A "MUTASD A KUPONKÓDOT!" gomb megnyomása után az akciót tartalmazó weboldal új ablakban megnyílik és a kuponkód a vágólapra kerül.
XP-Pen Artist Pro 16TP grafikus tablet teszt
Már több, mint negyven évvel ezelőtt fogtam először kézbe fényképezőgépet, azóta mondhatni elválaszthatatlan társak lettünk. A mai napig emlékszem azokra az estékre amikor apámmal bezárkóztunk a fürdőszobába, besötétítettünk, bekevertük a hívót és a fixírt, előkészítettük a stopfürdőt majd vártuk a csodát. Az első pár percben csak a mezítlábas Kossuth parazsa világította meg a helyiséget, később persze a vörös színű izzó is besegített. Máig kitörölhetetlen emlék a fotópapíron megjelenő első felismerhető alak vagy helyszín – ezeket az édesapámmal együtt töltött közös estéket talán jobban vártam, mint a Planetáriumot vagy a játszóteret. Abban az időben a digitális technológiának még nyoma sem volt, sőt, a színes filmek otthoni nagyítása is speciálisabb eszközöket, több odafigyelést igényelt, ezért az esetek 90%-ában fekete fehér fotó lett a végeredmény.
Természetesen már az analóg technológia korában is szükség volt utómunkára, még ha ez teljesen más módon is történt, mint manapság. Akkoriban számítógépes programok helyett a beavatkozások a laborban történtek; ha a bebukott részeket kevesebb ideig érte fény a levilágítás során, akkor azok világosabbak lettek, ha pedig az égbolt égett ki, arra a plusz megvilágítási idő volt a gyógyír. A végeredmény szempontjából fontos volt fotópapír típusa (kemény, normál, lágy), a hívó sűrűsége, hőfoka. És akkor még nem esett szó magáról a filmről, mely dobozán az egyik legfontosabb elolvasnivaló az ASA/DIN értéke volt – az ASA az ISO amerikai megfelelője, így most az érzékenységről beszélünk -, de vásárolhattunk technikai- vagy akár portréfilmet is.
Ne gondoljátok, hogy itt vége is van a történetnek, mert még nem beszéltünk a negatívon vagy a kész papírképen végzett módosításokról. A negatívon végzett módosításokkal a bőrhibákat lehetett könnyen eltüntetni; ahol festék érte a felületet, ott a végeredmény világosabb lett, mert kevesebb fényt engedett át a levilágítás során. A papírképen pedig a felület szikével történő kapargatása után világosítottak a végeredményen. De nem csak a hibákat lehetett eltüntetni/korrigálni, hanem teljesen új világot létrehozni sem volt lehetetlen; gondolhatunk az egy képkockán való dupla expozícióra vagy a tükrözésre – az egyik kedvenc fotómon a Panni fagyizó előtt jobbról és balról is támasztom a kandelábert.
Ma már teljesen más a helyzet, a negatívot felváltotta a Lightroom, a DXO, a hagyományos retusálást a Photoshop, a Capture One vagy az Affinity Photo és az elkészült képeket sem igazán fogjuk már kézbe; az emlékeink monitoron keresztül – vagy szerencsésebb esetben fotókönyvekből-, fine art albumokból – mosolyognak vissza ránk. De abban megegyezhetünk, hogy akár szakemberre bízzuk a családi képek elkészítését, akár saját magunk fotózzuk a családot, utómunkára még mindig szükség van – sőt, talán jobban, mint eleink idejében volt.
A hosszúra sikerült bevezető után térjünk rá a lényegre; úgy vélem, hogy a mostani bejegyzés leginkább a profi fotósok-, az igényes amatőrök-, a gyakorló grafikusok szívét dobogtatja meg, mert nem másról lesz szó, mint az XP-Pen Artist Pro 16TP grafikus tabletről (TP: touch/pro), mely segítségével az utómunka vagy egy logó tervezése, szinte gyerekjátékká válik. Hiszen a kijelző olyan tulajdonságokkal rendelkezik, mint a 4K felbontás (3840×2160), a 15,6″-os átmérő, az érintésérzékeny multi-touch kijelző, a 92%-os AdobeRGB- és 124%-os fedettségű sRGB színtér, illetve a PH2 jelű stylus beépített digitális radírral, 8192 nyomásfokozattal és 60 fokos dőlésszöggel. Csemegeként az AC19 típusú – kifejezetten kedvező árfekvésű – vezeték nélküli távirányítóról is szó esik majd, mely forgatógombjának- és 9 programozható gyorsbillentyűjének segítségével soha nem látott szabadságot biztosít a felhasználójának, ráadásul nem csak XP-Pen termékekkel működik együtt, bármely digitális rajzszoftverrel használható.
