón a fenti két helyszínen kívül látható erdei úton való haladás is, kötött/laza/mély homokos talajon, ezen kívül bekerült egy harmadik hosszú emelkedő is. A rollerrel végig harmadik sebességfokozatban közlekedtem, 25 kilométer megtétele után még 1 egységnyi energia maradt az akkumulátorban, a kijelző 44 Volt körüli értéket mutatott.
A négy sebességfokozat (séta/15/20/25 km/h) szépen felosztja a tartományt, viszont ha a tempomat aktív, akkor nem lehet váltani köztük. A legkisebb módban 6 km/h a legnagyobb sebesség, ilyenkor a világítás automatikusan bekapcsol és ki sem lehet kapcsolni, ezzel követve a látni és látszani elvet. A roller az utoljára beállított értéket megjegyzi és abban a módban kapcsol be a következő indítás során, ellenben a tempomat és a regeneratív fék csak akkor lesz újra aktív, miután a rollert párosítottuk az applikációval (az app az utolsó beállítást megjegyzi, ezért más teendőnk nincs). Ebben korábban tévedtem, nem kell újra párosítani az applikációval a rollert, megmarad a tempomat és a regeneratív fék beállítása. Utóbbi működése szépen látszik a kijelzőn, fékezés során az aktuális feszültég pozitív irányba változik, akár 1-2 Volttal is. A kikapcsolt és a bekapcsolt állapotot összehasonlítva, a két út során – nem tejesen azonos feltételek mellett – mintegy 35%-kal nagyobb volt a megtett út hossza, így érdemes ezt a funkciót bekapcsolva hagyni és minden indulás előtt összekapcsolódni a programmal.
Az applikáció használata
Sok szó esett már a telefonra telepíthető appról, melyből iOS és Android változat is létezik és a Go Navee névre hallgat, itt az ideje közelebbről is megismerni. A lenti képeken a bejelentkező képernyő és minden menüpont jól látszik, azzal együtt, hogy az első pár képernyőmentésen kínai feliratok látszódnak. Egyedül az „English” felirat és a tempomat ikonja ismerhető fel, de hiába állítjuk a programot angol nyelvűre, nem lesz változás. A harmadik újratelepítés után rákérdeztem a gyártónál, hogy a hiba az én készülékemben van-e és részben igen. Ahhoz, hogy a program angol nyelvre váltson, a telefonnak is angol nyelvűnek kell lennie, amint ezt beállítottam, azonnal mindent el tudtam olvasni. Nem tudom, hogy ez mennyire elterjedt megoldás, de magamtól nem jöttem volna rá. Szóval most a telefonom angol, de a screenshot-okat követve akár már vissza is állíthatnám magyarra és használhatnám a Go Navee-t kínaiul, nincs olyan sok menüpont, hogy kényelmetlenséget okozzon.
A kezdőlapon egyetlen gomb található; a bekapcsoló/Bluetooth, utóbbira rányomva, majd a Navee N65-öt kiválasztva a listából, az app nagyon gyorsan kapcsolódik a rollerhez, aminek a kijelzőjén megjelenik a Bluetooth jel. A főoldalon látható az aktuális sebesség, az akkumulátor állapota, az összes- és az aktuálisan megtett út, a mód, illetve egy hatalmas „Lock” felirat, mellyel a rollert egy gombnyomással zárolhatjuk. Ilyenkor a kijelző lezár és a Navee N65 csak a feloldás után indítható újra. A menübe belépve minden egyértelmű; válthatunk mértékegységet, aktiválhatjuk a tempomatot és a regeneratív féket, futtathatunk öntesztet, beállíthatunk egy új feloldási jelszót, ezen kívül számos adatot megnézhetünk a rollerünkről. Az applikáció egyetlen egy alkalommal sem fagyott le, gyors, könnyen kezelhető.
A lenti rövid videóban megnézhetitek magát a Navee N65 elektromos rollert, a menet közben készített felvételekkel majd tavasszal egészítem ki a bejegyzést, ha melegebbre fordul az idő. Összességében egy nagyon szerethető eszközről van szó, amennyiben meg tudjuk bocsátani neki azt a pár gyengeséget amit találtunk, vagy azok számunkra irrelevánsak. Úgy gondolom, a Navee N65 elektromos roller labdába rúghat a Ninebot MAX G30 mellett, bár jóval nehezebb annál, így más tulajdonságaival kell megnyernie a vásárlóit.
Amostani alkalommal egy jól megépített, nagy hatótávval rendelkező elektromos roller került tesztelésre, ami nem volt más, mint a Navee N65 – a teljes összefoglalót lejjebb olvashatjátok. Amennyiben kérdésetek lenne a vásárlás előtt, vagy a működéssel kapcsolatban, ezeket regisztráció után a teszthez kapcsolódó fórumban tudjátok feltenni. Az oldalunkon szereplő össze elektromos roller (és -kerékpár) ajánlatunkat itt találhatjátok meg.
Összefoglaló
A Navee N65 talán egy városi terepjáróhoz hasonlítható a legjobban, aki nem esik kétségbe ha a városon kívül is teljesítenie kell és véletlenül koszos lesz a váza. Mert itt is, ott is megállja a helyét, képes lépésben is haladni, de a tartós 25 km/h-s sebesség sem okoz neki gondot, ráadásul egy töltéssel egészen sokáig bírja. A rosszul elhelyezett kitámasztója okozhat meglepetéseket, ahogy az IPX4-es besorolása sem a legjobb, de talán ez a két megemlítendő dolog vele kapcsolatban a tömegén kívül. Vihető, de hosszú távon fárasztó, illetve lift nélküli lakásokba nem lehet egy élmény a feljuttatása. Nem tartozik az olcsó elektromos rollerek közé, de minőségi építésű, masszív, köszönhetően a szénacél váznak és az alumínium/magnézium ötvözetből készült egyéb alkotórészeinek, így valószínűleg az előállítási költsége sem alacsony. A Geekbuying jelenlegi akciójában 700$ alatt vásárolható meg európai raktárból történő szállítással, így a vásárlás összegét a szállítási díjon kívül más nem terheli és gyorsan megérkezik. Személy szerint egy nagyon szerethető eszközről van szó, amennyiben az oldalkitámasztó javítva lesz, azonnal megkapja az ajánlott matricát.
- innovatív összecsukhatóság
- ki/be kapcsolható regeneratív fék
- applikáció
- nagy hatótáv
- jó építési minőség
- stabilitás
- 10 hüvelykes kerekek, levegős gumik
- széles terepmintázatú gumik
- tempomat
- a megtett távolság pontos mérése
- bekapcsoláskor az utolsó használt mód aktív
- nehéz
- az oldalkitámasztó alacsonyan van
- csak IPX4-es besorolás
- nincs lengéscsillapító
- a gázkar hajlamos megszorulni
- a kormánymagasság nem állítható
- az applikáció nyelve függ a telefon beállításától
A Navee N65 elektromos rollert itt tudod megvásárolni
Még több elektromos roller ajánlat
Friss ajánlatok minden nap
Köszönjük, hogy olvasol minket. Azon fáradozunk, hogy a lehető legjobb ajánlatokat oszthassuk meg Veled. Maradj velünk, építsünk közösséget!