A kínai Shenzhenben található, 2005-ben alapított XPPen termékeivel több, mint 130 országot és régiót fed le. Hisznek abban, hogy az innovatív, trendteremtő, vezető termékeik képesek támogatni a tervezők és a felhasználók új generációját abban, hogy kifejezhessék kreativitásukat.
Ugyan személy szerint a fotózásban szereztem tapasztalatot az elmúlt évek során, de a grafikus tablettel történő ismerkedés során azt vettem észre, hogy egyre többször kapcsoltam be az XP-Pen Artist 16 TP kijelzőjét és indítottam el az ingyenes Kritát, hogy rajzoljak valamit – a legtöbbször segítségül hívva a mesterséges intelligenciát (AI) a kiinduláshoz, ezen kívül a húgom esküvőjének képeivel is ezen keresztül dolgoztam, hogy meg tudjam osztani a tapasztalataimat. Egyébként a tablet vásárlója jogosulttá válik egy ingyenes szoftver letöltésére is; többek között az openCanvas, az ArtRage 6 és a Cartoon Animator között lehet válogatni – a program igénylése a gyártó weboldalán keresztül történik, az ehhez szükséges link a főoldal közepén található.
Nem is maradt más hátra, mint közelebbről megismerni a hardvert; a számos fénykép mellett próbálom a lehető legrészletesebben bemutatni a működését, ezért előre is elnézést kérek a nem éppen kimagasló rajztudásomért.
Általános leírás
Engedd szabadjára kreativitásod; tervezz, retusálj, rajzolj vagy modellezz az XP-Pen Artist Pro 16TP grafikus tablet nagy-, 15,6 hüvelykes kijelzőjén keresztül. A 92%-os AdobeRGB és a 124%-os sRGB színtér lefedettséggel és 1000:1 kontrasztaránnyal rendelkező 4K UHD-kijelző segítségével folyamatosan nyomon követheted a végeredményt. A kijelző speciális bevonata megakadályozza a visszatükröződést, így a kép egyenletes, szemcséktől mentes lesz. Használd ki a tollal történő kifejlesztett rajzolás és a többérintéses vezérlés kifinomult kombinációját, ahol az ujjaid mozdulatával nagyíthatsz, kicsinyíthetsz vagy akár forgathatod a vásznat, a felesleges elemeket pedig egy húzással eltüntetheted.
- XP-Pen Artist Pro 16TP grafikus tablet kreatív rajzoláshoz, retusáláshoz, grafikus munkákhoz
- teljesen laminált, 16″-os, 3840×2160 felbontású (UHD) kijelző élénk színekkel
- 92%-os AdobeRGB- és 124%-os sRGB színtér fedettség
- tükröződésmentes kijelző
- stylus 8192 nyomásfokozattal, 60 fokos dőlésszöggel és digitális radírral
- többérintéses képvezérlés
- két USB-C csatlakozó port
- rögzítőnyílás a kijelző védelmére
- választható ajándék szoftver
Főbb jellemzők
Általános | Márka: XP-PEN Típus: grafikus tablet Modell: Artist Pro 16TP Szín: ezüst |
Jellemzők | Anyag: alumínium Kialakítás: unibody Kijelző típusa: IPS, többérintéses képvezérléssel Kijelző felbontása: 3840×2160 (UHD) Érzékelőréteg felbontása: 5080 lpi Aktív felület: 345,6×194,4 mm Kontraszt: 1000:1 Színtér: 92% AdobeRGB, 124% sRGB Fénysűrűség: 250 cd/㎡ Színmélység: 8 bit Betekintési szög: 178° Oldalarány: 16:9 Stylus: PH2-D, akkumulátor mentes, digitális radírral, 1 db gyorsgombbal Nyomásérzékenység: 8192 szint Dőlésszög: 60° Precizitás: ±0,5mm középen, ±1,5 mm a sarkokban Frissítés gyakorisága: maximum 220 RPS Csatlakozók: 2 x USB-C Tápellátás: 12V/1,5A Kompatibilitás: – Windows 7 és újabb – Mac OS X 10.10 és újabb – Chrome OS 88 és újabb – Android (USB3.1 DP1.2) operációs rendszerekkel |
Méret és súly | Termék súlya: 1.520 gramm Termék mérete (HxSzxM): 406,4×263,1×15,4 mm |
A doboz tartalma | 1 x XP-Pen Artist Pro 16TP grafikus tablet 1 x stylus 1 x stylus tartó 9 db extra heggyel 2 x USB-C – USB-C kábel 1 x kettő az egyben kábel (USB-C – USB-A/HDMI) 1 x EU szabvány szerinti hálózati adapter (max. 20 W) 1 x rajzkesztyű 1 x tisztítókendő 1 x jótállási jegy 1 x többnyelvű használati utasítás |
Kicsomagolás, első benyomások
Az XP-Pen Artist Pro 16TP grafikus tablet a gyártó Németországban található raktárából érkezett, az európai webáruházból történő vásárlások esetén a megrendelések kiküldése innen történik. A feladástól számítva 3 napra volt szükség ahhoz, hogy a kezembe foghassam a nyomkövetéssel érkező terméket.
Az extra védelmet nyújtó natúr színű karton hatalmas kontrasztot mutat a belterében utazó dobozon található grafikával, egy újabb olyan terméket vehetünk kézbe, ahol a csodák már a csomagolásnál kezdődnek. A doboztetőn található – The jungle című – futurisztikus grafika Shan Jiang kínai illusztrátor nevéhez fűződik, aki szakmájában elismert alkotónak számít, a rajzot elnézve nem is minden ok nélkül. Az illusztráció a kemény kartonból hajtogatott kartondoboz oldalfalain folytatódik, a zöld szín szinte észrevétlenül alakul át alapszínné. Alul a főbb tulajdonságokat olvashatjuk el, külön kiemelve a képernyő átmérőjét, a többujjas vezérelhetőséget, az UHD felbontást és a stylus dönthetőségét.
A tetőt leemelve az előző alkotás még félkész állapota látszik, ez a vastag-, a belső oldalán szivaccsal bélelt kartonlap ad extra védelmet a beltartalomnak az egész tabletet körbeölelő fólia mellett, melyről egy nyuszi mosolyog ránk, kezében a gyártó e-mail címével és a nyitvatartási idővel – mindezt hat nyelven feltüntetve. A beltartalom könnyen átlátható, az XP-Pen Artist Pro 16TP grafikus kijelzőt kiemelve láthatjuk meg az EU szabvány szerinti – maximálisan 20 W teljesítményű – hálózati adaptert, jobb oldalon a stylus fémből készült tokját, illetve az egyik XP-Pen logós papírdobozban a kábeleket, a rajzkesztyűt, és a mikroszálas tisztítókendőt, míg a másikban a használati utasítást és a garanciakártyát. A három darab tartozék kábel közül kettő Type-C/Type-C kialakítású, melyek közül az egyik a teljes értékű USB-C csatlakozóval szerelt laptopok/videókártyák csatlakoztatására szolgál, míg a másik a tápellátásért felel. Azokon a számítógépeken, ahol nincs vagy nem teljes értékű a fenti csatlakozó, ott a másik kábelt tudjuk használni, aminek az egyik vége Type-C típusú, míg a másik egy HDMI/USB-A kombó. A tablet kompatibilis a Mac OS X operációs rendszerekkel is a 10.10-es kiadástól fölfelé, így ezeken az eszközökön a Thunderbolt aljzatot használhatjuk. Igazán elfért volna még egy tartó is a készletben, de sajnos ezt nem kapunk a csomagban, pedig a brand egyik prémium termékről beszélünk.
Az unibody kialakítású tablet felülete letisztult, az érintőkijelzőt felül és az oldalakon két és fél-, míg alul három centiméter széles fekete sáv keretezi, utóbbin a brand neve van feltüntetve fehér színben – az aktív felület 345,6×194,4 mm nagyságú. Külön védőfóliára nincs szükség – bár vásárolható -, mert az egész felület laminált, a tükröződésmentes üveg pedig segít csökkenteni a szem elfáradását. A fém hátlap egyrészt csökkenti a hőt, másrészt stílusos megjelenést kölcsönöz a terméknek, ezen kívül a rajta található négy gumitappancs biztosítja a csúszásmentes használatot. A bal élen találjuk a módválasztó és a bekapcsoló gombokat, míg a tablet felső részén balról jobbra haladva a menü nyomógombját a léptetéshez szükséges + és – gombok követik. Középről a két darab Type-C aljzat néz vissza ránk, körülfogva a biztonsági zár csatlakozási pontját, utóbbi jó ötlet, bár otthon környezetben nem tartom valószínűnek a használatát.
A PH2-D típusjelű stylus egy fém tartóban kapott helyet, melynek a végét benyomva nyílik a tároló. A tollon kívül 9+1 darab hegyet is rejt a tok, illetve a hegy kivételéhez használatos apró lyukacska is megtalálható a gumírozott felületen. Az 14,6 gramm tömegű- és ca. 15 centiméter hosszú eszköz akkumulátor nélküli kialakítású, így a használat során nem kell attól félnünk, hogy rajzolás közben lemerül. Anyaga műanyag, egyetlen dedikált gomb található az oldalán, illetve egy digitális radír a végén. A shortcut mikrokapcsolója nem igazán emelkedik ki a toll oldalából, így nem könnyű megtalálni rajzolás közben, ami – főleg az első időkben, amíg nem ismerkedünk meg jobban az eszközzel – lassíthatja a munkánkat. Sajnos a PH2-D nem kapta meg az X3 Smart Chip technológiát, mellyel a rajzolás élménye még hitelesebbé válna – az a TP nélküli verzió kiváltsága – cserében ott le kell mondanunk az érintőfelületről és az UHD felbontásról.
A nagyjából másfél méter hosszúságú, jó minőségű csatlakozókábelek végeit műanyag kupakok védik, a legnagyobb gond használatuk során az lehet, hogy rövidek; amennyiben a számítógépünk egy íróasztal oldalsó szekrényében található és nem az asztal tetején áll, akkor ez gondot okozhat – személy szerint nekem egy új lyukat kellett vágnom a hátsó furnérlapon, szerencsére hálózati csatlakozóval jól el vagyok látva, így ez nem nehezítette meg a dolgom. Bár nem kötelező másodlagos áramforrást használnunk, de az adapter lehetővé teszi a kijelző maximális fényerejének kihasználását – külön táplálás nélkül az XP-PEN Artist Pro 16TP fényereje 100%-ról 50%-ra csökken (gyári adat, nálam kizárólag a kettő az egyben kábelt használva be sem kapcsolt a kijelző).
Az XP-Pen Artist Pro 16TP grafikus tablet használatba vétele
Ahhoz, hogy elkezdhessük a munkát az XP-Pen Artist Pro 16TP grafikus tablettel, első körben helyet kell csinálni neki a munkaállomásunkon és eltervezni, hogy mi hová fog kerülni. Ez a tanács leginkább az asztali számítógépeket használók számára bír jelentőséggel, mert a kijelző méretes, kell hely az egérnek, a billentyűzetnek is, ezen kívül a korábban említett esetleges kábelhosszúság-problémát is orvosolni kell, ha szükséges. Ha ezekkel megvagyunk, akkor csatlakoztassuk a tabletet a számítógépünkhöz és indulhat az ismerkedés – javaslom, hogy az eszköz másodlagos kijelzőként legyen beállítva. Mivel a gyári csomagolás nem tartalmaz tartót, illetve a tableten sem találhatóak kihajtható lábak, ezért érdemes egy stabil gyári állványt is beszerezni, esetleg a cserehegy-csomag és a távirányító is a kosárba kerülhet a megrendelés során.
Az első lépés, hogy letöltsük a termék oldalán elérhető drivert és telepítsük, mert enélkül a funkciók nem működnek. A leírás szerint a telepítés idejére érdemes kikapcsolni a vírusirtó szoftvert, de nálam nem okozott problémát, hogy ignoráltam ezt a kérést, gond nélkül települt az applikáció bekapcsolt ESET Internet Security mellett is. Amennyiben Windows operációs rendszert használunk, van még egy kis dolgunk a megfelelő használat érdekében, mert alapbeállítások mellett csak elsődleges kijelzőként tudnánk az érintőfunkciókat használni, ez pedig számomra nem igazán kellemes felhasználás. Elég sok időmbe tellett, míg megtaláltam a megoldást, hogy Nektek ne kelljen ezzel foglalkozni, mutatom, hogy mit csináltam a siker érdekében. Egyébként a teszt címe is innen adódik; amíg nem tudtam az elvárható módon munkára fogni az Artist Pro 16TP-t, addig – hiába voltak szép színei és könnyű kezelhetősége – nem igazán voltunk barátok, a probléma megoldása után ez gyökeresen megváltozott.
A Windows 8 érkezésével eltűnt a hagyományos start menü, helyét a csempék váltották fel, majd a későbbi kiadásokban újabb és újabb változások érkeztek, melyek kapcsán az addig megismert elrendezések is megváltoztak. Jelen esetben a vezérlőpulton belül található “Táblagép beállításai” menüpontot kell elérnünk, amire a leggyorsabb mód, hogy a tálcán lévő keresőbe beírjuk a “vezérlőpult” kifejezést, majd az alapértelmezett “Kategória” nézetet “Nagy ikonok”-ra váltjuk, és már láthatóvá is válik a keresett pont. Itt az XP-Pen Artist Pro 16TP grafikus tabletet kiválasztva (MD160U) és a “Beállítások”-ra kattintva tudjuk engedélyezni az érintéses bevitelt – a teljes folyamat az alábbi képeken követhető.
Elvileg ezekkel a beállításokkal, másodlagos kijelzőként definiálva, az XP-Pen Artist Pro 16TP grafikus tableten Windows 10/11 operációs rendszer alatt is működik az érintés funkció – esetlegesen egy újraindítás szükséges lehet, de előbb a driverben is be kell állítanunk a kívánt paramétereket.
A szoftver letöltése és elindítása után a lenti galériában látható felület fogad bennünket. A bal felső sarokban van lehetőségünk kiválasztani és beállítani a már csatlakoztatott és jelenleg is aktív eszközeinket. Első körben fókuszáljunk az XP-Pen Artist Pro 16TP grafikus tabletre, azon belül is a “Work area” menüpont alatt elérhető beállításokra, mely a “Screen” és a “Pen Display” alpontokra oszlik. Az első pontban tudjuk beállítani azt, hogy a vezérlés melyik képernyőre legyen hatással. Ha több monitort használunk duplikált módban (azaz minden monitor/kijelző ugyanazt a képet jeleníti meg), akkor az eszköz munkaterülete az összes monitorhoz/kijelzőhöz hozzá lesz rendelve. Amikor a toll mozog a munkaterületen, a kurzor az összes monitoron/kijelzőn egyszerre mozog.
Amennyiben több monitort használunk kiterjesztett módban (jelen beállítás, ahogy korábban említettem, az Artist Pro másodlagos monitorként van beállítva, kiterjesztett módban), akkor ki kell választanunk a munkaterületet az illesztőprogram felületén a megfelelő monitorhoz történő hozzárendeléshez. Jelen esetben az a cél, hogy csak a másodlagos monitoron dolgozzunk ezért az alábbi beállítási lehetőségek közül a másodikat kell választanunk:
- teljes képernyő beállítása: a kiválasztott monitor képernyőterületének maximális beállítása
- képernyőterület beállítása: a legördülő menüből válasszuk a Monitor2 beállítást
- testreszabás: a koordinátákat kézzel vagy egér segítségével adhatjuk meg a megfelelő beviteli mezőkben
A fenti beállításokok kívül kalibrálhatjuk a pen helyzetét a kurzorhoz képest, ekkor 1-1 célkereszt jelenik meg a tablet 4 sarkában, majd a közepén, ezekre a pontokra a tollal rábökve pontosan beállíthatjuk az eszközt.
A “Pen Display” menüpont a toll és az érintés aktív felületét adhatjuk meg, szintén több lehetőség közül választva. Ezek sorban a következőek:
- teljes terület: az előző menüpontban kiválasztott képernyő teljes területe
- testreszabás: az aktív terület nagyságát szabadon megváltoztathatjuk
- arány: a kijelző(k) méretarányának megfelelő aktív terület beállítása
A következő lépésben a “Pen Settings” menüpontban a stylus tulajdonságait állíthatjuk be, illetve azokat az programokat rendelhetjük hozzá a driverhez, ahol dolgozni szeretnénk vele. Ehhez az “Application” sorában található fogaskerékre kell kattintanunk, majd egyesével kiválasztani azoknak a már telepített programoknak (Krita, Adobe Photoshop, Illustrator, stb.) az .exe fájlját, melyekben használni szeretnénk a digitális tollat. Amennyiben ezzel megvagyunk, az applikáció ikonjára kattintva programonként tudjuk konfigurálni a stylus végén található digitális radír és az egyetlen shortcut gomb működését, de még a nyomás erősségét is hét lépésben. Bármilyen billentyű-kombinációt használhatunk; én a gyári beállításokat változatlanul hagytam (jobb klikk/digitális radír) és a korábban említett távirányítót programoztam fel – ennek az eszköznek a beállítása is látható a fenti galériában. Az előzőeken kívül kapcsolhatunk egér-módot, amikor a stylus “elkapja” az egérmutatót és azt követi, aktiválhatjuk a Windows Inket, illetve a fogaskerékre kattintva letilthatjuk a gyorsbillentyűt, a nyomás- és a döntésérzékelést, betölthetjük és kiexportálhatjuk a jelenlegi konfigurációt és még diagnosztikát is indíthatunk.
Elkészült a set up, mentés után ideje újraindítani az operációs rendszerünket. Amennyiben az XP-Pen Artist Pro 16TP grafikus kijelző még mindig nem működne megfelelően (például az elsődleges képernyőt vezérelnék a tableten végrehajtott érintések), akkor a rendszer teljes indulása után csatlakoztassuk a displayt és tökéletesen fog működni. Ez nem a kijelző-, sokkal inkább a Windows képernyőkezelésének a hibája.
Jellemzők, tapasztalatok
Abeállítások után itt az ideje az ideje, hogy munkára fogjuk a tabletet. A digitális rajztábláktól eltérően, magán a grafikus kijelzőn fogunk dolgozni, azt fogjuk nézni, azaz a fejünk nem előre – az elsődleges monitor irányába – fog állni, hanem a az íróasztal lapja felé. Éppen ezért, hogy a helyes testtartás biztosítva legyen, érdemes egy tablettartót beszerezni és arra helyezni az eszközt és úgy dolgozni vele. A gyári kiegészítővel nem lőhetünk mellé, de ha más modellre esne a választásunk, akkor is minőségi darabot válasszunk, ne azon a pár forinton múljon a biztonság, mert például a tartó összecsuklik a terhelés hatására.
A mellékelt Lycra anyagú, mosható, csúszásmentes kesztyűt is érdemes használni; csökkenti a súrlódást a kéz és a tablet között, semlegesíti a szennyeződéseket vagy az izzadságot. A tollat fogó kéz közvetlenül érintkezik a táblagép felületével, már kisebb bőrnedvesség hatására is lassul a munka, megakad a kéz éle rajzolás közben. A kesztyűt jobb és balkezesek is használni tudják, a csomagban 1 darab található belőle.
A fenti galériában látható, hogy mekkora területet látunk, ha teljes felbontásban használjuk a kijelzőt (3. kép); véleményem szerint ez a beállítás akkor lehet jó megoldás, ha kifejezetten jó a szemünk, vagy távirányítót használunk, illetve, ha át kell látnunk egy nagyobb felületet, mert például hálózatot tervezünk. Ha leginkább fotót retusálunk vagy kisebb területen dolgozunk, akkor érdemesebb a Windows képernyő beállításoknál a méretezést 300%-ra (ajánlott beállítás) vagy 200%-ra állítani (1. és 2. kép), de véleményem szerint a legjobb eredmény felhasználónkként változó, így ezt mindenkinek saját magának kell megtapasztalnia és beállítania a számára leghasználhatóbb értékre.
Magán az XP-Pen Artist Pro 16TP grafikus tableten található gombok közül talán a bal oldali alsónak van a legnagyobb szerepe, ugyanis ezzel a kijelző működését tudjuk beállítani, mégpedig három különböző mód közül – a gomb nyomkodásával – választva:
- a sytlus és az érintéses funkciók együttes használata (Windows rendszeren érhető el)
- toll prioritásos mód (alapbeállítás)
- az érintéses funkciók nem érhetőek el
A második beállítás a legtöbb felhasználási területre megfelelő, nem véletlenül ez a gyári érték. Ha a stylust és az érintési funkciókat azonos súllyal szeretnénk használni, akkor azzal csak a saját életünket nehezítjük; ilyenkor óhatatlanul elnyomkodunk valamit a kezünk csúsztatása közben. Így nem is látom túl sok értelmét az első opciónak, hiszen a második esetet választva is működik minkét felhasználási mód és itt a toll kap elsőbbséget, ha egyszerre rajzolunk és érintünk, ráadásul a legtöbb felhasználó az XP-Pen Artist Pro 16TP grafikus tabletet egyszerre egy kézzel használja. A kesztyű szerepe itt is megmutatkozik; mivel nem kapacitív, ezért a laminált felülettel érintkezve sem vált ki véletlen érintést.
Amennyiben közelebbről is meg szeretnétek ismerni a grafikus tabletekkel való munkát, a bennük rejlő lehetőségeket, akkor érdemes egy pillantást vetnetek a Skillshare on-line tanfolyamaira, ahol a témába vágóan is számos előadást találhattok. Erre a linkre kattintva indíthatjátok el a 30 napos próbaidőszakot, mely a szolgáltató Általános Szerződési Feltételeinek értelmében bármikor le is mondható. Amennyiben maradnál és tovább tanulnál, akkor a aff30d21 kuponkód az éves tagsági díjból 30% kedvezményt biztosít.
Magának az XP-Pen Artist Pro 16TP tabletnek a beállításait az eszköz tetején található ball oldali gombbal érhetjük el, a funkciók kiválasztása és a megerősítése is vele történik, a menükön belül pedig a szomszédos +/- gombokkal lépdelhetünk. A menüpontok négy különböző csoportra oszlanak, mégpedig az alábbiak szerint:
- Scene mode: hét különböző előre definiált beállítási lehetőség a fényerő és kontraszt arányára
- Picture setting: a megjelenítési beállítások megváltoztatására szolgáló menüpont, beállíthatjuk a fényerőt, kontrasztot, ki/be kapcsolhatjuk a dinamikus kontrasztarányt, valamint színárnyalatot, a színtelítettséget és az élességet állíthatjuk
- Color temperature setting: 5000/6500/7500/9300 K értékek közül választhatjuk ki a színhőmérsékletet, beállíthatunk sRGB vagy AdobeRGB színteret, ezen kívül az RGB értékeket manuálisan is megadhatjuk
- OSD setting: az OSD feliratok nyelve (magyar nincs), -átlátszósága, -helyzete állítható be ebben a menüpontban
Ha az XP-Pen Artist Pro 16TP grafikus tablet beállítása is megtörtént, akkor ideje rajzolni is valamit, például színes vonalakat különböző típusú és tulajdonságú ecsetekkel. Az Adobe Photoshop és a Krita ecsetkészlete között találhatunk hasonlóakat, így a két programban vonalait nagyjából össze lehet hasonlítani. A driverben a Windows Ink checkbox-ot ki kell pipálnunk ahhoz, hogy a nyomásérzékenység is működjön. Látható, hogy az ecsettől függően a vonalvastagság, a fedettség változik. A húzás végén a Krita hajlamos egy kis farkat hagyni a vonal végén, amit a felhasználók korábban már jeleztek az XPPen-nek, de még nem született rá megoldás.
Ha nem csak vonalakat szeretnétek huzigálni, hanem színeznétek is, akkor a második előtte/utána képen látható a produkcióm, igazság szerint csak a képzelet szab határt a végeredménynek. Itt nem a tökéletes munka volt a cél, hanem a különböző hatások bemutatása. Az ecsetek között váltogatva lépésenként meg tudjuk találni azt a pár eszközt, amivel a leghatékonyabbak lehetünk és illik a stílusunkhoz. A digitális radír jó dolog, elég csak megfordítani a stylust és kitörölni a téves vonalat vagy a kontúrból kilépő színt, de néha sajnos nem vált automatikusan, ilyenkor még egy felesleges vonalunk keletkezik ahelyett, hogy a korábbi eltűnne. Nem minden program esetében van így, ahogy tapasztaltam, főleg a Kritában hibázik. Ha működik, akkor nagyon hasznos, feleslegessé teszi az egérrel való kattintást vagy a billentyűzet használatát.
Amennyiben valaki komolyabban foglalkozik a fotózással, akkor előbb-utóbb eljut arra a szintre, hogy az utómunkához valamilyen digitális táblát használ. Sokkal gyorsabb a munka és pontosabb a végeredmény, mint egér használatával. Már egy belépő szintű tábla is hatalmas előrelépés – eddig egy Wacom Intuos S-et használtam, így van összehasonlítási alapom -, de ha nem a monitoron kell néznünk, hogy éppen mit csinálunk, hanem közvetlenül a szemünk előtt lévő kijelzőn dolgozhatunk a képpel, az maga a katarzis. Főleg, ha az a kijelző minőségi, amire itt nem lehet panasz, hiszen a 92%-os AdobeRGB- és 124%-os sRGB fedésnek köszönhetően a kijelzőn valóban azokat a színeket látjuk amit megálmodtunk, emellett az egyénileg beállítható RGB értékeknek köszönhetően nincs akadálya egy kalibrált színprofil használatának sem. A 178°-os betekintési szögnek hála, nem találunk olyan pozíciót, ahonnan ne látnánk jól a kijelző tartalmát, még ha többen is nézzük egy időben.
A képernyő teljesen laminált, ami azt jelenti, hogy a külső üveg közvetlenül a képernyő anyagára került, míg sok képernyőn légrés van közöttük. Az utóbbi – részben laminált – kialakításnak a gyártása olcsóbb, de művészek számára nem ideális. A légrés miatt eltérés van aközött, hogy hol érinted meg a képernyőt, és azt hol érzékeli az eszköz – a teljesen laminált képernyővel nincs ilyen probléma. A képernyő pontosan ott érzékeli az érintést, ahol szeretnéd, a parallaxis hiba elenyésző.
A stylus gördülékenyen siklik az XP-Pen Artist Pro 16TP kijelzőjén, parallaxis hiba nem észlelhető, a toll mindig ott rajzol, ahol látod. Ez alól egyedül azok az esetek kivételek, amikor a számítógép számolási feladatot végez a háttérben – nálam egyedül akkor fordult elő ilyen eset, amikor OBS Studio-ban 4K-ban rögzítettem a képernyőt.
Véleményem szerint a tablet fotóretusálásra is kitűnően használható, 1-2 pixel szélességű ecsetekkel és egyéb eszközökkel is kitűnően lehet dolgozni. Windows operációs rendszeren jól működik az érintéses nagyítás (két ujjunkat széthúzzuk a kijelzőn) és a mozgatás (két ujjunkat párhuzamosan mozgatjuk), bár arra figyelnünk kell, hogy a mozdulatok közben ne tegyünk tekerő mozdulatokat, mert akkor a vászon is fordul, hiszen az a harmadik vezérlési mód amit használhatunk. Sok időmbe telt amíg megtanultam, hogy hogyan tudom elkerülni a vétlen forgatást, nagyjából 1-2 hét használat kellett hozzá, hogy az történjen amit én szeretnék. De ez megbocsájtható, hiszen magát a forgatást sosem használtam egérrel, pedig hatalmas könnyebbséget jelent például egy kósza belógó hajszál eltüntetésénél. Természetesen az érintés mellett a tollal való vezérlés is kitűnően működik.
A fizikai (gyors)gombok hiánya érthető, de fájó pont, éppen ezért a korábban említett – AC19 típusú – vezeték nélküli távirányító beszerzése kifejezetten ajánlott. Szoftveres megoldást a RadialMenu jelenthet, mely nagyjából azonos a Wacom On-Screen Control funkciójával – személy szerint együtt használom őket, így a programok menüpontjait minimálisan kell csak használnom, szinte mindent meg tudok oldani a gyorsgombokra programozott billentyű-kombinációk segítségével. A vezeték nélküli távirányító tekerőgombjának közepén található gomb segítségével pillanatok alatt lehet váltani a méretezés, görgetés, ecset méret és forgatás funkciók között – ezeket természetesen nem tudják a szoftveres változatok.
A fenti – Midjourney AI generálta – képet Kritában vettem kezelésbe és színeztem ki. Menet közben eltüntettem pár hajszálat és szeplőt, pont, mint egy valódi fotón. Végezetül az arcbőr és a háttér is kapott egy kis színt. A fenti példákkal nem az volt a célom, hogy a végeredmény professzionális legyen, sokkal inkább az, hogy megismerjétek a felhasználási területeket. A kijelző a fentieken kívül használható Android rendszerű telefonokkal, a specifikációban megadott feltételek esetén, illetve Nintendo Switch-csel is összekapcsolható, bár utóbbit nem állt módomban kipróbálni.
XP-Pen Artist Pro 16TP, az Artist Pro 16 és az Artist Pro (2nd Gen) összehasonlítása
Az alábbi táblázatban a gyártó közel 3 azonos méretű, de más és más tulajdonságokra hangsúlyt fektető grafikus kijelzőit hasonlíthatjátok össze. A termékképeken is látható, hogy az Artist Pro 16 is kitűnő választást jelenthet például azoknak a fotósoknak a számára, akiknek fontosak a gyorsgombok, de nincs szükségük UHD felbontásra.
Ráadásul most a gyártó oldalán – egészen március 1-ig – egy különleges akció zajlik, mely keretein belül valódi kedvezménnyel tudjátok megvásárolni a kiszemelt grafikai eszközöket, ráadásul a WDDMGXPPEN kuponkóddal további 5%-os kedvezményt érhettek el. Ezen kívül, az XP-Pen Artist Pro 16TP és az XP-Pen Artist Pro 16 mellé most 31,99€ helyett csupán 1,99€-ért meg tudjátok vásárolni a Deco Mini 4 digitális rajztáblát. Az akció összefoglalóját bővebben a lenti blogbejegyzésben érhetitek el, ahol a garanciális feltételekről és az weddmegonline supportról is tájékozódhattok.
Mostani alkalommal az XPPen jóvoltából az Artist Pro 16TP grafikus tablet működését ismerhettétek meg, a teljes összefoglalót lejjebb olvashatjátok. Amennyiben kérdésetek lenne vásárlás előtt, esetleg a működéssel kapcsolatban, ezeket a teszthez kapcsolódó fórumban tudjátok feltenni.